نسخه چاپی

فروش "دیپلم" فقط با یك پیامك!

پیامكهایی با مضمون فروش دیپلم و سیكل برای افراد كم سواد جامعه به ازای تنها دریافت یك میلیون و 400 هزار تومان.

به گزارش نما به نقل از مهر، این روزها علاوه بر روزنامه، اینترنت و تبلیغات خیابانی باید، پیامکهای تلفن همراه را نیز یکی دیگر از فضاها برای تبلیغات مشاغلی عنوان کرد که برخی از آنها نه تنها سودای کسب پول و درآمد دارند، بلکه بر طبل بی ارزشی نظام تعلیم و تربیت می کوبند.


خرید و فروش دیپلم در آشفته بازار تبلیغات غیرقانونی این روزها به روالی عادی برای برخی از آموزشگاهها تبدیل شده است.


آموزشگاههایی که مدعی اند مجوز خود را برای این کار از آموزش و پرورش دریافت کرده اند و امروز با خیالی آسوده، تبلیغات فروش مدارک مختلف از جمله سیکل و دیپلم را تنها با یک اس ام اس انجام می دهند.


پیامکهایی با مضمون فروش دیپلم و سیکل برای افراد کم سواد جامعه به ازای تنها دریافت یک میلیون و 400 هزار تومان.


منشی یکی از این آموزشگاههای آزاد در پاسخ به تماسی درباره نحوه دریافت مدرک سیکل توضیح می دهد: با پرداخت 650 هزار تومان می توانید مدرک سیکل خود را برای خرداد 1392 تحویل بگیرید. همچنین هزینه کسب مدرک دیپلم 950 هزار تومان است.


او البته عنوان می کند که اگر فردی بخواهد هم مدرک دیپلم و هم مدرک سیکل را دریافت کند، از تخفیف 200 هزارتومانی برخوردار بوده و فرد می تواند به صورت قسطی مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان را طی سه فقره چک و یا به صورت ماهانه 100 هزارتومان پرداخت کند.


دیپلم فروشی با مجوز آموزش و پرورش


منشی این آموزشگاه درباره نحوه برگزاری کلاسهای درسی نیز اینگونه توضیح می دهد: کلاسهای درس برای کسب مدرک سیکل و یا دیپلم هفته ای یک ساعت و نیم و یا دو ساعت است که افراد در صورت تمایل و علاقه مندی می توانند در روزهای جمعه به کلاسها بیایند. اگر افراد تمایلی برای حضور نداشته باشند، هیچ خللی در روند صدور مدرک ایجاد نمی شود.


مدیریت این آموزشگاه که در اتوبان بسیج قرار دارد، ادعا می کند که آموزشگاهش مجوزهای لازم را از آموزش و پرورش دریافت کرده است و دیپلم های صادره برای افراد با مجوز رسمی از آموزش و پرورش است و افراد با ارائه آن به دستگاهها و ارگانهای مختلف با هیچ مشکلی مواجه نمی شوند.


این در حالی است که سال گذشته وزیر آموزش و پرورش تمامی دیپلم فروشان را تهدید کرده و گفته بود که "ما خودمان پیشتاز برخورد با این مشکلات هستیم، متخلفان را به دست قانون می‌دهیم تا قانون به صلاحدید خود با آنها برخورد کند."


وزیر آموزش و پرورش حتی اشاره کرده بود آموزشگاههایی که اقدام به فروش دیپلم می کنند، پلمپ، جریمه نقدی و حتی زندانی می شوند.


آموزش و پرورش مجوزی برای فروش دیپلم نمی دهد


در این میان ابراهیم سحرخیز رئیس ستاد مبارزه با جعل اسناد آموزش و پرورش با رد ارائه هرگونه مجوزی برای فروش دیپلم می گوید: هیچ آموزشگاهی مجوز صدور دیپلم و یا مدرک سیکل را برای افراد ندارد و صرفا آموزشگاههایی برای افراد آموزشهای از راه دور دارند که این افراد نیز باید با گذراندن امتحان مدرک خود را کسب کنند.


به گفته وی، حتی افرادی که برای آموزش از راه دور ثبت نام کرده اند، باید همانند دانش آموزان برای کسب مدرک دیپلم تعداد واحدهای لازم را بگذرانند.


معاون وزیر آموزش و پرورش در مقطع متوسطه با بیان اینکه دیپلم افرادی که از این آموزشگاههای غیرمجاز خریداری می شود، بی ارزش است، می گوید: مدارک دیپلم این افراد جعلی است و در صورت شناسایی این آموزشگاهها، با آنها برخورد قضایی می شود و آموزش و پرورش ضمن باطل کردن معافیت نامه این آموزشگاهها، این موسسات را تعطیل می کند.


سایت "ساهت" هم نتوانست جلوی دلالان فروش مدرک را بگیرد


در شرایطی که وزیر آموزش و پرورش از راه اندازی سایت "ساهت" برای امنیت اطلاعاتی افراد به هنگام ورود به دانشگاه و محل کار خبر داده بود که راه اندازی این سایت هم نتوانست جلوی دلالان فروش مدرک دیپلم را بگیرد.


حمیدرضا حاجی‌بابایی 22 تیر ماه سال گذشته اعلام کرده بود که با راه‌ اندازی سامانه احراز هویت تحصیلی دانش‌آموزان (ساهت) می توانیم تمام امور را وارد این سامانه کنیم و سایتی داشته باشیم که تمام مدارک آموزش و پرورش وارد آن شود و افراد در هنگام استخدام یا ورود به دانشگاه اطلاعات لازم را از این سامانه به دست آورند که این اقدام، امنیت خوبی برای آموزش و پرورش از جهت اسناد و مدارک است.


یوسف نوری رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش توضیح داد: سایت ساهت راه اندازی شده است و از سال 1389 اطلاعات دانش اموزانی که در مرحله امتحان کنکور هستند وارد این سایت شده است.


به گفته وی، این سامانه در راستای اجرای قانون پذیرش دانشجو (قانون مصطلح به حذف کنکور) و اعمال سوابق تحصیلی و بر اساس پیگیری و هماهنگی به عمل آمده از سوی این اداره با سازمان سنجش آموزش کشور راه اندازی شده است.


اما سئوال است در شرایطی که آموزشگاهها با مجوز آموزش و پرورش اقدام به صدور مدرک دیپلم می کنند، چگونه می توان از ورود اطلاعات این افراد به سایت جلوگیری کرد و یا کارشناسان سازمان سنجش چگونه می توانند عدم صلاحیت این افراد را برای ورود به کنکور تشخیص دهند؟!


فروش دیپلم فاجعه ای برای آموزش و پرورش است


قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم درباره فروش مدرک دیپلم از سوی آموزشگاههای آزاد می گوید: فروش اینگونه مدارک برای وزارتخانه ایی همچون آموزش و پرورش فاجعه است و نمی توان هیچگاه دانش را با پول معامله کرد.


وی با بیان اینکه فروش دیپلم و یا هر مدرک دیگری زشت ترین اقدام برای کسب درآمد بیشتر است، توضیح می دهد: هزینه های ناشی از این اقدام نامشروع است. چه افراد بدون شایستگی مدارکی را کسب می کنند که برخی از آنها می توانند از این مدارک سوءاستفاده کنند.


به گفته جعفری، حراست آموزش و پرورش باید پاسخگوی اینگونه تخلفات باشد. همچنین در صورت ارائه گزارش مستند به مجلس، نمایندگان کمیسیون آموزش بی هیچ تعللی بررسی این موضوع را در دستور کار قرار می دهند.

۱۳۹۱/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...