نسخه چاپی

آزادی 369 روستای نینوا و انهدام 632 خودروی بمب گذاری شده داعش

فرمانده عملیات مشترك عراق اعلام كرد از آغاز عملیات موصل تاكنون 369 روستای استان نینوا و بیش از 5677 كیلومتر مربع از این استان آزاد و 632 خودروی بمب گذاری شده داعش منهدم شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس در بغداد، از زمان آغاز عملیات نینوا در هفدهم اکتبر (26 مهر ماه) تاکنون و با گذشت چهل و هشت روز از آغاز عملیات نظامی علیه گروهک تروریستی-تکفیری داعش نیروهای عراق با پشتیبانی بسیج مردمی و نیروهای پیشمرگه توانستند 369 روستا و همچنین نهادهایی دولتی و زیر بنایی نینوا را آزاد کنند.

علاوه بر این، نیروهای عراقی 632 دستگاه خودروی بمب گذاری شده تروریست های داعش را منهدم کردند و در نهایت مساحت پنج هزار و ششصد و هفتاد و هفت کیلومتری از خاک نینوا تاکنون آزاد شده است.

سپهبد ستاد «عبدالامیر رشید یار الله»، جانشین فرمانده عملیات مشترک عراق اظهار داشت: در محور جنوب غربی عملیات نینوا نیروهای پلیس فدرال و یگان های ملحق به آن در تاریخ هفدهم اکتبر عملیاتی در محور القیاره به سوی کرانه راست شهر موصل را آغاز کردند و توانستند 96 روستا را آزاد کنند.

وی افزود: مهم ترین این مناطق ناحیه الشوره، ناحیه حمام العلیل و کارخانه کبریت مشارق بود و آزادسازی این روستاها در مدت زمان کوتاهی انجام شد تا پس از آن نیروهای عراقی به دروازه بویسف در جنوب شهر موصل رسیدند.

این فرمانده عراقی تصریح کرد: نیروهای عراقی با پشتیبانی ارتش و نیروی هوایی این کشور همچنین 239 خودروی بمب گذاری شده را منهدم کرده و مساحتی بالغ بر 2 هزار و هشتصد و پنجاه و پنج کیلومتری را پاکسازی کردند که شامل جاده های جدید و قدیم القیاره به حمام العلیل نیز می شود.

سپهبد یار الله در خصوص محور جنوب شرقی عملیات نینوا نیز اظهار داشت: یگان های نظامی در هفدهم اکتبر از پل الکوبر به سوی کرانه چپ شهر موصل پیشروی کردند و توانستند در نهایت 54 روستا را آزاد کنند.

وی افزود: مهم ترین این مناطق، مرکز شهرستان الحمدانیه، کرملس، ناحیه النمرود، آثار النمرود و السلامیه بود علاوه بر اینکه چهار محله در کرانه چپ موصل نیز پاکسازی شد.

این فرمانده عراقی تصریح کرد: هفتاد و هفت خودروی بمب گذاری شده داعش با هماهنگی نیروی هوایی ارتش عراق در این محور منهدم و در نهایت نیروهای عراقی مساحت نهصد و پنجاه کیلومتر مربعی از این محور را آزاد و جاده الکوبر به سوی کارخانه آسفالت را نیز کاملا امن کردند.

یارالله در خصوص محور جنوبی عملیات نینوا نیز گفت: نیروهای عراقی با آغاز عملیات خود در هفدهم اکتبر در این محور موفق شدند هفده روستا را آزاد و مساحت بالغ بر 320 کیلومتر مربعی را پاکسازی کنند.

وی ادامه داد: 12 خودروی بمب گذاری شده نیز از آن زمان تاکنون در این محور توسط نیروهای عراقی منهدم شده است.

اما در محور شمالی عملیات نینوا نیز به گفته فرمانده عراقی یگان های تیپ 16 پیاده نظام با پیشروی های خود توانستند 21 روستا را آزاد کنند که از جمله آن مناطق الشلالات، البعویزه و دجله مول بود.

یار الله گفت: نیروهای عراقی مساحت یکصد و دوازده کیلومتر مربعی از محور شمال نینوا را آزاد و 23 خودروی بمب گذاری شده را منهدم کردند.

وی در خصوص عملیات محور شرقی نینوا که به دست نیروهای یگان ضد تروریسم عراق است، گفت: پانزده روستا در این محور آزاد شده که مهم ترین آن ناحیه برطله و بزوایا بوده و بیست و محله از محله های کرانه چپ موصل نیز به دست این نیروها آزاد و پاکسازی شده است.

فرمانده عراقی تصریح کرد: نیروهای ضد تروریسم عراق همچنین شماری از نهادها و زیربناهای موجود در این محور را نیز تحت تسلط خود گرقته و همچنان به آزادسازی محله های باقیمانده که شامل 56 محله در کرانه چپ موصل است ادامه می دهند.

سپهبد یار الله گفت: یگان ضد تروریسم عراق مساحت یکصد و چهل کیلومتر مربعی از محور شرقی نینوا را آزاد و یکصد و پنجاه و یک خودروی بمب گذاری شده داعش را منهدم کردند.

وی ادامه داد: اما در محور غربی عملیات نینوا که به نیروهای بسیج مردمی اختصاص دارد این نیروها از بیست و نهم اکتبر گذشته عملیات خود را علیه تروریست ها در این محور آغاز کردند که با آزاد سازی یکصد و سی روستا و آزادی کامل فرودگاه راهبردی تلعفر همراه بود.

یار الله گفت: نیروهای عراقی مساحت یک هزار و هشتصد کیلومتر مربعی از محور غربی نینوا را آزاد کرده و هفتاد و پنج خودروی بمب گذاری شده را با همکاری نیروی هوایی ارتش عراق منهدم کردند.

فرمانده عراقی اظهار داشت: نیروهای عراقی همچنین مسیر راهبردی بین ارتفاعات الباج به سوی تقاطع عدایه و مسیر رسیدن به نیروهای پیشمرگه در سنجار را نیز امن کردند.

وی افزود: اما در محور نیروهای پیشمرگه این نیروها از آغاز عملیات خود در هفدهم اکتبر تاکنون بیست و هشت روستا از جمله ناحیه بعشیقه را آزاد و مساحت پانصد کیلومتر مربعی را پاکسازی کردند، آنها پنجاه و پنج خودروی بمب گذاری شده داعش در این منطقه را نیز منهدم کردند.

۱۳۹۵/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...