نسخه چاپی

برجام سایه جنگ را بر سر كشور قرار داده است

دبیر كل اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان كشور با بیان اینكه قانون داماتو نقض برجام است گفت: برجام سایه جنگ را بر سر كشور قرار داده و دولت جدید امریكا اگر بخواهد اقدامی علیه كشورمان انجام دهد می تواند به واسطه برجام نیات شوم خود را عملی كند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، مهدی بلوکات سه شنبه در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در مناظره سیاسی که با حضور محمدجواد حق شناس فعال سیاسی اصلاح طلب که به مناسبت گرامی داشت روز دانشجو توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران برگزار شد گفت: برخلاف ادعای آقای حق شناس که می گویند برجام سایه جنگ را از سر کشور برداشت بنده معتقدم که این سردار سلیمانی بودند که سایه جنگ را از سر کشور برداشتند. و اتفاقا معتقدیم که این برجام است که سایه جنگ را بار دیگر بر سر کشور قرار داده و اگر قرار باشد دولت جدید امریکا اقدامی علیه کشورمان انجام دهد می تواند به واسطه برجام نیت شوم خود را عملی کند.

وی تصریح کرد: برخلاف تمام وعده هایی که دولت برای رفع مشکلات کشور از طریق برجام داد اما با شکل گیری برجام نه چرخ زندگی مردم و نه سانترفیوژها نچرخیدند و در قلب راکتور هسته ای اراک نیز سیمان ریختند.
بلوکات با بیان اینکه پس از برجام قرار شد که هواپیماهای ایرباس خریداری شود اما امروز شاهدیم که یک موشک ایرباس را به مسئولان ما دادند و گفتند این را بگیرید تا بروید ایرباس را برای شما بیاوریم. واقعیت این است که آقایان هواپیمای ایرباس را در شرایطی که مردم ما فقیرتر شدند خریداری کردند تا به آنتلایا و پاتایا بروند.

وی گفت: ای کاش آقای روحانی جنس همه مشکلات کشور را به تحریم گره نمی زد.

وی با بیان اینکه دولت جراحی بود که می خواست به واسطه برجام آپاندیس یک بیمار را در بیاورد اما قلب این بیمار را از جسمش خارج کرد و در آن سیمان ریخت اضافه کرد: دولت ها و مدیران وقتی که بر سر کار یا قدرت قرار بگیرند سه بسته جلوی آنهاست اول انتقاد از دولت های گذشته و نقد عملکرد آن ها است که در دولت یازدهم با توجه به گذشت سه و نیم سال از عمر دولت بهره برداری آن ها از این پاکت به اتمام رسیده است. پاکت دوم برنامه ها و راهکارهای عملیاتی که پیش روی دولت ها قرار دارد اما در دولت این پاکت را گم کرده است و بدون آنکه برنامه های خود را به صورت جزئی مطرح کنند به دنبال پاکت سوم رفته است.

دبیر کل اسبق انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های کشور گفت: هزار و 100 روز از عمر دولت گذشته و اما برخلاف آمارهای مرکز ملی آمار، گمرک و بانک مرکزی کشور در بخش های مختلف دچار رکود شده و این در حالی است که دولت به مردم وعده داده بود تا سایه رکود را از سر کشور بردارد.

بلوکات با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش مسکن از جمله بخش هایی است که دچار رکود است اظهار کرد: طبق آمار بانک مرکزی در سال 1390، 33 هزار و 270 فقره پروانه ساختمانی صادر شده اما در سال 94 این تعداد به 8 هزار و 100 فقره کاهش یافته است.

وی ضمن واکنش به اظهارات حق شناس افزود: من نفهمیدم که عملکرد محمود عباس و اسکندر چه ربطی به عملکرد دولت یازدهم دارد که حق شناس آنها را در این مناظره مطرح می کند.

وی افزود: از نظر من انتقاد به عملکرد دولت یازدهم آن گونه که آقای حق شناس آن را مطرح می کنند تحقیر مردم محسوب می شود چون احمدی نژاد هم با رای مردم قدرت را به دست گرفت. سوال ما این است که تا کی باید واقعیت های امروز کشور را با نفی عملکرد دولت گذشته توجیح کنیم.

دبیر کل اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های کشور با بیان اینکه دولت یازدهم در برخی شاخص های منفی به صورت انفجاری عمل کرده است خاطر نشان کرد: کل واردات دولت گذشته از کشور چین براساس آمار گمرگ 40 میلیارد دلار بوده اما دولت یازدهم در پی 3 و نیم سال گذشته 36 میلیارد دلار از کشور چین واردات داشته است.

بلوکات با بیان اینکه آقای هاشمی رفسنجانی بدترین ناسزاها را از جانب دوستان آقای حق شناس تحمل کرده اند بیان کرد: زمانی اکبر گنجی، هاشمی را عالیجناب جورج بوش نامید و از او به عنوان عامل قتل های زنجیره ای نام برده شده است اما نمی دانم که چرا الان آقای هاشمی در نزد اصلاح طلبان عزیز شده اند؟

وی بیان کرد: اصلاح طلبان ابتدا نسبت به رفتار خود در قبال آقای هاشمی که در گذشته نسبت به ایشان روا داشتند عذرخواهی کرده و بعد حمایت خود را اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه روحانی هیچ سابقه اصلاح طلبی ندارد افزود: روحانی دارای عضویت جامعه روحانیت مبارز که مرحوم آیت الله مهدوی کنی عضو آن بوده و الان نیز آیت الله موحدی کرمانی عضو آن هستند، می باشد.

دبیر کل اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان کشور گفت: روحانی در وقایع سال 78 و کوی دانشگاه همان نقشی را ایفا کرد که آیت الله اعلم الهدی در سال 88 در جریان فتنه ایفا کردند. با این اوصاف این که اصلاح طلبان از روحانی دفاع کردند این یک ارتجاع و بازگشت به گذشته است.

بلوکات افزود: اصلاح طلبان با وجود اینکه از آقای روحانی در انتخابات سال 92 حمایت کرده اند اما با وقاحت تمام گفتند که دولت روحانی رحم اجاره ای اصلاح طلبان است، البته واقعیت این است که مشی روحانی نسبت به دولت دهم در قبال اصلاح طلبان متفاوت است.

وی با بیان اینکه در سال 92 نزدیک ترین فرد به جریان اصلاحات عارف بود اما جای سوال اینجاست که چرا اصلاح طلبان عارف را از صحنه بیرون کرده اند در مجلس هم باید اصلاح طلبان از عارف حمایت می کردند اما این گونه نشد. اظهر من الشمس است که نظر روحانی برای ریاست مجلس شخص عارف نبوده است به همین دلیل لاریجانی به عنوان رئیس انتخاب شد.

دبیر کل اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان کشور گفت: واقعیت این است که دولت روحانی نه برای اصولگرایان مطلوب و نه نامطلوب و نه برای اصلاح طلبان مطلوب و نه نامطلوب است.

بلوکات با بیان این که هاشمی رفسنجانی مهمترین منتقد دولت یازدهم به دلیل نقدینگی بالا در کشور است اضافه کرد: در سال 92 میزان نقدینگی کشور 492 میلیارد تومان و در سال 95 این میزان به هزار و 82 میلیارد تومان افزایش یافته است در واقع نقدینگی بیش از صددرصد رشد داشته است که این می تواند پول شویی، تورم و فشل شدن از سیستم تولید کشور را به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: در طول دوره دولت یازدهم بنا بر آمار بانک مرکزی سفره مردم هشت درصد کوچک تر شده است هم چنین در این مدت تورم در سال 95 نسبت به سال 92، 62.3 درصد رشد داشته و این در حالی است که میزان رشد حقوق کارگران 56 درصد بوده است و این بدین معناست که مردم نسبت به سال 92 قوی تر شده اند.

بلوکات در ادامه با تاکید براینکه حقوق های نجومی نباید به عنوان یک مسئله سیاسی مطرح شود افزود: هر کسی که حقوق نجومی گرفته باید مورد مواخذه قرار بگیرد اما گلایه ما این است کسی که حقوق نجومی گرفته چرا باید دولتمردان از او به عنوان ذخیره انقلاب نام ببرند.

وی بیان کرد: آقای حق شناس می گویند که آقای هاشمی رد صلاحیت شد تا ناظرین انتخابات با تقلب کاندیدای مورد نظر خود را به قدرت برسانند اما واقعیت این است که همین ناظرین می توانستند رای شکننده رئیس جمهور را با دستکاری در چند صندوق شکسته و انتخابات را به دور دوم بکشانند اما این کار را نکردند.

بلوکات با بیان اینکه اصلاح طلبان دو بار با صندوق های رای قهر کردند که یک بار آن مربوط به انتخابات مجلس در سال 90 بود اما در این دوره مردم بیشترین مشارکت را در انتخابات داشتند.

دبیر کل اسبق انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های کشوربا بیان اینکه بخش زیادی از گلایه مندی مردم به دلیل ناکارآمدی دولت است افزود: جبران مشکلات کشور تنها یک چاره دارد و آن هم باور مردم است که متاسفانه دولت به این موضوع اعتقاد نداشته است.

وی با بیان اینکه دولت بیش از حد به سیاست خارجی تکیه کرده است گفت: تمام حیثیت دولت پای برجام آمد اما امروز دستاوردهای آن مخدوش است. سوال ما از وزیر اقتصاد این است که دولت چه قدر وقت بر روی مسائل داخلی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور گذاشته است.

وی خاطر نشان کرد: سرعت رشد فقر به لحاظ کمی در کشور طی سه و نیم سال گذشته بیشتر شده است و دوازده درصد از واحدهای صنعتی نیز در این مدت تعطیل شده اند.

حق شناس فعال اصلاح طلب در این مناظره گفت: مردم ایران در 24 خرداد سال 92 در آن فضای سیاسی که بعد از هشت سال دولت پاکدست احمدی نژاد را تجربه کرده بودند یک فضای انتخاباتی رقم خورد و در آن فضا برخلاف نظر نهادهای نظارتی روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

حق شناس افزود: در آن فضا در میان ناباوری تمام دست اندرکاران سیاسی و آشنایان به امر سیاست مشاهده شد که نهاد نظارتی نسبت به تایید آیت الله هاشمی چه برخوردی کردو با رد صلاحیت ایشان یکی از عجیب ترین اتفاقات سیاسی کشور را رقم زدند .

وی بیان کرد: آیت الله هاشمی کسی بود که سه دوره ریاست مجلس، دو دوره ریاست جمهوری، دو دوره ریاست مجلس خبرگان و هم چنین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشتند اما به بهانه های واهی از صحنه انتخابات خارج کردند.

وی گفت: واقعیت این است که با رد صلاحیت هاشمی جریان خردگرای کشور که به منافع ملی بیش از همه توجه می کرد و این جریان به جوانان امید بسته بود بر این باور ماد که رد صلاحیت هاشمی برای خارج کردن مردم از صحنه انتخابات بوده است به هر حال این جریان به این نتیجه رسید که نباید کشور به سمت یاس و ناامیدی حرکت کند.

حق شناس با بیان این که مردم ایران در چندین هزار سال ثابت کردند که نمی خواهند در برابر مشکلات قد خم کنند تصریح کرد: این ملت حمله اسکندر و به آتش کشیدن تخت جمشید 500 سال حکومت عباسیون حمله مغول به زانو درآوردن تیمور را به خود دیده اما هیچ گاه در برابر این مشکلات قد خم نکرده است هم چنین این ملت توانستند حمله متفقین را در دوران مصدق پشت سر بگذارند، ظلم حکومت شاهنشاهی را با پیروزی انقلاب اسلامی سرنگون کنند، در دوم خرداد سال 76 با انتخاب رئیس دولت اصلاحات حماسه خلق کنند و در 24 خرداد سال 92 با انتخاب خود هشت سال رنج، تباهی و ناامیدی را نابود کرده و امید را در کشور به وجود بیاورند.

وی با بیان این که من نیز معتقدم که روحانی سابقه اصلاح طلبی ندارد اضافه کرد: در آن مقطع جریان اصلاح طلب دو راه بیشتر نداشت اول اینکه با صندوق انتخابات قهر کرده که این خواست نهاد نظارتی بود و یا اینکه به صورت منفعلانه عمل کنند و طرف مقابل نیروی خود مانند جلیلی یا قالیباف را روی کار بیاورد.

حق شناس اضافه کرد: واقعیت این است که اصلاح طلبان در انتخابات سال 92 به صورت فعال عمل کردند و با وجود این که اجازه ندادند هاشمی در صحنه انتخابات بماند، رئیس دولت اصلاحات نیز اجازه حضور در انتخابات را پیدا نکرد و چهره های شاخص اصلاح طلبان نیز در حصر قرار گرفته بودند با این حال اصلاح طلبان به جای حرکت به سمت بازی باخت باخت به سمت بازی برد برد حرکت کردند و روحانی را به عنوان گزینه خود در انتخابات برگزیدند.

فعال اصلاح طلب در ادامه با اشاره به اینکه در دولت گذشته نفت 140 دلار فروخته شد اما این میزان در دولت یازدهم به 40 دلار کاهش پیدا کرد افزود: دولت دهم از فروش نفت 800 میلیون دلار درآمد داشت اما این درآمد در سه سال دولت یازدهم به کمتر از صد میلیارد دلار کاهش یافته اما سوال ما این است که سرنوشت آن هشتصد میلیون دلار در دولت قبلی چه شد و چه بلایی بر سر آن آمده است.

حق شناس اضافه کرد: در دولت قبل قیمت دلار چهار برابر و از 800 تومان به 3500 تومان افزایش یافت و قیمت پراید نیز با افزایش 4 برابری روبه رو شد اما همه این مسائل را فراموش کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: دو سال آخر احمدی نژاد به لحاظ اقتصادی فقط با دورانی که کشور در اشغال متفقین بود قابل مقایسه است.

حق شناس اظهار کرد: این مشکل که جامعه فقیرتر شده و این که بیکاری به بزرگترین معضل کشور تبدیل شده نیز یک درد مشترک است. این که 65 تا 70 درصد کارخانه ها تعطیل شده اند امری نیست که کسی بخواهد بر این مشکل پرده بگذارد اما درد بزرگتر این است که ما نخواهیم این مشکلات را علت یابی کنیم.

وی بیان کرد: واقعیت این است که دولت روحانی در زمانی روی کار آمد که کشور با شوک های جدی درفضای مدیریت سیاسی، ناکارآمدی و تحریم های بزرگ بین المللی مواجه بود و با روی کار آمدن دولت یازدهم تمام این مشکلات روی میز اورژانس دولت روحانی قرار گرفتند.

فعال اصلاح طلب گفت: زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد کشور 540 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک ها، بیمه ها و پیمانکاران داشت و در واقع دولت روحانی یک دولت ورشکسته را تحویل گرفت.

حق شناس گفت: با توجه به شرایطی که در کشور در سال 92 حاکم بود اصلاح طلبان به کسی که سابقه اصلاح طلبی نداشت اما می توانست کشور را از شرایط اهتزارو مرگ نجات دهد اعتماد و از او حمایت کردند و امروز که کشور روی پای خود ایستاده دلسوزان نظام که برجام را هم تایید می کنند به ظریف و روحانی فحش می دهند که چرا در راکتور هسته ای اراک سیمان ریخته شده است و این در حالی است که ما برای زنده ماندن کشور مجبور بودیم که برجام را بپذیریم.

فعال اصلاح طلب با بیان اینکه دولت قبل اگر می توانست برجام را به سرانجام برساند شش قطع نامه در شورای ملل علیه کشورمان صادر نمی شد گفت: دولت یازدهم امروز هم باید جواب ، هم جواب مسئول روزنامه کیهان ، هم جواب شیوخ عرب و هم جواب دلواپسان داخلی را بدهد که این اصلا انصاف نیست واقعیت این است که دولت مسیر درست را در پیش گرفته است.

حق شناس با اشاره به این که بیش از 65 درصد اقتصاد و مرزها و بنادر در اختیار دولت نیست و هم چنین جابه جایی های بزرگی به همین واسطه انجام می شود گفت: در مسئله موسیقی دولت اگر مجوزی برای برگزاری کنسرت صادر می کند اجازه اجرای آن را ندارد و با این حال معلوم است در جاهای دیگر هم دست دولت بسته است.

حق شناس گفت: با این حال اگر تمام این موانع پیش روی دولت یازدهم برطرف شود آنگاه ما نیز می آییم و دولت روحانی را نقد می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قانون داماتو نقض برجام محسوب می شود گفت: از نظر من با این قانون نمی توان به صراحت گفت که برجام به قانون داماتو نقض شده است واقعیت این است که من معتقدم که با این قانون برجام به صورت مشروط نقض شده است.

۱۳۹۵/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...