نسخه چاپی

كاهش سرعت روند پیری با تزریق خون جوان

محققان شواهدی یافته اند كه تزریق خون جوان می تواند در حیوانات مسن تر می تواند سرعت تعمیر ماهیچه ها را افزایش دهد و بافت های سالم را نگهداری كند.

به گزارش نما به نقل از کلیک: محققان شواهدی یافته اند که تزریق خون جوان می تواند در حیوانات مسن تر می تواند سرعت تعمیر ماهیچه ها را افزایش دهد و بافت های سالم را نگهداری کند.


یک مطالعه کارازمایی بالینی در صدد است تا سطح پروتئین ها را درخون افراد مسن تر تغییر دهد. تیم معتقد است که با این کار می توانند روند پیری را کند کنند و بافت های سالم را نگه دارند.

جستجو و تحقیقات برای جوانی ابدی، داستانی است که هیچ گاه کهنه نمی شود و همچنان بی پایان مانده است. دانشمندان در تلاش هستند تا با مطالعه بر روی خون افراد، روند پیری را کند کنند و از بیماری های وابسته به سن جلوگیری نمایند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، یک کارآزمایی بالینی از نوع رادیکال و بسیار تجربی ترتیب داده اند که در یک دوره شش ماهه تحقیقاتی خود را تکمیل کنند. آن ها بعد از مطالعه کوچکی بر روی موش های آزمایشگاهی دریافتند که نتایج مطالعه می تواند امید بخش باشد.

سطوح غیر طبیعی پروتئین خون افراد حاضر در مطالعه از طریق یک ماشین بازنشانی می شود. دانشمندان معتقدند که این سطوح بالا از پروتئین های خاص می تواند مانع از رشد و نگهداری بافت های سالم بدن شوند و در نتیجه آن ها را سوی زوال بدن سوق می دهند.

برنامه این مطالعه در نتیجه مطالعه حیوانی که توسط شرکت گسترش زندگی گوگل یا Calico انجام شده بود اعلام همگانی شد. این مطالعه نشان داد که در موش های جوان عفونت خون، رشد سلول های مغز و کبد تازه را کاهش می دهد و عملکرد آن ها را دچار اختلال می کند.

شواهد نشان می دهد که تزریق خون جوان می تواند ترمیم عضله در حیوانات مسن تر را سرعت بخشد. این بهبود می تواند در نتیجه رقیق کردن خون قدیمی حیوان نیز باشد و خواص خون جوان ممکن است خواص کمتری داشته باشد.

این مطالعه که آخرین مطالعه از تحقیقات در این حوزه است و نتایج آن نشان می دهد که مولکول ها در خون ممکن است پیری را به تاخیر بیندازند. بسیاری از مطالعات قبلی که بر تاثیر جوان کردن پروتئین خون تمرکز کرده اند، این مطالعه جدید بر اهمیت سطوح غیر طبیعی پروتئین خون قدیمی تاکید کرده است.

این پروتئین ها توسط تمام بافت های بدن هر روز تولید می شوند. زمانی که در سطوح پایین حاضر می شوند، اهمیت می یابند و فرد بدون آن ها نیم تواند زنده بماند. با کهولت سن سطوح آن ها تغییر می کند. برخی از آن ها بالا می روند و برخی پایین می روند. بنابراین رویکرد منطقی این نیست که به مردم خون جوان تزریق شود، بلکه باید مولکول های کلیدی خون آن ها را نرمال سازی کرد.

به نظر رهبر تیم تحقیقاتی، اگر بتوان از بیماری های آلزایمر، پارکینسون و دیابت تیپ دو جلوگیری کرد، بنابراین تقریبا چندین دهه به عمر فرد افزوده ایم و می تواند سالم و فعال به زندگی ادامه دهد.

دانشمندی که مقاله حاصل از این مطالعه را خوانده بود قانع نشده بود و یک مطالعه کارآزمایی بالینی راه اندازی کرده بود تا به بررسی اینکه آیا تزریق پلاسمای خون جوان می تواند افراد مبتلا به بیماری مراحل اولیه آلزایمر را تحت تاثیر قرار دهد یا نه. چون مطالعه بر روی چهار جفت موش آزمایشگاهی انجام شده بود، بر نتایج حاصل از تجریه و تحلیل آماری آن دچار شک شده است.

در گذشته، دانشمندان بر روی اینکه زمانی که خون بین حیوانات جوان و پیر پیوند می خورد (مثلا در جراحی) چه اتفاقی می افتد، تحقیق کرده بودند و نتیجه را برگشت و وقفه فعالیت خوانده بودند. چرا که حیوانات فراورده خون را به اشتراک می گذارند، این امکان برای دانشمندان مهیا شده بود که تاثیر خون جوان را در حیوانات پیر و تاثیر خون پیر را در حیوانات جوان بررسی کنند. ولی نکته قابل توجه آن است که دو موشی که با یکدیگر خون به اشتراک می گذارند، چیزی بیشتر از فراورده خونی را تقسیم می کنند .

در این پژوهش اخیر، یک راه جدید برای انتقال خون بین حیوانات بدون پیوند ایجاد شده است. در این مطالعه به جای جراحی، خون را از طریق یک لوله به دریافت کننده خون منتقل می کنند. این لوله توسط یک کامپیوتر تحت کنترل است.

تیم پژوهشی، اکنون بر روی یک دستگاه کار می کند که سطوح بالای پروتئین خون انسان سالمند را فیلتر می کند و آن ها را به خون جوان تر تنطیم مجدد می کند. در واقع مولکول های مهار کننده کلیدی را از خون فرد مسن حذف شوند، بعد خون را به آن ها برگردانند، می تواند سریعا نقش درمانی داشته باشند.

تیم پژوهشی در حال توسعه ایده های خود هستند تا در یک مطالعه کارآزمایی بالینی ببینند که اگر سطح یکی از پروتئین عای کلیدی را مرمال سازی کنند، چه اتفاقی می افتد. فرضیه آن ها این است که این کار مهارکننده خواهد بود.

تیم امیدوار است که در شش ماه آینده کار خود را شروع کنند و به مدت سه سال بر روی افراد مطالعه خود را انجام دهند .

در حال حاضر، سلامتی فرد پس از ۷ دهه که از عمرش بگذرد رو به زوال است، اما پژوهشگران امیدوارند که بتوانند برای چند دهه دیگر زندگی نیز راهی پیدا کنند.

۱۳۹۵/۹/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...