نسخه چاپی

اجلاس نم و فرصت ها

محمد بومیان

طي روزهاي گذشته اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران برگزار شد. برگزاري اين اجلاس را فارغ از تعصبات و هرنوع سليقه ي سياسي و جناح بندي هاي رايج، از چند جهت مي­توان موفق خواند:

· حضور سران كشورها: حضور مقامات بلندپايه ­ي حدود 50 كشور يعني بيش از يك سوم كل اعضاي جنبش، قابل توجه است. تاكنون در هيچ كدام از اجلاس بين المللي برگزاري شده در ايران چنين حضوري سابقه نداشته است. اين حضور به معناي استقبال خوب كشورهاي عضو از برگزاري اين اجلاس در جمهوري اسلامي ايران مي­باشد.
شرايط ايران در جهان: در شرايطي كه ايران از سوي كشورهاي غربي در تحريم كامل قرار گرفته و فشارهاي سياسي آمريكا و هم پيمانانش بر كشورهاي مختلف براي فاصله گرفتن از ايران وجود دارد، حضور تمامي اعضا در سطوح مختلف، پيروزي بزرگي براي جمهوري اسلامي ايران در عرصه ي جهاني بوده و شكست آمريكا را در اين زمينه به دنبال خواهد داشت.

· اتفاق نظر اعضا: وجود تفاهم و اتفاق نظر در مسائل اصلي و استراتژيك از جمله فلسطين و ساختار سازمان ملل و توافق كامل درباره ي سند اجلاس و بيانيه ي آن بيانگر وحدت نظر اعضا و افق اميدواركننده براي اين جنبش است. اين امر مي تواند به ايفاي نقش جنبش در عرصه هاي مختلف بين المللي و تأثيرگذاري آن در تحولات جهان، مؤثر باشد.

· ديدارهاي دو جانبه: ديدارهاي اكثر سران شركت كننده با مقامات عالي جمهوري اسلامي ايران و گفتگوهاي دوجانبه نشان دهنده ي استقبال آنان از برقراري و ارتقاء روابط با اين كشور مي باشد.

· رضايت ميهمانان: ابراز رضايت و تشكر ميهمانان، بيان گر موفقيت ايران در ميزباني مطلوب اين اجلاس مهم جهاني بوده و سفر برخي مقامات به بعضي از شهرها و مناطق ايران گوياي اين مطلب است.

· حضور چهره هاي جهاني: شركت برخي چهره هاي سياسي در اين اجلاس كه داراي شهرت جهاني هستند، بر اهميت اين اجلاس افزوده بود. حضور دبيركل سازمان ملل، رييس جمهور مصر، نخست وزير هند و رييس تشكيلات خودگردان فلسطين كه عليرغم فشارهاي سياسي براي عدم سفر به تهران، در اين اجلاس شركت كردند، موفقيت سياسي قابل توجهي براي ايران بود.

· انعكاس و بازتاب جهاني: انعكاس اين اجلاس با پوشش خبري بيش از 400 خبرنگار از كشورهاي مختلف دنيا و بازتاب هاي آن در رسانه هاي ديداري و شنيداري و مطبوعاتي جهان و موضع گيري برخي سران كشورها، حاكي از يك رويداد بزرگ و مهم سياسي در عرصه ي بين المللي بود.

فرصت هاي پيش روي ايران از اين اجلاس:

سياسي: برگزاري شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد در شرايط حساس كنوني منطقه و جهان، فرصت هاي بسيار خوبي را پيش روي جمهوري اسلامي قرار داد. رهبري جنبش توسط ايران در شرايطي كه برخي كشورها در حال تحولات سياسي بوده و جهان شاهد رويدادهاي مهم مي باشد، مي تواند بسيار سرنوشت ساز بوده و شرايط را به نفع ايران و عليه كشورهاي سلطه گر تغيير دهد. به بيان ديگر ايران با در دست گرفتن رهبري بزرگ ترين سازمان جهاني بعداز سازمان ملل، در تحولات آينده ي دنيا تأثيرگذار بوده و ساختار سياسي جهان را به نفع كشورهاي درحال رشد تغيير داده و اوضاع را براي قدرت هاي كنوني خطرناك نمايد. جمهوري اسلامي ايران مي تواند با استفاده از ظرفيت هاي موجود در اين جنبش و با هدايت فكري حركت سياسي اعضا و مديريت مواضع و تصميم هاي نمايندگان كشورهاي عضو، در اجلاس آينده ي مجمع عمومي سازمان ملل كه اواخر شهريور برگزار مي شود، زمينه هاي ايجاد تحولات مهمي را فراهم نمايد كه از جمله ي آنان، تغيير ساختار سازمان ملل مي باشد.

اقتصادي: برگزاري اجلاس نم در تهران توانست فرصت خوبي براي تقويت روابط اقتصادي با كشورهاي ثروتمند عضو جنبش را در شرايط كنوني تحريم، براي ايران فراهم نمايد. جمهوري اسلامي مي تواند با استفاده از موقعيت رياست جنبش، زمينه هاي همكاري هاي اقتصادي ميان اعضاي اين نهاد بين المللي را فراهم نمايد تا بدين ترتيب شرايط رشد اقتصادي براي كشورهاي فقير عضو اين جنبش فراهم گردد و موجب افزايش قدرت و نفوذ جنبش در جهان شود.

علمي و فرهنگي: با تقويت همكاري هاي علمي و فرهنگي ميان كشورهاي عضو جنبش، زمينه هاي استفاده از تجربيات كشورهاي عضو از يكديگر و رشد علمي و فرهنگي ملت ها شود و اين امر در رفع مشكلات اقتصادي و سرعت پيشرفت اين كشورها تأثير گذار باشد.

حقوق بشر: حمايت جدي كشورهاي عضو جنبش از يكديگر در برابر تهديدهاي مشترك بين المللي مي تواند در برقراري امنيت و آرامش در كشورها مؤثر واقع شده و مانع از نقض حقوق بشر و تجاوز قدرت هاي سلطه گر به ملت هاي مظلوم گردد.

همه ي ايرانيان فارغ از هرگونه سليقه ي سياسي بايد به برگزاري موفق مهم ترين اجلاس جهاني افتخار كنند و مسوولين نيز بايد با بهره گيري از مشورت كارشناسان و نخبگان، از اين فرصت به دست آمده در جهت پيشرفت كشور استفاده نمايند.

با اميد سربلندي ايران اسلامي در تمام عرصه هاي بين المللي

۱۳۹۱/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...