نسخه چاپی

عضو كمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با نما :

ضعف مدیریتی دولت در بازار ارز موج افزایش قیمت ها را رقم می زند

عکس خبري -ضعف مديريتي دولت  در بازار ارز موج افزايش قيمت ها را رقم مي زند

محمد حسینی عضو كمیسیون برنامه و بودجه گفت: از مشكلات مدیریتی دولت در بحث نرخ ارز سیاست های دستوری و دخالت در بازار عرضه و تقاضا بوده است و امروز كه دلارهای بانك مركزی كم شده و پشتیبانی وجود ندارد باعث این اتفاق شده است.

قیمت‌ دلار طی چند روز گذشته شتابی صعودی داشته و در روزهای اخیر از مرز ۳۹۳۰ تومان گذشت.این در حالی است که دولت سیاست تک نرخی شدن ارز را برای پایان سال هدف گذاری کرده بود که با افزایش یکباره نرخ ارز در بازار آزاد دستیابی به این هدف دور از انتظار به نظر می‌رسد.
به گفته فعالان و کارشناسان بازار، بالا رفتن نرخ حواله درهم، بالا رفتن ارزش دلار در سلیمانیه و عراق، اثرات خالی‌فروشی ارزی در کنار اثر ترامپ، اثر ژانویه و کاهش صادرات پتروشیمی‌ها 6 عاملی بوده‌اند که در افزایش قیمت دلار اثرگذار بوده‌اند.
رییس پیشین شورای عالی حسابداران خبره ایران گفته: اکنون مشکلات ساختاری وجود دارد که افزایش نرخ ارز از آن ناشی شده است. به این ترتیب اعتماد مردم نیز نسبت به نظام بانکی کمتر شده و به سمت بازارهای ارز رجوع کرده‌اند. در ماه‌های اخیر که سرکشی سازمان امور مالیاتی به حساب‌های بانکی مطرح شد، احتمال ورود مردم به بازار ارز نیز بار دیگر مطرح شد که به نظر من این موضوع اکنون از عوامل افزایش نرخ ارز است.
محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار نما درباره نوسان های اخیر در بازار ارز کشور و افزایش قیمت برخی ارزهای عمده گفت: با نادیده نگرفتن تحولات جهانی و انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور، عمده ترین علت این تغییرات نرخ حواله درهم به‌طور سنتی یکی از عوامل اثرگذار در قیمت دلار بازار داخلی است.
وی ادامه داد:تغییرات در بازار جهانی نفت،نزدیک شدن به پایان سال میلادی و سیاست های دولت را ازدلایل افزایش قیمت دلار در چند روز گذشته دانست.
نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:با توجه به شرایط رکود در کشور شاهد شرایطی در حوزه بانکی هستیم که امیدواریم دولت برنامه ریزی صحیحی را در پیش بگیرید در غیر اینصورت انتظار افزایش نرخ دلار و سایر ارزهای خارجی خواهد رفت.
وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دولت به دلیل مشکلاتی مانند کسری بودجه خود دست به نرخ ارز می‌زند، گفت:من بعید می‌دانم دولت عمدا چنین کاری را بکند،مبلغ کسری بودجه انقدر کم نیست که با تغییر نرخ ارز جبران شود ضمن اینکه نرخ ارز مبادله ای مشخص است و تغییرات در ارز آزاد کمک چندانی به آن نمی‌کند بنابراین به نظر من چنین احتمالی بسیار ضعیف است.
حسینی تصریح کرد:یکی از مشکلات مدیریتی دولت در بحث نرخ ارز سیاست های دستوری و دخالت در بازار عرضه و تقاضا بوده است و امروز که دلارهای بانک مرکزی کم شده و پشتیبانی وجود ندارد باعث این اتفاق شده است.
نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس ادامه داد:سرمایه گذاری های خارجی به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی خارج شدن از رکورد یا تزریق چند هزار میلیارد در قالب تسهیلات بنگاه های کوچک اقتصادی،کاهش نرخ سود بانکی و افزایش صادرات بی تاثیر در افزایش نرخ دلار نیست.
وی در خصوص علت تاخیر در تک نرخی شدن قیمت ارز در بازار گفت:مجلس چندین بار این موضوع را مطرح کرده ولی متاسفانه هنوز به ثبات بازار نرسیدیم و با توجه به وابستگی منبع دلار کشور به نفت و مصرف ارز توسط دولت مشکلات بعید به نظر می رسد در آینده ای نزدیک ارز تک نرخی می شود.
حسینی در پایان گفت:افزایش قیمت دلار به نفع صادرات است ولی موجب گرانی کالاهای مصرفی در کشور می شود و به همین دلیل اگر دولت مدیریت درستی نداشته باشد شاهد موج چشمگیر افزایش قیمت ها خواهیم بود.
اسدالله عسگراولادی عضو اتاق بازرگانی در گفتگویی بیان کرده است: افزایش قیمت دلار در صادرات اثر مثبت دارد و از یک نظر برای جلوگیری از قاچاق هم باز مفید است ولی برای واردات، کالاهای مصرفی و کارخانه ها متاسفانه منفی است، ما روی هم رفته آن را مثبت نمی‌دانیم و اینکه دولت هم چرا نمی‌تواند جلویش را بگیرد، سیاست بانک مرکزی است، ظاهرا دولت دلش نمی‌خواهد جلوی این موضوع را بگیرد که چرایش را بانک مرکزی می داند.
شهباز حسن پور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما گفت:تعطیلی یک هفته ای،مسافرت مردم و تزریق پول به واحدهای تولیدی از جمله دلایل گرانی دلار است و امیدواریم بانک مرکزی با توزیع ارز در بازار طی روزهای آتی بازار را کنترل کند تا موجب سوءاستفاده یک عده سودجو نشود.
وی ادامه داد:دولت با تک نرخی کردن قیمت ارز قرار بود شرایط را برای پیش آمدن چنین مشکلاتی مدیرت کند تا سودجویان یک شبه به ثروت هنگفت نرسند ولی متاسفانه این امر تاکنون به سرانجام نرسیده است.
حسن پور در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دولت به دلیل مشکلاتی مانند کسری بودجه خود دست به نرخ ارز می‌زند، گفت:تاکنون هیچ یک از مقامات رسمی دولت چنین مطلبی را نپذیرفتند ولی در سطح جامعه چنین صحبت هایی می شود، و با تماسی که با مسئولان بانکی داشتم با تکذیب این ادعا گفتند چنین اقدامی از طرف بانک مرکزی صورت نگرفته است و ما هم امیدواریم همین طور باشد چون دولت و مجلس باید با مردم صداقت داشته باشند.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس با تایید برخی فشارها به دولت مبنی بر جلوگیری از تک نرخی شدن دلار گفت:با اینکه رئیس بانک مرکزی بارها بر تک نرخی شدن دلار تاکید داشتند واقعا اینکه چرا دولت یک بار برای همیشه چنین تصمیمی نمی گیرد و مشکل را حل کند مشخص نیست، در بازار کنونی هم شفافیت لازم وجود ندارد و این امر سبب سودجویی افراد خاص و ضرر مردم عادی شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:مجلس کاملا موافق تک نرخی شدن قیمت ارز است و امیدواریم در بودجه سال 96 دولت با شجاعت و جسارت، وضعیت نرخ ارز و تک نرخی شدن آن را اعلام کند.
حسن پور در پایان گفت:با توجه به اینکه پول دست عده ای خاص است و مردم قدرت خرید چندانی ندارند افزایش قیمت اجناس بعید به نظر می رسد و در نشستی هم که با اصناف داشتیم پیش بینی می شود وضعیت بازار با مشکل خاصی روبرو نشود.
در حالت کلی، عوامل مختلفی را می توان در تحلیل آنچه که در روزهای اخیر در بازار ارز کشور اتفاق افتاد دخیل دانست اما به نظر می رسد بخش قابل توجهی از تحولات اخیر، ناشی از شوک های انتظاری بوده که در اثر مواردی چون نتایج احتمالی اجلاس اوپک و چشم انداز قیمت نفت و ... به وجود آمده باشد.

۱۳۹۵/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...