نسخه چاپی

آغاز ریاست 3ساله ایران بر نم/ تلاش دولت برای تهیه بسته اقتصاد مقاومتی

برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران با حضور سران كشورهای عضو، برگزاری اجلاس سالانه مجلس خبرگان رهبری و مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور از مهمترین اخبار دنیای سیاست در هفته گذشته بود.

به گزارش نمابه نقل از مهر، برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران مهمترین رویداد سیاسی در هفته گذشته بود که البته بازتاب های خارجی بسیاری هم با خود به همراه داشت.

شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد صبح پنج شنبه با حضور رهبر معظم انقلاب و حدود 50 نفر از سران کشورها از جمله روسای جمهور ، پادشاهان، روسای دولت و مجلس، همچنین مقامات بلند پایه از حدود 80 کشور جهان در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

اجلاس سران جنبش عدم تعهد به مدت دور روز در سالن سران اجلاس تهران برگزار شد و سران این جنبش با صدور بیانیه ای حمایت خود را از برنامه هسته ای ایران اعلام کردند.
در جلسه افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، محمد مرسی رئیس جمهور مصر، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد ، ناصر بن عبدالعزیز رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، مان موهان سینک نخست وزیر هند ورئیس گروه 77 + چین از مقامات ارشدی بودند که سخنرانی کردند.

ساختار سازمان ملل متحد کاملا غیردموکراتیک است

رهبر معظم انقلاب در مراسم افتتاحیه این اجلاس که پنج شنبه هفته گذشته برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه ساختار سازمان ملل متحد غیرمنطقی، ناعادلانه و کاملا غیردموکراتیک است، تاکید کردند: همه دنیا از هندسه غلط بین المللی خسته شده اند، باید این وضعیت نامعقول را علاج کرد.
ایشان با بیان اینکه به شعار خاور میانه عاری از سلاح هسته ای پایبندیم ، افزودند: تاکید می کنم جمهوری اسلامی هرگز در پی سلاح هسته ای نیست.

رهبر معظم انقلاب خطاب به سران و مقامات ارشد کشورهای جهان تاکید کردند: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حق همه کشور هاست .

رهبر انقلاب همچنین در بیان آنچه پندی خیر خواهانه به سیاستمداران آمریکایی که همواره مدافع رژیم صهیونیستی بوده اند ، خواندند، فرمودند: این رژیم تاکنون برای شما در سرهای بی شمار داشته است و چهره شما را در میان ملت های منطقه منفور و شما را شریک جنایت آنها معرفی کرده است ، با تصمیم شجاعانه خود را از گره نا گشودنی کنونی نجات دهید.

مرسی ریاست نم را به احمدی نژاد سپرد

محمد مرسی رئیس جمهور مصر ریاست جنبش عدم تعهد را به مدت سه سال به محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران اسلامی واگذار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مرسی رئیس جمهور مصر به عنوان رئیس پیشین جنبش عدم تعهد در سه سال گذشته درمراسم افتتاحیه شانزدهمین نشست سران این جنبش در تهران که درمحل سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، ریاست این اجلاس را برای سه سال آینده به ایران واگذار کرد.

حاکمان امروز بر مراکز اصلی جهان همان برده داران و استعمارگران دیروزند

محمود احمدی نژاد رئیس جنبش عدم تعهد طی سخنانی در جمع سران این جنبش گفت: همه می دانیم که حاکمان امروز بر مراکز اصلی جهان همان برده داران و استعمارگران دیروزند که با روش و شعارهای جدید بر مراکز قدرت و ثروت جهان مسلط شدند بدون اینکه برنامه ها و روحیه سلطه طلبی و خودخواهی آنها تغییر کرده باشد.

وی ادامه داد: غریب به اتفاق کشورهای سرمایه داری دارای بدهی های خارجی بیش از تولید ناخالص داخلی هستند و این یعنی آنکه در واقع ورشکسته اند و به طور گسترده و بدون اجازه از منابع سایر ملت ها استفاده می کنند. در حالیکه خود آن ملت ها به این منابع نیازمندترند.

رئیس شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در خصوص مشارکت همگانی در مدیریت جهان گفت: باید تغییر مهمی اتفاق بیفتد و شرایط به نفع انسان تغییر کند باید برای برپایی دنیایی جدید و با ساز و کارهای مناسب منطق فراگیر بر مبنای همزیستی مسالمت آمیز و از طریق تفاهم و همکاری و مشارکت در تصمیمات مهم جهانی همگی به پا خیزیم.

بیانیه تهران

بیانیه نهایی اجلاس جنبش عدم تعهد در 11 بند که در آن به مسائل متنوعی از جمله بحران های سیاسی و اقتصادی، موضوع فلسطین، حق دارا بودن انرژی صلح آمیز هسته ای و صلح پایدار جهانی اشاره شده است منتشر شد.

تصویب بیانیه پایانی اجلاس غیر متعهدها در تهران که در یکی از بندهای آن حمایت اعضا از برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مطرح شده بود، بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشته است.

دیدار سران کشورهای جنبش عدم تعهد با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران

پس از برگزاری مراسم اختتامیه بعضی از هئیت های بلند پایه عضو جنبش عدم تعهد تهران را به سمت کشور های خود ترک کردند. همچنین در حاشیه این اجلاس اکثر روئسای جمهور عضو جنبش عدم تعهد با رهبر معظم انقلاب، رئیس مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کردند.


باور 373 جایگزین S300می‌شود/ برگزاری بزرگترین رزمایش پدافندی کشور

به گزارش خبرنگار مهر، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء در یک نشست خبری به مناسبت روز پدافند در هفته ای که گذشت از برگزاری رزمایش بزرگ و سراسری پدافند هوایی اوایل مهر ماه یا اوایل آبان ماه با حضور تمام یگان های پدافند هوایی خبر داد.

فرمانده قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء با اعلام اینکه متخصصان داخلی ساخت سامانه ای را شبیه S300 که به مراتب قابلیت های آن بیشتر از این موشک است، آغاز کرده اند گفت: باور 373 جایگزین S300می‌شود.

امیر اسماعیلی با بیان اینکه خبر شروع به ساخت این سامانه که به مراتب قابلیت های آن بیشتر از S300است توسط نخبه طراح به صورت حضوری به اطلاع مقام معظم رهبری رسیده است، گفت: بعد از شنیدن این موضوع رهبری فرمودند "کار را باور داشته باشید تا موفق شوید" به همین خاطر نام این سامانه را باور 373 نامیدیم.

کدخدایی در ریاست هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین ابقا شد

رئیس مجلس شورای اسلامی طی حکمی عباسعلی کدخدایی را به عنوان رئیس هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین منصوب کرد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان که در دوره مجلس هشتم از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی ریاست هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین را بر عهده داشت، در دوره نهم و با انتخاب اعضای این هئیت مجددا در سمت خود ابقا شد.

رئیس مجلس در هفته جاری 23 عضو هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین را انتخاب کرد.

بیژن آشنا، ابراهیم اصغرزاده، مهدی امیر اصفهانی ،غلامرضا انبارلویی، مرتضی ایزدپناه، غفور پاک‌نهاد،امیرحسین پورسینا، سعید تقدیسیان، سیدسعید حیدری طیب، محمدرضا خباز، سیدکاظم دلخوش اباتری، عباسعلی رحیمی اصفهان، محمدمهدی رهبری املشی، سیدجواد زمانی، حسن سلیمانی، حبیب الله شاملو، محمدحسن صادقی مقدم، احمد علیزاده ، احمدعلی کیخا، محمدمهدی مفتح، علی اصغر ملک محمدی، قربانعلی مهری، علی اصغر یوسف نژاد از اعضای هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین هستند.

دو تبعه جمهوری آذربایجان آزاد شدند

سخنگوی وزارت امور خارجه از آزادی دو تبعه جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: دو تبعه جمهوری آذربایجانی دستگیر شده در ایران بر اساس روابط دوستانه و برادرانه میان دو کشور تحویل نماینده این کشور در تبریز شدند.

رامین مهمان‌پرست، درباره آخرین وضعیت دو شهروند متهم آذربایجانی گفت: دو تن از اتباع جمهوری آذربایجان که در سفر به ایران به علت ایجاد ارتباطات غیرمتعارف چند ماه قبل دستگیر شده بودند عصر سه‌شنبه به سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز تحویل داده شدند.

دولت به معیشت مردم جدی‌تر توجه کند/ لزوم آسیب شناسی اوضاع کشور

رئیس مجلس خبرگان رهبری، روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه دوازدهمین اجلاس خبرگان رهبری خواستار توجه جدی دولت به وضع معیشت مردم شد و گفت : نباید دولت خود را محدود کند باید در را باز کند و همه نظرات را جویا شود.

رئیس مجلس خبرگان در مراسم اختتامیه این اجلاس نیز که روز چهارشنبه برگزار شد، با بیان اینکه دولتها در سال آخر کمی سست می شوند ولی توصیه رهبری به دولت این بود که در فرصت باقیمانده کارها را جدی دنبال کنند، خطاب به دولت و رئیس جمهور گفت: این فکر نباید باشد که ما نیز بعدا هستیم و یا اینکه کاندیدای ما در دوره بعدی رای خواهد آورد.اگر دولت به خدمتگزاری خود ادامه دهد، مردم راضی خواهند شد و برای حضور در انتخابات دور بعد رغبت پیدا خواهند کرد در غیر این صورت رغبت مردم کم خواهد شد.

اعضای مجلس خبرگان سه شنبه شب در مراسم ضیافت شام رئیس مجلس خبرگان شرکت کردند.

سوریه در خط مقدم مبارزه با رژیم اشغالگرقدس قرار دارد

اعضای خبرگان رهبری در بیانیه اجلاس دوازدهم از سوریه یه عنوان خط مقدم مبارزه با رژیم اشغالگر قدس یاد کرده و بیان داشته اند: از مسلمانان و آزادى خواهان جهان مى‏خواهیم در مقابل توطئه‏ نظام سلطه علیه سوریه، به عنوان خط مقدم مبارزه با رژیم اشغالگر قدس، واکنش نشان داده و از ارسال سلاح و کمک‏هاى مالى توسط نظام استکبارى به این کشور و تشدید جنگ داخلى و پیچیده‏تر شدن مسائل جلوگیرى کنند.

نباید در جنبش عدم تعهد به دنبال بهره برداری شخصی خود باشیم/ برنامه ای برای ارائه اصلاحیه بودجه نداریم

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سه شنبه شب در گفتگوی تلویزیونی در خصوص اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران و مسائل سیاسی و اقتصادی کشور مباحثی را مطرح کرد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی در داخل کشور از سفر شما به عربستان برای شرکت در اجلاس مکه انتقاد کردند، پاسخ داد: برخی حرف هایی را مطرح کردند. بنده معتقدم سیاست خارجی نباید تکه و پاره شود و هر کسی از راه می رسد، حرفی بزند.

وی با بیان اینکه دولت مسئول اجرایی بحث سیاست خارجی است، گفت: ما به هیچ وجه نیش و کنایه و توهین به همسایه ها را قبول نداریم.

احمدی نژاد با بیان اینکه افراد مسئول در کشور باید در حوزه سیاست خارجی با هماهنگی مسئولان عالی رتبه صحبت کنند، افزود: عده ای در خصوص بحث سیاست خارجی حرف بی جا می زنند، ما نباید به مسئولان و رهبری کشور توهین کنیم بلکه می توانیم تنها سیاست های دولت ها را به نقد بکشیم.

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود همچنین تصریح کرد: ما نباید در جنبش عدم تعهد به دنبال بهره برداری شخصی خود باشیم، نباید دیدگاه ها و برنامه های شخصی خود را از طریق این اجلاس دنبال و پیگیری کنیم. اگر می خواهد هر برنامه و اقدامی انجام شود، باید دست به دست هم دهیم و با هم این برنامه ها را دنبال کنیم.

وی افزود: عده ای مدام به ما فشار آوردند که از اجلاس بهره برداری خاصی کنیم که زیر بار نرفتیم، ما نباید در زمینه هسته ای از جنبش عدم تعهد استفاده و آن را خرج بهره برداری خود کنیم، این درست نیست.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم در جنبش عدم تعهد دنبال حل مسائل خودمان باشیم اقدامی نادرست انجام داده‌ایم، در همین بیانیه ای که در اجلاس اخیر به تصویب رسید همه بندهای آن با توافق اعضا صورت گرفت و هیچ تحمیلی در این بیانیه اعمال نشد.

احمدی نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که برای ریاست سه ساله برای جنبش عدم تعهد چه برنامه هایی را درنظر گرفته اید، توضیح داد: الان صحیح نیست من وارد تمامی جزئیات شوم، اما برای اصلاح ساختار و مشکلاتی که در بین اعضا وجود دارد، برنامه هایی را تنظیم کرده ایم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ارز 3 هزار تومانی جنگ روانی است، گفت: مشکلاتی در عرصه اقتصاد وجود دارد اما اینگونه نیست که عده ای تا ابد گرانی را به مردم تحمیل کنند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه التهابات در بازار اتفاق ویژه ای نیست که نتوانیم آن را مدیریت کنیم، تصریح کرد: دشمن هم اکنون با قفل کردن مسیر فروش نفت و تحریم ملت ایران جنگ تمام عیاری را شروع کرده، اما این خارج از تحمل ملت ایران نیست.

رئیس جمهور کشورمان در خصوص اینکه آیا برنامه ای برای تقدیم اصلاحیه بودجه 91 به مجلس دارید، ادامه داد: فعلا برنامه ای برای تقدیم اصلاحیه بودجه به مجلس نداریم در مورد هزینه های بودجه سخت گیری‌هایی را آغاز کردیم و به وزرا هم اعلام کردم هر کسی اعتراض کرد بگویید احمدی نژاد دستور داده است.

وی افزود: امیدوارم در طی دو ماه آینده به یک بسته مورد توافق همه بخش های اداری کشور در خصوص اقتصاد برسیم.

احمدی نژاد با اشاره به شوک بازار در سال گذشته گفت: عده ای با مصاحبه ها و حرف های خود مانع از واردات خوراک دام در سال گذشته شدند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بیش از 40 سال است که از خارج از کشور خوراک دام وارد می شود، خاطر نشان کرد: در این زمینه سر و صدای زیادی در کشور درست شد، البته معتقدم جو اقتصادی سال گذشته هم درست نبود و به بهانه یک تخلف فضای اقتصادی کشور را خراب کردند. معتقدم تخریب فضای کسب و کار صد برابر تخلف فساد مالی مضرتر بود.

وی همچنین مطرح کرد: با وجود همه جوسازی ها علیه دولت در زمینه تخلف اقتصادی، ما نتیجه ای ندیدیم. به آن تخلف هم رسیدگی می‌شود که البته هنوز هم ما نفهمیده‌ایم چه شد. البته برای ما روشن است ولی بالاخره کو؟ این‌که دولت را مدام متهم کردند و جوسازی که علیه فعالان اقتصادی شد صدبرابر آن حادثه بود.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا فاز دوم هدفمندشدن یارانه ها اجرا خواهد شد، یا نه؟ به مزاح خطاب به مجری برنامه گفت: شما چه می گویید؟ آیا به نظر شما این قانون باید اجرا شود؟

وی گفت: آنچه مسلم است این است که این قانون باید اجرا شود. خوشبختانه گام اول با لطف امام زمان(عج) و دعای خیر مردم اجرا شد و ما با مشکلی مواجه نشدیم.

احمدی نژاد گفت: براساس قانون ما ظرف 5 سال باید این قانون را اجرایی کنیم اما باز شاهد و ناظر آن هستیم که دیگران درباره اجرای آن تصمیم می گیرند و مدام تصمیمات خود را بیان می کنند.

رئیس جمهور گفت: این وظیفه دولت است که قانون یارانه ها را اجرایی کند اجازه دهید بنده به عنوان مدیر وظیفه خود را انجام دهم.

وی گفت: مگر می توان در وظایف مربی تیم فوتبال دخالت کرد. مربی فوتبال به راحتی تیم خود را می چیند و تیم مورد نظر خود را هدایت می کند، ما به عنوان قوه مجریه هیچگاه در قانونگذاری دخالت نمی کنیم و این انتظار را نیز داریم که دیگران در وظایف دولت دخالت نکنند و همه باید پاسخگوی مسئولیت های خود باشند.

۱۳۹۱/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...