نسخه چاپی

دكتر حقانی در گفتگو با نما:

16 آذر، تبلور استكبار ستیزی دانشجویان است

عکس خبري -16 آذر، تبلور استکبار ستيزي دانشجويان است

رئیس موسسه پژوهشی مطالعات تاریخ معاصر ایران، گفت: با پیروزی انقلاب جنبش دانشجویی سعی كرد، رویكرد ضد آمریكایی و ضد استكباری خود را حفظ كند


دکتر حقانی رئیس موسسه پژوهشی مطالعات تاریخ معاصر ایران در خصوص رویکرد ضد آمریکایی جنبش دانشجویی دانشجویی از گذشته تا به امروز گفت: 16 آذر نقطه عطف در تاریخ معاصر مبارزات ضد استکباری مردم ایران است و شهادت این دانشجویان در سال 32 با توجه به اینکه چند ماهی از کودتای آمریکایی 28 مرداد در ایران نگذشته بود، اتفاق مهمی است.
وی ادامه داد: در کودتا سرکوب گسترده جریانات و آحاد مردم صورت پذیرفت، بدلیل اینکه نهضت ضد استعمار داشت ابعاد منطقه ای و جهانی پیدا می کرد و رژیم فکر می کرد با سرکوب، نهضت جریانات ضد استکباری در کشور دیگر نمی تواند، کمر راست کند.
حقانی تصریح کرد: در همین راستا در شرایط کودتا می بینیم، دانشجویان انقلابی کشور در مقابل ورود نیکسون به ایران که می خواست به عبارتی از ثمرات کودتا رونمایی کند، می ایستند و تظاهرات ضد آمریکایی برگزار می کنند.
حقانی خاطر نشان کرد: از این جهت 16 آذر نقطه عطفی است که نشان می دهد، جنبش دانشجویی ایران و مردم علیرغم سرکوبی که صورت گرفته است، دست از مبارزه بر نمی دارند و در برابر تحرکات بیگانگان ایستنادگی جدی می کنند.
حقانی ادامه داد: در بازه زمانی ده ساله یعنی طی سالهای 32 الی 42 با گسترش نفوذ آمریکایی ها در کشور با یک مقاومت جدی مواجه هستیم و شروع جریانات ضد استکباری هم همزمان با گسترش نفوذ آمریکایی ها، دنبال می شود و مقاومت ضد امپریالیستی را شاهد هستیم.
رئیس موسسه پژوهشی مطالعات تاریخ معاصر ایران با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی در آن سالها به خوبی اتفاقات را رصد و با گسترش نفوذ آمریکایی ها، به عرصه سیاسی ورود پیدا کرد و ادامه داد: مخصوصا از دهه 40 نفوذ آمریکا در ایران گسترش پیدا می کند و از سال 40 مبارزات جنبش دانشجویی از طریق پیوند با مرجعیت شیعی کشور ابعاد گسترده تری در مبارزات ضد استکباری به خود می گیرد و هر چه می گذرد پر رنگ تر می شود به جهت اینکه دخالت های آمریکا افزایش پیدا می کند. پویایی جنبش دانشجویی بعد از انقلاب ابعاد گسترده تری پیدا می کند.
وی تصریح کرد: بعد از انقلاب به طور طبیعی گستره فراتری از ایران، در برابر جنبش دانشجویی برای به اصلاح صدور انقلاب ضد استکباری قرار دارد و در راس آن جریانات ضد امریکایی است، با پیروزی انقلاب جنبش دانشجویی سعی کرد، رویکرد ضد آمریکایی و ضد استکباری خود را حفظ کند، اولویت مبارزه با آمریکا از 16 آذر سال 32 تا امروز برای جنبش دانشجویی حفظ شده است و یکی از نکات درخشان پرونده درخشان جنبش دانشجویی کشور است.
وی افزود: یکی از به اصلاح جلوه های ضد استکباری جنبش دانشجویی بعد از انقلاب اسلامی، فتح لانه جاسوسی است که این خشم نیروهای انقلابی از توطئه های دراز دامن آمریکا علیه ملت ایران از قبل انقلاب بود، به نحوی با پیروزی انقلاب جنبش دانشجویی ضد استکباری ایران وارد فاز جدید شد.

۱۳۹۵/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...