نسخه چاپی

جنگ قدرت میان بن نایف و بن سلمان

روزنامه آمریكایی وال استریت ژورنال نوشت: محمد بن نایف ولیعهد سعودی، دوباره به صحنه قدرت بازگشته و گویا حاضر به كوتاه آمدن از ایفای نقش خود در ساختار قدرت آل سعود نیست.

به گزارش نما به نقل از العالم ، از زمان به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز شاه جدید سعودی در ژانویه 2015، محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و پسر شاه سعودی، اصلاحات اقتصادی و حمله به یمن را آغاز کرد.
روزنامه الفجر به نقل از وال استریت ژورنال نوشت: اطلاحات اقتصادی محمد بن سلمان و حمله به یمن با شکست های زیادی مواجه شده و به همین سبب، پیش بینی ها درباره این که محمد بن سلمان به جای محمد بن نایف پادشاه خواهد شد، را به چالش کشیده است.
تحلیلگران معتقدند که استعفای شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز برادر ملک سلمان که آوریل 2015 از پستش به عنوان ولیعهد کنار رفت برای هموار کردن زمینه استعفای محمد بن سلمان پسر شاه سعودی بوده است.
همچنین شاهزاده محمد بن نایف تعطیلات طولانی را در سواحل الجزایر گذراند و در پرونده های اصلی در ریاض نقشی ایفا نکرد.
حضور شاهزاده محمد بن نایف در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر، سفرش به ترکیه در همان ماه برای شرکت در گفت و گوی حساس درباره ایران و سوریه با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و دیدارش با مقام های بلندپایه ارتش آمریکا نشان دهنده آن است که بن نایف حاضر به عدول از نقش خود در دستگاه آل سعود نبوده و دوباره به عرصه بازگشته تا صندلی پادشاهی را به عنوان ولیعهد در فرایند قدرت تصاحب کند.
اکنون روشن است که تحرکات و ظهور شاهزاده محمد بن نایف، پسر شاه سعودی، امکان به پادشاهی رسیدن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، را کاهش داده است.
یکی از اعضای خاندان حاکم بر عربستان سعودی و همچنین شماری از مسئولین غربی به وال استریت ژورنال گفتند که تعامل با عربستان سعودی هم اکنون از طریق بن نایف انجام می شود چون محمد بن سلمان گویی کاملا از انظار پنهان شده است.
اما یک عضو دیگر خاندان سعودی پیش بینی کرد که محمد بن سلمان پس از کنار زدن بن نایف، روزی پادشاه شود.
وی افزود: محمد بن سلمان اکنون مانند فردی رفتار نمی کند که می خواهد پادشاه شود چون با خرج های بی فایده نمی تواند به این خواسته تحقق بخشد به ویژه که این کشور با بحران بی سابقه ای مواجه است.
مجتهد کاربر مشهور عربستانی که به خاطر انتشار اخبار پشت پرده خاندان سعودی مشهوراست، معتقد است خاندان سعودی دچار درگیری میان بن سلمان و بن نایف بر سر پادشاهی هستند.

۱۳۹۵/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...