نسخه چاپی

بلاتكلیفی!

عکس خبري -بلاتکليفي!

دو روز پیش بود كه مجلس نمایندگان آمریكا طرح ممنوعیت فروش هواپیمای مسافربری به ایران را به تصویب رساند. این در حالی بود كه دولت باراك اوباما هفته گذشته وعده داد قانون مربوط به لغو قرارداد صادرات هواپیماهای مسافربری به ایران را وتو خواهد كرد؛ چرا كه این قانون به توافق‌نامه هسته‌ای لطمه خواهد زد.


دو روز پیش بود که مجلس نمایندگان آمریکا طرح ممنوعیت فروش هواپیمای مسافربری به ایران را به تصویب رساند. این در حالی بود که دولت باراک اوباما هفته گذشته وعده داد قانون مربوط به لغو قرارداد صادرات هواپیماهای مسافربری به ایران را وتو خواهد کرد؛ چرا که این قانون به توافق‌نامه هسته‌ای لطمه خواهد زد.
درباره موضوع خرید هواپیماهای مسافربری باید گفت، از یک سو صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران یکی از فرسوده‌ترین صنایع حمل‌ونقل هوایی در خاورمیانه است و در حال حاضر کل هواپیماهای موجود ناوگان هوایی کشورمان، به ۲۶۶ فروند می‌رسد و از قرار معلوم ۱۰۰ فروند آن زمین‌گیر بوده و عمر مفید ۱۶۶ فروند دیگر هم بیش از ۲۳ سال است و نوسازی آن ضرورت دارد و از سوی دیگر، برخی معتقدند خرید ۱۱۰ فروند هواپیما در شرایط حاضر یک شوی سیاسی از سوی دولت است. آنها می‌گویند ایرلاین‌ها توان مالی کافی برای خرید هواپیما ندارند و حتی نمی‌توانند هزینه‌های خرید بنزین و مطالبات معوق وزارت نفت را پرداخت کنند. نکته مهم این است که پس از امضای تفاهم‌نامه خرید این هواپیماها در بهمن ماه سال گذشته، قرار بود ظرف ۴۰ روز کاری تفاهم‌نامه مذکور به قرارداد کاری نهایی تغییر وضعیت دهد؛ اما با گذشت ۹ ماه، یعنی حدود ۳۰۰ روز از آن، این تفاهم‌نامه به عقب افتاده و تاکنون اجرایی نشده است؛ البته وزارت راه و شهرسازی همچنان وعده امروز و فردای ورود هواپیما را می‌دهد! از سویی، با وجود وعده اوباما برای وتوی قانون لغو قرارداد صادرات هواپیماهای مسافربری به ایران، با توجه به روی کارآمدن دونالد ترامپ معلوم نیست که رئیس‌جمهور جدید آمریکا پرچم سفید فروش هواپیما به ایران را به پایین خواهد کشید یا نه!

۱۳۹۵/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...