نسخه چاپی

علل گرانی گوشت قرمز از زبان یك مسئول

رییس شورای تامین كنندگان دام زنده كشور، تولید و تامین دام سبك و سنگین كشور را بیش از نیاز داخلی دانست و گفت: قیمت منطقی هر كیلوگرم گوشت گوسفندی 280 هزار ریال و گوساله 180 هزار ریال است و بیش از این اجحاف در حق مصرف كنندگان به شمار می رود.

به گزارش نما ، منصور پوریان امروز در گفتگو با ایرنا شیوه عرضه تفکیکی گوشت قرمز را اشتباه دانست و افزود: اکنون هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی 120 هزار ریال و گوساله 124 هزار ریال از دامداران خریداری می شود که به صورت منطقی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی باید 280 هزار ریال و گوساله 180 هزار ریال عرضه شود.

به گفته رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، فرایند کشتارگاه به شکلی نیست که هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله با قیمت 380 تا 450 هزار ریال در بازار عرضه شود و این اقدام دلالان و سودجویان اجحاف در حقوق شهروندان است.

وی تاکید کرد بازار کنونی گوشت گوسفندی دارای حباب بیش از 200 هزار ریالی است.

** عرضه نامناسب از سوی اتحادیه گوشت گوسفندی؛ عامل گرانی گوشت قرمز

رییس شورای تامین کنندگان دام زنده کشور اعلام کرد گوشت قرمز مورد نیاز کشور تامین شده است و گفت: زایش های پاییزه و بهاره و تابستانه دام های سبک و سنگین بیش از پیش بینی های صورت گرفته است، بنابراین تنها دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، عرضه کم این محصول توسط اتحادیه گوشت گوسفندی است.

به گفته وی، با توجه به حجم بالای تولید، شمار دامی که به بازار عرضه می شود بسیار محدود و کنترل شده است تا برخی سود ببرند.

پوریان افزود: اکنون باید روزانه 180 هزار تا 190 هزار راس دام سبک به بازار عرضه شود؛ درحالی که روزانه 65 هزار تا 75 هزار راس دام در سطح کشور توزیع می شود.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران یادآوری کرد: در آبان ماه باید طبق برنامه 580 هزار راس گوسفند، 170 هزار راس گوساله و 167 هزار راس بز به بازار داخلی عرضه می شد اما 350 هزار راس گوسفند 185 هزار راس گوساله 43 راس بز کشتار و روانه بازار شد.

وی اضافه کرد: برای تامین بازار داخلی عرضه 370 هزار راس گوسفند، 75 هزار راس بز و 200 هزار راس گوساله را در دستور کار داریم.

** صادرات 68 هزار راس دام سبک در آذرماه

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران اعلام کرد: از آغاز آذرماه تاکنون 68 هزار راس دام سبک گوسفندی به بازار عمان صادر شده است.

به گفته وی، قرار بود بر پایه برنامه ریزی ها 250 هزار راس دام سبک و 20 هزار دام سنگین به کشورهای هدف صادر شود؛ بنابراین عملکرد از برنامه پیشی گرفته است.

وی اضافه کرد: در بحث صادرات باید طبق برنامه 170 هزار راس گوسفند و 20 هزار راس گوساله صادر می شد که نه فقط گوساله صادر نشد بلکه 105 هزار گوسفند صادر شده بود.

پوریان افزود: با توجه به روند فعالیت واحدهای پرواربندی و افزایش زایش دام در بهار به نظر می رسد در آینده نه چندان دور 13 میلیون به جمعیت دامی کشور اضافه شود که افزون بر تامین بازار داخلی باید برای بازارهای صادراتی مناسبی را در نظر بگیریم.

به گزارش ایرنا، نیاز مصرفی گوشت قرمز کشور نزدیک به 900 هزارتن در سال است که بیش از 800 هزار تن آن از تولیدات داخلی و کمتر از 10 درصد از راه واردات تامین می شود.

براساس آمارها، سرانه تولید گوشت قرمز کشور برای هر نفر 10 کیلو و 500 گرم و سرانه مصرف آن 11 کیلو و 500 گرم است؛ در حالی که سرانه مصرف جهانی گوشت قرمز به ازای هر نفر بدون احتساب گوشت خوک 13 کیلوگرم است.

اکنون 75 کشتارگاه صنعتی و 305 کشتارگاه سنتی در کشور فعالیت می کند.

۱۳۹۵/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...