نسخه چاپی

آماده‌باش عربستان بدنبال وخامت حال عبدالله

به دنبال اعلام وخامت حال ملك عبدالله شاه سعودی و زیر تیغ جراحی رفتن وی، آل‌سعود ضمن اعلام آماده‌ باش در عربستان، تدابیر امنیتی ویژه‌ای را در این كشور اتخاذ كرد.

به گزارش نما، فارس به نقل از هفته‌نامه فلسطینی المنار نوشت: به دنبال اعلام خبر زیر تیغ جراحی رفتن ملک عبدالله پادشاه عربستان در یکی از بیمارستان‌های نیویورک تدابیر امنیتی ویژه‌ای در این کشور اتخاذ شد.

منابع سعودی و آمریکایی در این باره گفتند که وضع جسمانی ملک عبد الله بسیار وخیم است و این موضوع خاندان سعودی را واداشته تا تدابیر امنیتی خاصی را در کشور اتخاذ و نیروهای نظامی و امنیتی عربستان را به حالت آماده باش در آورند.

اما در واشنگتن محافل سیاسی و امنیتی این کشور از وضعیت ملک عبد الله بسیار نگران هستند، چون به خوبی می‌دانند مرگ پادشاه عربستان به معنای تشدید جنگ قدرت بین شاهزادگان سعودی است.

یک مقام آمریکایی درباره عمل جراحی ملک عبد الله گفت: با اینکه عمل موفقیت‌آمیز بوده است اما وی در صورت بهبودی نیز نمی‌تواند، به امور کشور رسیدگی کند.

پس از انتشار آغاز خبر سفر دوره‌ای شاه سعودی و تردید برخی ناظران در اهداف این سفر که به بهانه وضعیت جسمانی و بیماری وی صورت گرفت، روزنامه القدس چاپ فلسطین اشغالی ادعا کرد که عبدالله بن عبدالعزیز به آمریکا سفر کرده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

گفته می‌شود عبدالله بن عبدالعزیز قبل از ترک عربستان، سلمان بن عبدالعزیز ولی‌عهد و برادر خود را مامور اداره امور کشور و اجرای مسئولیت‌های خود کرد.

شاه سعودی در حالی تحت عمل جراحی قرار گرفته است که در یک سال گذشته دو ولی‌عهد خود سلطان بن عبدالعزیز و نایف بن عبدالعزیز را به فاصله هشت ماه از دست داد و اکنون سعود الفیصل وزیر خارجه نیز به دلیل عمل جراحی اخیر وضعیت جسمی وخیمی دارد تا جایی که نشست چند هفته پیش وزرای خارجه شورای همکاری به تعویق افتاد و خبرگزاری رویترز نیز چندی پیش خبر از مرگ او داد اما لحظاتی بعد این خبر را حذف کرد.

عبدالله بن عبدالعزیز شاه بیمار سعودی، 88 سال دارد و تاکنون تحت چندین عمل جراحی قرار گرفته است. گفته می‌شود او به درد کمر و در رفتگی مهره کمر مبتلاست و در سال 2010 و 2011 تحت عمل جراحی کمر قرار گرفت.

القدس نوشت: بر اساس تصاویری که سه هفته پیش از او در اجلاس همبستگی اسلامی از او دیده شد، انحنای پشت او بیشتر و بیشتر شده است.

عرصه سیاسی عربستان سعودی دچار اختلافات گسترده‌ای است و بسیاری از کارشناسان جنگ قدرت شدیدی را همزمان با ناخوش‌ احوال شدن شاه سعودی پیش‌بینی می‌کنند.

۱۳۹۱/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...