نسخه چاپی

دبیردهمین جشنواره سینما حقیقت در گفتگو با نما :

سینمای مستند، كارآمدترین عنصر فرهنگ در روزگار ماست / سینمای مستند فصل مشترك هنر،اندیشه و دغدغه است

عکس خبري - سينماي مستند، کارآمدترين عنصر فرهنگ در روزگار ماست / سينماي مستند فصل مشترک هنر،انديشه و دغدغه است

محمد مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت گفت: هر چه میل جامعه به توسعه و پیشرفت بیش تر می شود ،توجه آن جامعه به سینمای مستند جدی تر و فراگیرتر می شود ،از این رو باید سینمای مستند یا همان سینمای حقیقت را فصل مشترك هنر،اندیشه و دغدغه است.

به گزارش نما ، سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» درگفتگو با خبرنگارنما اظهار داشت :دهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت از 14 تا 21 آذر به میزبانی پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد .
طباطبایی نژاد درباره تعداد آثار راه یافته به این دوره از جشنواره تصریح کرد : بیش از هزار و ۱۰۰ فیلم به دهمین جشنواره «سینماحقیقت» ارسال شد که از این میان تعداد ۸۳۰ فیلم در دبیرخانه جشنواره به ثبت رسید که البته برخی از فیلم ها به دلیل مشکلات فنی امکان حضور در این دوره از جشنواره را پیدا نکردند.
در نهایت پس از بازبینی که توسط هیات داوران جشنواره صورت گرفت ، ۷۴ فیلم موفق به حضور در بخش رقابتی جشنواره شدند که از این میان ۲۷ فیلم کوتاه، ۱۷ نیمه‌بلند و ۳۰ فیلم بلند هستند.
وی در خصوص دیگر بخش های این دوره از جشنواره افزود: ۲۱ فیلم در بخش بزرگداشت سینمای مستند کرمان، ۲۲ فیلم در بخش جایزه شهید آوینی که ویژه فیلم های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است و ۱۰ فیلم در بخش خرد و تجربه نمایش داده می شوند. همچنین ۱۳ فیلم هم در بخش خارج از مسابقه در جشنواره حضور دارند.
دبیردهمین جشنواره سینما حقیقت درباره تعداد فیلم هایی که در این دوره نمایش داده خواهد شد اظهار داشت :در مجموع ۱۸۴ فیلم مستند ایرانی و خارجی در جشنواره دهم «سینماحقیقت» روی پرده می‌روند،که به دلیل تغییر و جابه‌جایی که در محل برگزاری جشنواره صورت گرفت ، تعدادی از فیلم‌های جشنواره کاسته شد، که البته به لحاظ کیفی هم سخت‌گیرانه‌تر از سال گذشته عمل کردیم.
بازار فیلم مستند هم یکی دیگر از بخش‌های جشنواره حقیقت است که از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ آذر ماه در طبقه ششم پردیس چهارسو برگزار می شود.
طباطبایی نژاد در خصوص اینکه چه میزان از آثار تولید شده در جشنواره امسال تولید مرکز گسترش سینمای تجربی است، گفت: کمتر از ۱۰ درصد از تولیدات مرکز در جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارند و سایر فیلم‌ها به بخش‌های مستقل یا نهادهایی چون شبکه مستند سیما، موسسه فرهنگی و هنری اوج، روایت فتح تعلق دارند. ما دخالتی در انتخاب آثار نداریم و هیات‌های انتخاب جشنواره وظیفه انتخاب و معرفی فیلم‌های منتخب را برعهده دارند.
دبیر این دوره از جشنواره سینما حقیقت در خصوص ژانر فیلم های جشنواره دهم گفت: درصد قابل توجهی از فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره دارای رویکرد اجتماعی هستند ،که البته مستندهای زیست‌ محیطی اندکی به این دوره از جشنواره راه یافتند که ما برای جبران این کمبود، یک فیلم را به جشنواره با این موضوع اضافه کردیم تا این حضور کم باعث لطمه به دوستان مستندساز حوزه محیط زیست نشود.
طباطبایی‌نژاددر پایان با اشاره به اینکه مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت صبح روز چهاردهم آذرماه برگزار خواهد شد ،گفت: این برنامه طی مراسمی در طبقه ششم پردیس چارسو و در حضور اساتید، مستندسازان، خبرنگاران برگزار می شود.

۱۳۹۵/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...