نسخه چاپی

تحلیل نشریه آمریكایی از انتخابات ایران

نشریه آمریكایی «آبزرور» در گزارشی ضمن اشاره به نظر سنجی‌های اخیر انتخاباتی در ایران و برتری حسن روحانی در این نظرسنجی‌ها نوشت: واكنش مقامات ارشد ایران و مردم این كشور، روی كار آمدن ترامپ در آمریكا و بازتاب این واكنش در انتخابات ریاست‌جمهوری معلوم نیست.

به گزارش نما به نقل از ایلنا: نشریه آمریکایی «آبزرور» در گزارشی ضمن اشاره به نظر سنجی‌های اخیر انتخاباتی در ایران و برتری حسن روحانی در این نظرسنجی‌ها نوشت: واکنش مقامات ارشد ایران و مردم این کشور، روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و بازتاب این واکنش در انتخابات ریاست‌جمهوری معلوم نیست.

نشریه آمریکایی «آبزرور» در مقاله‌ای با عنوان «آیا ایران در واکنش به انتخاب ترامپ دست به انتخاب رییس‌جمهور سختگیرتری در مقابل آمریکا خواهد زد»، نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نزدیک است. این دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ایران بعد از انقلاب اسلامی است. تا امروز شانس حسن روحانی برای دو دوره‌ای شدن بیش از هر کاندیدای دیگری است. روحانی یک سیاست‌مدار میانه‌رو است. او با شعارهای اعتدال‌گرایی به پیروزی رسید و رویکردهای میانه‌ای را در پیش گرفت.

در این مقاله گفته شده که یکی از دستاوردهای مهم دوران روحانی توافق هسته‌ای سال گذشته این کشور با ۶ قدرت جهانی بوده است. توافقی که دونالد ترامپ در خلال رقابت‌های انتخاباتی‌اش بار‌ها قول نابودی‌اش را به محض ورود به کاخ سفید داده بود. برای ایران توافق هسته‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است. اما مهم‌تر از آن، لغو تحریم‌هاست؛ چراکه این لغو تحریم‌ها زمینه بازگشت ایران به جامعه بین‌الملل را فراهم کرده است. ایران امروز قادر است نفتش را بفروشد، اقلام ضروری‌اش را بخرد و پولش را وارد کند. این‌ها قبلا به واسطه تحریم‌ها ممکن نبود.

«آبزرور» مدعی شد که میان تعریف واژه میانه‌رو در ایران و میانه‌رو آن گونه که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تعریف می‌کنند، تفاوت‌هایی وجود دارد. روحانی در مقایسه با افراط‌گرایان، میانه‌روست. در مقایسه با محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور سابق ایران، حسن روحانی یک رییس جمهور میانه‌روست. اما نباید فراموش کنیم که ایران، ایران است.

در این مقاله به منع احمدی‌نژاد از ورود به انتخابات در ماه اخیر نیز اشاره شده و گفته شده که روحانی در مقایسه با احمدی‌نژاد یک کاندیدای مسامحه‌کار است. از نظر مقام‌های ارشد ایران روحانی شخصیتی است که قادر است میان جریان‌های متعارض کشور، پلی بزند. این درحالی است که احمدی‌نژاد به دلیل احتمال ایجاد دوقطبی در جریان‌های کشور، از ورود به انتخابات منع شده است.

نویسنده این مقاله مدعی شد که مقام‌های عالی ایران همواره بر این باور بودند که این لغو تحریم هاست که برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است؛ نه توافق هسته‌ای. در نتیجه همواره از بیان بخش‌هایی از هسته‌ای توافق سرباز زدند و تنها به بیان بخش‌های مورد علاقه‌شان یعنی لغو تحریم‌ها پرداختند.

این نشریه آمریکایی نوشت: با اینکه ممکن است انتخابات در ایران با الگوی انتخابات در آمریکا همخوانی نداشته باشد اما به هر حال انتخابات است. با اینکه ممکن است برخی قدرت‌ها در پشت پرده بر این انتخابات تاثیر مهمی داشته باشند، اما همچنان عوامل متعدد و حیاتی دیگری بر انتخابات ریاست جمهوری در این کشور تاثیرگذار است که نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

به گفته این نشریه آمریکایی کاندیدا‌ها در ایران باید از آزمون‌های متعدد عبور کنند. فیلتر رد صلاحیت شورای نگهبان یکی از این آزمون‌هاست. در انتخابات سال ۲۰۱۳، ۶۸۰ نفر برای انتخابات ثبت نام کردند که ‌‌نهایت تنها ۸ نفر آن‌ها برای این انتخابات تایید صلاحیت شد. کاندیدا‌ها باید به خدا و دین رسمی ایران یعنی اسلام شیعه معتقد باشند. آن‌ها باید در ایران به دنیا آمده باشند و بیش از ۲۱ سال سن داشته باشند. کاندیداهای بالای ۷۵ سال تنها در شرایطی که فرم سلامت داشته باشند، می‌توانند در این رقابت‌ها حضور پیدا کنند.

در این گزارش به قواعد رای‌دهندگان در ایران نیز اشاره شده و گفته شده که تا سال ۲۰۰۷ سن ایرانی‌هایی که حق رای داشتند، ۱۵ سال بود اما بعد‌ها به ۱۸ سال افزایش یافت. جوانان نقش مهمی در انتخابات ایران بازی می‌کنند؛ چراکه بیش از ۴۰% جمعیت ایران را جوانان زیر ۲۴ سال تشکیل می‌دهند.

نویسنده این مقاله همچنین قانون تبلیغات انتخاباتی در ایران را نیز با تعجب مورد بازگویی قرار داده و گفته زمان تبلیغات انتخاباتی در ایران بسیار محدود است. در حالی که روز برگزاری انتخابات ۱۹ می‌ سال آینده است، کاندیدا‌ها در ۱۰ تا ۱۴ آپریل اقدام به ثبت نام می‌کنند و همه این تاریخ‌ها مربوط به ۲۰۱۷ است نه ۲۰۱۶! لیست نهایی کاندیدا‌ها در ۲۴ آپریل مشخص می‌شود و تبلیغات انتخاباتی از ۲۷ آپریل تا دو روز قبل از ۱۹ می‌ ادامه خواهد داشت. این یعنی مدت تبلیغات تنها ۲۰ روز است. یک روز بعد از انتخابات نیز نتایج اعلام خواهد شد.

این گزارش با بیان اینکه ایران نیز نظیر سایر کشورهای جهان زمانی که ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا انتخاب شد، به انتخابات این کشور چشم دوخته بود، نوشت: در نظرسنجی‌ها قبل از انتخابات آمریکا، روحانی بدون شک محبوب‌ترین کاندیدای ریاست‌جمهوری ایران بود. در نظرسنجی‌های نزدیک به انتخابات، احمدی‌نژاد در کنار روحانی و شش کاندیدای دیگر نیز وارد بازی شد. در این نظرسنجی‌ها روحانی با ۲۷% بیشترین رای را داشت و بعد از او احمدی‌نژاد با ۲۱% رای دوم بود. با حذف احمدی‌نژاد از میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت روحانی و کاندیداهای میانه‌رو در میان دیگر رقبا سخت شده است. با نتیجه اخیر انتخابات آمریکا و ساکنان جدید کاخ سفید، معلوم نیست واکنش ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش چه باشد.

۱۳۹۵/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...