نسخه چاپی

تخفیف ۹۰۰ میلیاردی به بانك صادرات

براساس نامه بانك مركزی، بانك صادرات باید هزار میلیارد تومان از سود شناسایی شده بابت سود و وجه التزام تسهیلات اعطایی به دولت را برگشت می‌داد اما در صورت‌های مالی نهایی شده مبلغ برگشت شده از این بابت فقط 100 میلیارد و 90 میلیون تومان است.

به گزارش نما به نقل از فارس، بانک صادرات برای برگزاری مجمع عمومی ملزم به اصلاح صورت‌های مالی سال مالی 1394 شد.

بر اساس نامه بانک مرکزی در 10 آبان ماه، این بانک باید 250 میلیارد تومان بابت مطالبات مشکوک الوصول و 390 میلیارد تومان برای ذخایر اکچوئری و 146 میلیارد تومان بابت صندوق ضمانت سپرده‌ها منظور کند.

بانک مرکزی در بند دیگری ثبت اصلاح 1897 میلیارد تومان سود شناسایی شده در خصوص واگذاری 50 درصد از سهام با نام متعلق به آن بانک در شرکت نیشکر و صنایع جانبی به شرکت آرمان صادرات سپهر را مورد تاکید قرار داد.

همچنین در بند دیگر نامه بانک مرکزی آمده بود: اعمال ثبت اصلاحی اصلاحی در رابطه با برگشت مبلغ 10 هزار میلیارد ریال از سود و وجه التزام تاخیر تادیه دین شناسایی شده درخصوص مطالبات از دولت، در صورت عدم اخذ تاییدیه از مراجع ذی‌صلاح و تایید حسابرس مستقل قانونی تا قبل از برگزاری مجمع عمومی سالیانه آن بانک در این خصوص.

به گزارش فارس، مجموع این ارقام پس از کسر سود شناسایی شده به 2 هزار و 846 میلیارد تومان می‌رسید و به عبارت دیگر بانک صادرات باید سال مالی 94 را با زیان 2846 میلیارد تومانی به پایان می‌رساند.

اما در صورت‌های مالی اصلاح شده سال 94 بانک صادرات که در دوم آذر ماه منتشر شده است، ثبت اصلاحی 1000 میلیارد تومان از سود و وجه التزام (جریمه دیرکرد) مطالبات از دولت به 100 میلیارد و 90 ملیون تومان کاهش یافته و همین مساله موجب شده زیان بانک صادرات از 2846- میلیارد تومان به 1967- میلیارد تومان برسد.

با توجه به اینکه بانک مرکزی در نامه خود «در صورت عدم تاییدیه از مراجع ذی‌صلاح و تایید حسابرس مستقل» قید کرده است، تنها در صورتی رقم هزار میلیارد تومان به 100 میلیارد و 90 میلیون تومان کاهش یافته که دولت به عنوان طرف قرارداد با بانک صادرات، بازپرداخت جریمه دیرکرد و سود شناسایی شده را پذیرفته باشد اما دولت هیچ اعتباری برای بازپرداخت وجه التزام یا جریمه دیرکرد در بودجه‌های سنواتی در نظر نگرفته و اعتباری هم از محل تسعیر دارایی‌های ارزی بانک مرکزی به بانک‌ها پرداخت نکرده است.

قرار است مجمع عمومی بانک صادرات 18 آذر ماه برگزار می‌شود.

۱۳۹۵/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...