نسخه چاپی

قاسم ساعدی در گفتگو با نما:

قرادادهای نفتی جدید راهی برای استعمار اقتصادی ایران/كرسنتی دیگر ارمغان نفتی پساتحریم!

عکس خبري -قرادادهاي نفتي جديد راهي براي استعمار اقتصادي ايران/کرسنتي ديگر ارمغان نفتي پساتحريم!

نماینده ادوار مجلس، گفت: قراردادهای نفتی با شركتهای خارجی، یك نوع استعمار جدید است، این مدل شركتهای خارجی ما را به یك استعمار جدید وابسته می كند.

قاسم ساعدی، نماینده ادوار مجلس در گفتگو با نما در خصوص قرارداد نفتی با شرکتهای خارجی علیرغم سیاستهای اقتصاد مقاومتی، گفت: وزرات نفت در قراردادهایی که با شرکتهای خارجی من جمله شل، توتال و... می بندد که این شرکتها، در میادین نفتی کشور سرمایه گذاری کنند، علیرغم نقدی است که نقادان امر، کارشناسان، دفتر مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی از بستن این قراردادها می کنند و راضی به این امر نیستند.
وی افزود: وزارت نفت متاسفانه مستقل عمل می کند و از هیئت دولت مستقل، گام بر می دارد و احساس می کنند، توانمندی های داخلی قادر به انجام پروژه های نفتی نیستند، متاسفانه این تفکر بر خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است و اگر مسئولین ستاد اقتصاد مقاومتی می خواهند به جد منویات مقام معظم رهبری را مد نظر قرار دهند و یا اهداف کلان اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنند، بستن قرارداد با شرکتهای خارجی نقض صریح اهداف اقتصاد مقاومتی است.
نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی بر این محور می چرخد که بخشهای داخلی کشور را توانمند سازی کرده و یا از توانمندیهای موجود در داخل کشور نهایت بهره وری و استفاده را کنیم، بستن این نوع قراردادها را جالب نمی دانم، ورود شرکت های سابقه دار مانند توتال که به رشوه متهم بوده و یا سابقه درخشان در معاملات و قراردادهای گذشته اش نداشته است، دوباره بر سر کار بیایند.
ساعدی تاکید کرد: در حالی که وزارت نفت، میادین آزادگان را با یک شرکت چینی قبلا قرارداد بسته و یک طرفه فسخ و شرکت چینی در دادگاه بین المللی از ایران شکایت کرده است.
وی ادامه داد: وزارت نفت قرارداد شرکت چینی را که تا کنون مشکلش حل نشده است را به یک شرکت خارجی دیگری به اسم توتال واگذار می خواهد کند، این بر حسب مبانی حقوقی و مواد قانونی خلاف است.
نماینده ادوار مجلس در پاسخ سوالی مبنی بر آسیب عمل نکردن به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، گفت: آسیب های این قراردادها این است که شرکت ها و توانمندهای قدر موجود در کشور را حذف می کند، در حقیقت خیلی از توانمندیها حذف می شوند به بهانه اینکه تکنولوژی روز را نداریم، استفاده از تکنولوژی داخلی کشور، یعنی عین اقتصاد مقاومتی، حتی اگر کند و لنگان لنگان حرکت کنیم.
وی در پایان گفت: باید به نیروهای تازه وارد، جوانهای متخصص داخلی، شرکتهای قدر داخلی و تکنولوژی داخلی باید مجال بدهیم، ممکن است به جای یک سال دو سال طول بکشد ولی بعدا اینها وارد عرصه کار می شوند و ما می توانیم با اعتماد به نیروی داخلی کشور اقتصاد داخلی را قوی تر کنیم و هیچوقت وابسته نشویم، این نوع قراردادها یک نوع استعمار جدید است، این مدل شرکتهای خارجی ما را به یک استعمار جدید وابسته می کند، که استعمار 10 ساله نخواهد بود، حداقل 30 سال دیگر و حداکثر تا 52 سال دیگر میادین نفتی ما را وابسته به غیر می کند.

۱۳۹۵/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...