نسخه چاپی

نتایج تحقیقات آمریكایی‌ها در مورد حمله به نیروهای بشار اسد منتشر شد

حدود ماه قبل نیروی هوایی آمریكا اقدام به حمله به مواضع نیروهای دولتی سوریه در نزدیكی دیر الزور و در حالی كه ارتش سوریه در حال فشار بر مواضع داعش در این منطقه بود كرد كه منجر به كشته شدن بیش از ۶۰ نظامی سوری شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، حدود ماه قبل نیروی هوایی آمریکا اقدام به حمله به مواضع نیروهای دولتی سوریه در نزدیکی دیر الزور و در حالی که ارتش سوریه در حال فشار بر مواضع داعش در این منطقه بود کرد که منجر به کشته شدن بیش از 60 نظامی سوری شد. اکنون با گذشت حدود دو ماه نتایج تحقیقات نظامی آمریکا در مورد دلایل این موضوع منتشر شده است.

در همان زمان آمریکایی ها این حمله را به دلیل اشتباه اطلاعاتی توجیه کردند اما بر اساس گزارش جدید گفته میشود که ترکیبی از خطای انسانی و نقص روند هدف گیری منجر به این اشتباه شده که در نتیجه آن تلفات سنگین انسانی به نیروهای سوری وارد شد.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در این باره گفته است که نتایج تحقیقات این مرکز هرگونه خطای و خواست عامدانه برای حمله به نیروهای بشار اسد را رد کرده و بیان کرده است که این حمله با «نیت خیر» و بر اساس قوانین و مقررات درگیریهای نظامی و برای هدف قرار دادن مواضع داعش صورت گرفته بود.

این حمله در تاریخ 17 سپتامبر توسط جنگنده های آمریکایی، برتانیایی، استرالیایی و هلندی به مواضع ارتش سوریه در دیر الزور صورت گرفت که طی آن بیش 60 سرباز ارتش سوریه جان خود را از دست دادند.

مهمترین نکته در مورد این حمله این بود که تنها با گذشت چند روز از توافق آمریکا و روسیه بر سر آتش بس در سوریه صورت گرفت و منجر به فروپاشی نظام آتش بس تعیین شده تنها چند روز بعد از حمله و در پی خشم مقامات روسی از این اتفاق شد.

بر اساس کزارش ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا نتایج تحقیقات در این باره نشان میدهد که خطای انسانی در تعیین مواضع و هدف منجر به آن شده که مواضع نیروهای سوری به جای تروریست های داعش مورد حمله قرار بگیرد. این گزارش ادامه میدهد که جنگنده ها تنها زمانی متوجه خطای خود شده اند که نیروهای روسی به سرعت آنها را از حمله به مواضع ارتش سوریه مطلع کرده اند.

در این گزارش همچنین ذکر شده است که خطا در تلفیق اطلاعات و تایید آنها وجود داشته است و همچنین نیروهای ائتلاف که وظیفه حمله را بر عهده داشته اند فرصت ارائه اطلاعات صحیح به تصمیم گیرندگان را نداشتند.

در نهایت این گزارش بیان میکند که خطای انسانی در تعیین هدف، نشان گذاری اشتباه اهداف، و فرضیات اشتباه منجر به آن شده است که مواضع ارتش سوریه به جای تروریست های داعش مورد حمله قرار بگیرد.

در این حمله تعداد دقیق تلفات انسانی ارتش سوریه مشخص نشد و در حالی که روس ها تعداد کشته ها را برابر با 62 نفر اعلام کردند نهاد نظارت بر حقوق بشر در سوریه تعداد تلفات را برابر با 83 نفر اعلام کرد. اوباما بلافاصله بعد از این حمله تاسف خود را از اشتباه صورت گرفته آن هم تنها شش روز بعد از توافق بر سر آتش بس در سوریه اعلام کرد اما روسها موضوع اشتباه را به کلی رد کردند و این اقدام را اقدامی عامدانه و برای برهم زدن توافق آتش بس دانستند.

قرار بود در پایان آتش بس هشت روزه در سوریه نیروهای روسی و آمریکایی تلاشی هماهنگ و دو جانبه را برای اشتراک گذاری اطلاعات در مورد داعش و حمله به این گروه تروریستی به شکل منسجم آغاز کنند. اما این موضوع مورد مخالفت شدید پنتاگون و مقامات آن قرار داشت و این مقامات انتقادات شدیدی در مورد همکاری با روسها و در اختیار گذاشتن اطلاعات به آنها داشتند.

۱۳۹۵/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...