نسخه چاپی

حذف خودروهای دیزلی از ۴ابرشهر دنیا/ برنامه‌ای كه شاید هوای تهران را هم از آلودگی خلاص كند

جمعه در مكزیكو سیتی در نشست شهردار ها برای تغییر اقلیم، شهردارهای شهرهای پاریس، مادرید، آتن و مكزیكوسیتی برنامه های خود را برای حذف خودرو های دیزلی و ون ها از خیابان های این شهر ها تا سال 2025 اعلام كردند.

به گزارش نما، خبرآنلاین و به نقل از گاردین؛ تا 10 سال دیگر 4 شهر بزرگ جهان قصد دارند تا به هدف مقابله با آلودگی هوا تردد خودرو های دیزلی را در مراکز شهر خود ممنوع کنند.

جمعه در مکزیکو سیتی در نشستی برای تغییر اقلیم، شهردارهای شهرهای پاریس، مادرید، آتن و مکزیکوسیتی برنامه های خود در تا سال 2025 برای برای حذف خودروهای دیزلی و ون ها از خیابان ها را اعلام کردند.

در همین نشست شهردار پاریس گفت: شهردارها می‌خواهند بگویند امروز تغییر اقلیم یکی از بزرگترین چالش هایی است که با آن روبرو شده ایم. امروز می‌گوییم دیگر آلودگی و مرگ و میر ناشی از آن را تحمل نمی کنیم.

هلنا مولین والدس رئیس ائتلاف اقلیم و آلودگی هوا هم گفت: از هر 10 نفر 9 نفر در مناطقی زندگی می کنند که کیفیت آلودگی هوا بدتر از استاندارد سازمان جهانی بهداشت است. دود خودروهای دیزلی از عوامل اصلی بیماری و گرمایش جهانی است.

شهردار مکزیک هم گفت: افزایش سرمایه گذاری بر حمل و نقل عمومی منجر می شود هوای شهرهای بزرگ پاک‌تر شود. گفتنی است شهردار آتن هم گفت که هدفش این است که همه ماشین ها در مرکز شهر آتن تردد نکنند.

فعالان محیط زیست هم از تصمیم شهرداران این 4 شهر استقبال کرده‌اند. به نظر آنها چنین تصمیمی نشان می‌دهند که این امکان وجود دارد تا شهرهای بزرگ هم پاک شوند.

آلان انرو وکیلی که اقدامات قانونی‌اش باعث شد تا بریتانیا در برنامه هایش برای آلودگی هوا تجدید نظر کند در این رابطه گفت: این اتفاق نشان می دهد که رهبران جهان دارند درباره آسیب هایی که دیزل ها به سلامت انسان وارد می کنند، بیدار می شوند. اما هنگامی شما این را در نظر می گیرید که سالانه در اروپا 467 هزار نفر به علت آلودگی هوا زود می میرند متوجه می شوند که سال 2025 برای انجام این اقدامات بسیار دیر است.

جنی بیتس یک فعال محیط زیست هم در این رابطه گفت: این قدم مهم برای راحت شدن از دیزل‌ها، آلوده‌کننده‌ترین خودروها، دقیقا چیزی است که ما نیاز داریم. ما به خودرو های پاکتر و کمتری نیاز داریم.

سوخت های فسیلی خودروهای درون‌سوز یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در شهرها است، چون موتورهای این خودروها دی‌اکسیدنیتروژن تولید می کنند که گازی سمی است و با تنفس به ریه ها وارد شود. با این وجود به دو دلیل هنوز هم استفاده از خودروهای دیزلی روبه افزایش است؛ یکی به دلایل اقتصادی و دوم این که بازدهی این خودرو ها بیشتر است و در نتیجه دی‌اکسیدکربن کمتری انتشار می دهد که برای تغییر اقلیم بهتر است.

البته هنوز معلوم نیست که که آیا در این 4 شهر تردد خودروهای دیزلی به طور کامل ممنوع می‌شود یا این ممنوعیت مخصوص مناطق خاصی است.

۱۳۹۵/۹/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...