نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما از نخستین نمایشگاه ایران در رم ایتالیا:

افزایش صادارت غیر نفتی و جذب سرمایه گذاران اروپایی هدف اصلی نمایشگاه اختصاصی ایران در رم

عکس خبري -افزايش صادارت غير نفتي  و جذب سرمايه گذاران اروپايي هدف اصلي نمايشگاه اختصاصي ايران در رم

نمایشگاه بین المللی شهر رم برای نخستین بار در 20 سال گذشته، به مدت یك هفته و بطور اختصاصی میزبان صاحبان صنایع و تولید كنندگان ایرانی از بیش از 107 شركت بود.

نمایشگاه اختصاصی ایران با حضور 110 شرکت در فضایی به مساحت هفت هزار متر مربع برگزار و قرار بود در چارچوب آن مذاکرات دوجانبه ای با 200 شرکت ایتالیایی علاقه مند به کار با ایران انجام شود. این نمایشگاه رسما با حضور حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن تجارت و کارلو کلاندا وزیر صنعت ایتالیا افتتاح شد.
کارلو کلاندا ، وزیر صنعت ایتالیا درباره دلایل توسعه روابط با ایران گفت: یک میلیارد و صد میلیون دلار مبادلات دو جانبه در سال گذشته داشته ایم و روابط اقتصادی مان با ایران در سخت ترین شرایط قطع نشده است و خبر خوب اینکه روابط اقتصادی به نحو احسن از سرگرفته شده و مهمترین چیز این است که روابط بانکی و انتقال وجوه مالی را تسهیل خواهیم کرد و این موضوع را با وزیر اقتصاد ایتالیا در میان گذاشته تا پیگیری لازم را بعمل آورد، وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت در این مراسم با اشاره به روابط دیرینه ایران وایتالیا دردوران قبل و بعد از انقلاب، گفت: نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در ادامه همین مناسبات خوب و دوستانه است . همکاری شرکت نفت و حمل نقل ریلی از قدیم و تجارت ما بین دو کشور بیش از یک قرن بصورت رسمی دایراست و در زمینه نفت گاز همکاری های خوبی بین دو کشور برقرار است. تداوم این همکاری ها را پیگیری می کنیم و به سرمایه گذاری مشترک در صنایعی که ایتالیا در آن پیشرو است توصیه می کنیم.
حسین اسفهبدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار نما درباره حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین المللی شهر رم با بیش از صد شرکت و تولید کننده گفت : بالای صد شرکت حدود 107 شرکت و تولید کننده ایرانی از گروههای مختلف تولیدی کشور اینجا جمع شده اند ، ما تقریبا از تمام گروهها اینجا نمایندگانی داریم چه از گروه نفت و پتروشیمی چه از گروه محصولات کشاورزی و غذایی و چه گروه فولاد ، واقعا شرکت های تولیدی نیستند که ما با خودمان به این نمایشگاه نیاورده باشیم.
البته ما توانمان بیشتر از این شرکتهای است که به این نمایشگاه آمدند و اینها نمایندگانی از ایران در نمایشگاه رم هستند ما محدود از گروههای مختلف آوردیم اما فکر می کنم تنوع محصولات در این نمایشگاه رعایت شد، کمبود وقت و مشکلات دیگر موجب شد نتوانیم مثلا 500 شرکت را برای حضور در این نمایشگاه هماهنگ کنیم.
معاون وزیر صنعت ادامه داد : برای مثال در بخش زعفران ما بهترین تولید کنندگان مان را به این نمایشگاه آوردیم ایتالیا یکی از بازارهای مهم مصرف زعفران در اروپا محسوب می شود ، رم و میلان در ایتالیا بیشترین مصرف زعفران را دارند ، ما اقلام صادراتی مهم خودمان در این حوزه مانند زعفران و پسته را به این نمایشگاه آوردیم
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران درباره بخش مهم بی تو بی که در نمایشگاه رم با استقبال شرکتهای ایتالیایی نیز همراه شد گفت : بی تو بی یعنی افرادی که از یک حرفه و صنف هستند از ملیتهای مختلف ، با هم فرصت مشترک داشتند که بنشینند صحبت کنند.
ایتالیایی ها عنوان می کردند این خیلی شانس خوبی شد برای ما اینجا با هم صنف های ایرانی خودمان می توانیم مذاکره کنیم ما بنای مذاکره مستقیم در تهران داشتیم و با حضور شرکتهای ایرانی اینجا کردند هزینه های بسیار با این کار کاهش یافت البته برخی از این مذاکرات در تهران هم ادامه خواهد یافت.
مسئولان نمایشگاه رم و وزارت صنعت ایتالیا از بسیاری از اطاق های بازرگانی اروپایی برای حضور در نمایشگاه دعوت کرده بود و اینجا نه تنها از ایتالیا بلکه سایر کشورها نیز حضور داشتند و فرصتی مناسب پیش رو ما است که مشتریان جدیدتری برای بازار ایران فراهم کنیم.
افرادی که که در بخشهای مختلف فولاد ، نفت و خودرو نفت و پتروشیمی هستند در این بخش از نمایشگاه به دیدار و گفتگو با همتایان ایتالیایی خودشان می نشینند.
ما اعتقاد داریم در هر نمایشگاهی حداقل 10 درصد گروهها بتوانند توافق نهایی داشته باشند ما به هدف خودمان رسیدیم و کار مهمتری که ما این نمایشگاهها را به خاطر آن برپا می کنیم آن است که بتوانیم برای کشور سرمایه گذار جذب کنیم ما بدنیال آن هستیم خارجی ها بیان در کشور ما شرکت سرمایه گذاری بزنند.
همین ایتالیایی ها آمدند در ایران تولید ولو (شیر صنعتی یا وَلو) می کنند که هم ما این سالها هم از آلمان و هم ایتالیا وارد می کردیم ، خوشبختانه اینها محصول را در کشور ما تولید کردند با مشارکت بخش داخلی ما ، هدف ما این است اینها را دعوت کنیم به داخل کشور با افراد توانمندی که ما داریم با کارآفرینانی که ما داریم کار کنند هم به نفع همه کشور است و هم به نفع خود ایتالیایی ها.
معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد : بهترین ابزار در دنیا برای افزایش میزان و توسعه صاردات همین برپایی نمایشگاه ها است ،امیدواریم در پایان این نمایشگاه تعدادی از واحدها و شرکتهای ما بتوانند به انعقاد قرارداد با طرف های ایتالیایی برسند.
نماینده شرکت ایمدرو نیز در این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار نما درباره جلسات بی تو بی با ایتالیایی ها گفت : مذاکرات را بسیار مثبت و موثر می بینم چرا که حجم رفت و آمدها را بسیار کم می کند و در عین حال بسیار تسهیل می کند اینکه خیلی راحت در حوزه های تخصصی دو طرف بتوانند همدیگر را ملاقات کنند و موضوعات و تقاط مشترک بین خودشان را تحلیل و تجزیه کنند.
برای مثال ایتالیایی ها به ما پیشنهاد دادند که تجهیزات صنعت فولاد را چگونه در ایران بومی سازی کنیم ، به جای اینکه ما مهنسی کنیم و تجهیزات را از ایتالیا بخریم در واقع مهندسی کنیم با مشارکت خارجی ها تا اینکه تجهیزات را در ایران بخریم.
ما امروز دیگر دنبال تجهیز و سخت افزار نیستیم ما امروز بدنبال تکنولوژ ی و مهندسی هستیم و احساس می کنم این پیام ایران را امروز شرکتهای اروپایی به خوبی دریافت کرده اند.
بهتریم هدفی که ما از این نمایشگاه دنبال می کردیم همین شناخت شرکتهای ایرانی و ایتالیایی از هم بود که دو طرف با شناخت بنشینند و با هم مذاکره کنند ، من با صاحبان سرمایه خودمان هم که صحبت می کردم انها هم بدنبال این بودند که ایتالیایی ها در داخل ایران با ما سرمایه گذاری مشترک داشته باشند.

۱۳۹۵/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...