نسخه چاپی

جزییات تصمیم‌ انتخاباتی دولت و شورای‌ نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان گفت: جایی كه دستگاه احراز هویت الكترونیكی رأی‌دهندگان پاسخ ندهد یا مشخصات فرد از طریق این دستگاه‌ها مورد شناسایی واقع نشود ناچار باید از طریق روش قدیمی استفاده كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین: سخنگوی شورای نگهبان گفت: جایی که دستگاه احراز هویت الکترونیکی رأی‌دهندگان پاسخ ندهد یا مشخصات فرد از طریق این دستگاه‌ها مورد شناسایی واقع نشود ناچار باید از طریق روش قدیمی استفاده کرد.

عباسعلی کدخدایی با اشاره به تأیید احراز هویت الکترونیکی رأی دهندگان در انتخابات سال آینده گفت: شورای نگهبان با این مسئله مشروط به رعایت ابعاد امنیتی موافقت خودش را اعلام کرد.

وی درباره تأثیر احراز هویت الکترونیکی رأی دهندگان بر کاهش تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: اگر این طرح به طور کامل اجرا شود کسانی که جای دیگر رأی داده باشند و بخواهند دوباره رأی دهند به راحتی تشخیص داده می شوند. به عبارت بهتر وقتی رأی دهنده ای به شعبه اخذ رأی مراجعه می کند -قبلا مشخصات او را یادداشت می کردند که بعد ثبت و ذخیره شود- الان از طریق کارت ملی مشخصات فرد در دستگاه های احراز هویت ثبت و مشخص می شود مراجعه کننده قبلا در این انتخابات رأی داده یا خیر. به این ترتیب از آرای تکراری در یک انتخابات جلوگیری خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان، احراز هویت الکترونیکی رأی دهندگان، انداختن رأی به داخل صندوق و تجمیع آرا را سه مرحله برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات خواند و یادآور شد: شورای نگهبان فقط با مرحله احراز هویت الکترونیکی رأی دهندگان موافقت کرد و درباره دو مرحله دیگر با وزارت کشور به توافقی نرسیده است تا نظرات کارشناسی بیاید.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا می شود براساس تعداد افرادی که احراز هویت الکترونیکی می شوند آمار دقیق شرکت کنندگان در یک انتخابات را آنلاین و سریع اعلام کرد؟ اظهار کرد: بله تعداد رأی دهندگان مشخص می شود. به عبارت بهتر در هر حوزه اخذ رأی که از طریق آنلاین احراز هویت صورت گیرد مشخص می شود چه تعدادی مراجعه و رأی خود را به صندوق انداختند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: اینکه احراز هویت الکترونیکی رأی دهندگان سراسری باشد یا فقط در برخی شعب اخذ رأی انجام شود، بستگی به توانایی ها و امکانات وزارت کشور دارد. در واقع دوستان وزارت کشور باید ببینند تا چه میزان امکان استفاده از این تجهیزات برای احراز هویت را دارند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال دارد احراز هویت برخی رأی دهندگان در انتخابات به طور دستی انجام می شود؟ افزود: طبق صحبت های انجام شده با وزارت کشور به نظر می رسد احراز هویت رأی دهندگان در تعداد زیادی از شعب اخذ رأی الکترونیکی باشد، البته یک بخش عمده ای نیز همچنان در بحث کارت ملی مشکلاتی وجود دارد که آن هم به جای خود باقی است و باید در دراز مدت حل شود. در کل جایی که دستگاه پاسخ ندهد یا مشخصات فرد از طریق این دستگاه ها مورد شناسایی واقع نشود ناچار باید از طریق روش قدیمی استفاده کرد.

کدخدایی درباره اینکه آیا مراحل دیگر برگزاری الکترونیکی انتخابات به رقابت 29 اردیبهشت 96 می رسد؟ اظهار کرد: من نمی دانم و نمی توانم از طرف وزارت کشور صحبت کنم ولی تا هر جایی که آمادگی داشته باشند و شرایط فراهم شود ما نیز آماده هستیم و اقدام می کنیم.

وی درباره نتایج فراخوان تعریف رجل سیاسی و مذهبی گفت: استقبال خوبی شد مرکز تحقیقات شورای نگهبان هم در حال کار است هنوز گزارش کارشناسی را ارائه نکردند. به محض آنکه این گزارش ارائه شود شورای نگهبان نیز بحث و تصمیم گیری درباره آن را در دستور کار خود قرار می دهد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که تعریف رجل سیاسی و مذهبی به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 می رسد؟ گفت: نمی دانم و پیشگویی نمی توانم انجام دهم.

گفتنی است سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور نیز در گفتگویی با خبرآنلاین جزئیاتی از این تصمیم اخیر وزارت کشور و شورای نگهبان را مطرح کرده بود که براساس آن جلوی رای دادن تکراری یا رای دادن با شناسنامه دیگران گرفته خواهد شد.

۱۳۹۵/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...