نسخه چاپی

این خوراكی ها را نخورید تا گرسنه تر نشوید!

دانشمندان هشدار داده‌اند، قند ( فروكتوز) استفاده شده در بیسكویت، بستنی و سایر غذاهای فرآوری شده، با افزایش اشتهای مردم سبب گسترش چاقی می‌شود.

به گزارش نما فروکتوز در میوه تازه، آب‌میوه‌ها و مربا یافت می‌شود. با این حال، از آن در تولید مواد غذایی مانند شربت ذرت نیزاستفاده می‌شود. یک مطالعه جدید با استفاده از اسکن‌های مغزی نشان داد که فروکتوز موجود در نوشابه و تنقلات مضرتر از انواع دیگر شکر است.

در حال حاضر اسکن‌های مغزی نشان داده‌اند که فروکتوز احساس سیری وعدم نیاز به غذا را مختل می‌کند که این امر ممکن است به دلیل اثر بر جریان خون اطراف مغز که تنظیم کننده اشتها است، اتفاق بیفتد. در این مطالعه بعد از نوشیدن شربت فروکتوز و گلوکز از20 فرد بزرگسال تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) صورت گرفت و از این طریق تغییرات جریان خون در هیپوتالاموس که اشتهای انسان را تنظیم می‌کند پس از هر بار نوشیدن شربت اندازه‌گیری شد.

در این بررسی اسکن‌های مغزی نشان داد که مصرف گلوکز سبب کاهش جریان خون در هیپوتالاموس شده، در صورتی که گروهی که فروکتوز دریافت کرده بودند این تغییرات را نشان ندادند. محققان دریافتند در گروهی که گلوکز دریافت کردند یک قطره خون به میزان قابل ملاحظه‌ای بیشتر در اطراف هیپوتالاموس وجود دارد.

نکته عملی: مصرف برخی نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رایج می‌تواند منجر به دریافت مقادیر بیش از حد فروکتوز شود. این در حالی است که فروکتوز با مختل کردن حس سیری در مغز زمینه گرسنگی بیشتر و چاقی را فراهم می‌کند. بنابراین اجتناب و دقت در جهت محدود کردن فروکتوز مصرفی بسیار حائز اهمیت است.

۱۳۹۵/۹/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...