نسخه چاپی

10 اقتصاد پیشرو جهان در تجارت را بشناسید

مجمع جهانی اقتصادی گزارشی منتشر كرد كه در آن به اقتصادهای پیشرو در تجارت پرداخته است. بر اساس این گزارش كشورهای آسیایی از كشورهای اروپایی در رتبه‌بندی جدید مجمع جهانی اقتصادی در زمینه تجارت پیشی گرفته‌اند.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، براساس گزارش امکان تجارت 2016 که توسط مجمع جهانی اقتصادی و اتحادیه جهانی منتشر شده است، کشور سنگاپور بالاترین رتبه را در تسهیل تجارت به دست آورده است. این گزارش اقتصادها، سیاست‌ها، زیرساخت‌ها و خدمات تسهیل جریان آزاد کالا را بررسی می‌کند.

در حالی‌ که اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده در حال تبدیل‌ شدن به امکان تجارتی کمتر هستند، منطقه «آسه‌آن»‌ که شامل کشورهای سنگاپور، اندونزی و فیلیپین است، در حال حاضر در دسترس‌تر از این سنگین‌وزن‌های سنتی شده‌است. این گزارش می‌افزاید که منطقه «آسه‌آن» به‌عنوان یک قدرت اقتصادی به جایگاه وسیع‌تری در اقتصاد جهانی تبدیل‌شده است.

- سنگاپور برای پنجمین‌بار در صدر فهرست رتبه‌بندی امکان تجارت (ETI) قرارگرفته است. بازارهای بومی این کشور به‌عنوان یکی از بازارهای باز جهان با 99.7 درصد ورود کالا با معافیت از تعرفه گمرکی ارزیابی‌شده است. در این کشور خدمات حمل‌ونقل و به‌طورکلی سیاست‌های اجتماعی محیط زیستی، شامل کارآمدی و قابلیت اعتماد نهادهای عمومی به رهبری تجارت کمک می‌کنند.

- پس از سنگاپور، هلند، هنگ‌کنگ، لوکزامبورگ، سوئد، فنلاند، اتریش، بریتانیا، آلمان و بلژیک قرار گرفته‌اند.

- اروپا و شمال آمریکا بالاترین مناطق در امکان تجارت هستند اما ما شاهد روند کاهشی آنها از سال 2014 هستیم. بیشترین پیشرفت در اروپا توسط کشورهای در حال ظهور انجام گرفت، کشورهایی ازجمله لیتوانی با 8 پله صعود به رتبه بیست و نهم و صربستان هم با 18 پله افزایش به جایگاه 64 ام رسید.

- بیشترین بهبود هم مربوط به کشورهای منطقه جنوب صحرای افریقا برمی‌گردد که پیشرفت قابل‌توجهی در شرایط دسترسی به بازار و اتخاذ تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات داشته‌اند.

- درحالی‌که کشورهای اعضای «آسه‌آن» به‌عنوان بازترین کسب‌وکار از نظر دسترسی مطرح شدند، کشورهای جنوب آسیا بسته‌ترین کشورها در جهان شدند. این مساله هم بعد از افزایش تعرفه روی محصولات وارداتی از نزدیک 1 درصد تا 16.7 درصد بوده است.

- موانع بالا برای ورود و هزینه‌های سنگین تجارت هنوز هم از فعالیت میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای بهره‌گیری از تجارت بین‌المللی جلوگیری می‌کند. این امر به‌ویژه در جوامع روستایی، جوانان و زنان صادق است که به‌خصوص در بازارهای در حال ظهور بزرگ‌تر است.

- این 10 کشور تنها 3 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، این در حالی است که بیش از نیمی از کشورهای جهان در نیمه پایین شاخص ETI قرار دارند. چین به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان مثال برجسته‌ای است، در این رتبه‌بندی این کشور در جایگاه 61 قرار دارد.

- ایران در این میان جایگاه 132 ام را اشغال کرده است.

۱۳۹۵/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...