نسخه چاپی

حیرت مسكو از سخنان اردوغان درباره اسد

سخنگوی رسمی رییس جمهور روسیه، اظهارات اخیر رییس جمهور تركیه درباره بشار اسد را شگفت‌آور و نسنجیده توصیف كرد.

به گزارش نما به نقل از العالم، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز چهارشنبه تصریح کرد که اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان درباره حکومت سوریه، برای مسکو حیرت‌آور و غیرمنتظره است.
وی این اظهارات را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت این سخنان ضمن تناقض با اظهارات پیشین مقامات ترکیه، با برداشت مسئولان روسیه از اوضاع جاری هیچ هماهنگی ندارد.
پسکوف تاکید کرد: ما امیدواریم که ترکیه به زودی توضیحات خود را درخصوص سخنان اردوغان در این زمینه ارائه کند زیرا این سخنان برای کرملین شوک آور است و در عین حال این سخنان با اظهارات قبلی اردوغان درباره سوریه تناقض دارد.
"ماریا زاخاروفا" سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به اظهارات اخیر اردوغان مبنی بر این که هدف از عملیات نظامی ترکیه در سوریه پایان دادن به حکومت بشار اسد است، گفت": انتشار این سخنان از رسانه های ترکیه، جنجال به پا کرده است".
برخی کارشناسان و سیاستمداران روسی نیز در واکنش به اظهارات اخیر اردوغان تصریح کردند که اردوغان با این سخنان تنها طیف های مشخصی از ملت ترکیه را خطاب قرار داده و فقط یک پیام به گوش متحدان خود رسانده است.
"ویکتور اوزروف" رییس کمیته دفاعی - امنیتی مجلس سنای روسیه، در واکنش به اظهارات اخیر اردوغان درباره بشار اسد گفت:" اردوغان وقتی علت لشکرکشی خود به سوریه را فاش کرد، گویی کودتای ناکامی را که نزدیک بود تاج و تخت او را برچیند، فراموش کرده بود؛ سخنان او بیشتر عاطفی و مصرف داخلی داشت".
آندره وولودین رییس مرکز پژوهش های شرق شناسی دانشگاه علوم دیپلماتیک روسیه نیز در واکنش به اظهارات اردوغان گفت: رییس جمهور ترکیه خوب می داند که تحقق هدفش مبنی بر براندازی بشار اسد محال است و بدون شک اردوغان این سخنان را برای تحقق اهداف سیاسی و دادن پیام به متحدانش از جمله عربستان و قطر مطرح کرده است.
رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه گفته بود که آنکارا برای بر اندازی دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه وارد این کشور شده است و هیچ طمعی به خاک آن ندارد.
اردوغان روز سه شنبه در نشستی خاورمیانه ای در استانبول اعلام کرد که هدف عملیات "سپر فرات" نیروهای ترکیه در سوریه، سرنگونی دولت این کشور است.

۱۳۹۵/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...