نسخه چاپی

هدایت الله خادمی در گفتگو با نما:

خسارت میلیاردی كشور در قرارداد كرسنت /طولانی كردن پرونده كرسنت برای فراموشی افكار عمومی است

عکس خبري -خسارت ميلياردي كشور در قرارداد كرسنت /طولاني كردن پرونده كرسنت براي فراموشي افكار عمومي است

نماینده سابق مجلس، گفت: وزیر قول حل مسئله كرسنت را داد كه صرفا انتخاباتی بود و این پرونده طولانی می شود، شاید تا روزی كه فراموش شود.

هدایت الله خادمی، نماینده سابق مجلس در گفتگو با نما در خصوص پرونده کرسنت، گفت: در حال حاضر پرونده کرسنت در دادگاه لاهه در حال بررسی است، قبلا دادگاهی در ایران پرونده کرسنت را پیگیری کرد و برخی مسئولان وزارت نفت بر سر این جریان بازداشت شدند.
وی افزود: بعد پرونده به دادگاه لاهه رفت به این صورت که یک حکم از ایران و یک حکم از امارات پرونده را مورد بررسی قرار دادند و موضوع داشت به نفع ایران تمام می شد به این دلیل که ایران مدارکی ارائه داد که فساد در قرارداد را محرز می کرد و چون فساد در قرارداد بود، قرارداد باطل می شد، این اتفاق داشت می افتاد، تا جایی که با تغییر دولت، تیم جدید در وزارت خانه بر سر کار آمدند و بعضی افراد مقصر در کرسنت، مسئولیت گرفتند.
نماینده سابق مجلس، بیان کرد: با مسئولیت گرفتن مقصران پرونده کرسنت، دادگاه لاهه نتیجه گرفت، حتما فسادی در پرونده کرسنت نبوده است که اگر بود، ایران مسئولان مقصر را بر سر کار، مجددا ابقا نمی کرد و پستهای رده بالا نمی گرفتند، بنابراین پرونده رفت به سمتی که بر علیه ایران شد.
خادمی با اشاره به اینکه می گویند حکم پرونده بر علیه ایران صادر می شود و ادامه داد: می گویند امارات پرونده را طول می دهد تا بتواند از ایران باج بگیرد، انتظار از مسئولان وزارت نفت این است در خصوص بررسی پرونده در دادگاه لاهه شفاف سازی صورت بگیرد و بیش از این طولانی نشود.
نماینده سابق مجلس در خصوص اینکه چرا زنگنه بر سر قولی که در مورد حل کرسنت به نمایندگان داده بود، مورد باز خواست قرار نگرفت، تصریح کرد: متاسفانه در کشور نظارتی وجود ندارد، در خیلی از موارد، وزیر قولی انتخاباتی می دهد و بعد هم شخصی از این قولی که می دهند سوال نمی کند، هیچ تعهدی ظاهرا برایشان ایجاد نمی کند و این پرونده مثل خیلی پرونده های دیگر طولانی می شود، شاید تا روزی که فراموش شود.
خادمی با اشاره به اینکه قراردادی که با کرسنت بسته شد، هزار متر مکعب گاز را بر مبنای 17 دلار ارزش گذاری کرده بودند، در حالی که در قرارداد با ترکیه، هر هزار متر مکعب گاز را 567 دلار قیمت گذاری کردند، ببینید تفاوت به چه میزان است، به همین دلیل است که ترکیه شکایت کرد، چون در قرارداد آمده بود که اگر ایران در قرارداد با کشور دیگری، گاز را به قیمت کمتری عرضه کرده باشد، ترکیه می تواند ادعا کند.
وی در پایان گفت: گاز مخازن مورد مناقشه ایران و امارات در حال سوختن است در حالی که وزارت نفت باید گاز را تصویه، یا به مخازن برگرداند، تا بتوانیم برداشت بیشتری انجام بدهیم. و این کاری است، که مسئولان کوتاهی کردند، هم محیط زیست را از بین می برند و هم منابع کشور را از دست می دهیم.

۱۳۹۵/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...