نسخه چاپی

جمشید پژویان در گفتگو با نما:

كاهش تورم فقط روی نمودار/ سیاست گذاری دولت در جهت رونق اقتصادی نیست

عکس خبري -کاهش تورم فقط روي نمودار/ سياست گذاري دولت در جهت به رونق اقتصادي نيست

كارشناس اقتصادی گفت: پیش بینی نمی كنم ركود اقتصادی با این شرایطی كه وجود دارد كاهش یابد، چون سیاستهای دولت در جهت رونق اقتصادی نیست.

دکتر جمشید پژویان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با نما در خصوص افزایش بی سابقه نقدینگی و اثرات آن بر اقتصاد کشور گفت: رکود یک مسئله تازه ای نیست، رکود اقتصادی چند سالی است که در اقتصاد کشور وجود دارد و دلیلش هم این است که مشکل در عرضه و تقاضا داریم و بیشتر در سمت عرضه. مشکل این است که در کشور تولیدات با کیفیت پایین و گران داریم و در نتیجه برای برای چنین کالاهایی که با کیفیت پایین و گران هستند، معلوم است که تقاضا وجود ندارد.
وی ادامه داد: تقاضا به سمت کالاهای خارجی سرریز می شود از طرف دیگر هم متقاضی بدلیل کاهش درآمد که ناشی از همین رکود است، توانایی به اصطلاح خریدشان پایین است و نتیجه این است که این رکود اقتصادی ادامه دارد.
پژویان با اشاره به اینکه افزایش نقدینگی همیشه الزاما منجر به تورم نمی شود، تشریح کرد: نقدینگی باید به تقاضای بالفعل تبدیل شود، در آن صورت قطعا شاهد تورم نخواهیم بود، اما اگر نقدینگی تبدیل نشود، در آن صورت تورم فقط در سطح کالاهای ضروری خوراکی خود را نشان می دهد نه در مورد کالاهای با دوام و بیشتر به این دلیل است که درآمد واقعی مردم پایین است و تقاضای بالفعل برای کالا وجود ندارد.
کارشناس اقتصادی رشد نقدینگی را باعث افزایش تولید و سرمایه گذاری ندانست و افزود: این نظریه بسیار منسوخ شده است و به اصطلاح نظریه سمت تقاضا است که بتدریج نشان داده شد، جواب نمی دهد، به عنوان مثال مگر دولت نیامد، وام 25 میلیون تومانی به مردم داد که بروند خودرو بخرند و بعد باعث رونق خودرو سازی و صنایع وابسته اش شود، ولی نتیجه اش این شد که بدلیل اینکه تقاضا برای خودرو نبود و خودروها در پارکینگ جمع شده بود، موجب این شد که خورو سازها یک مقدار بتوانند فقط پارکینگ هایشان را خالی کنند و دیدیم در صنعت خودرو اثری نگذاشت که بعد هم منتقل شود به صنایع دیگر و به رونق اقتصادی منتهی شود.
پژویان تصریح کرد: افزایش نقدینگی، افزایش قیمت ها را به دنبال دارد، به دلیل اینکه به تقاضای بالافعل تبدیل نمی شود و باعث افزایش قیمتها و نه کاهش قیمت ها می شود.
وی در پایان گفت:در واقع همه دولتها به لحاظ اقتصادی و از نظر سیاستگذاری اقتصادی عملکرد ضعیفی داشتند و دلیلش هم این است که هیچ کدام یک تیم منسجم از اقتصاددانها که با اقتصاد ایران آشنا باشند و دانش اقتصاد ساختاری داشته باشند، برخوردار نبودند. پیش بینی نمی کنم رکود اقتصادی با این شرایطی که وجود دارد کاهش یابد، چون سیاستهای دولت در جهت رونق اقتصادی نیست.

۱۳۹۵/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...