نسخه چاپی

كلاهبرداری عجیب 2میلیاردی ازطریق پیامك شبكه های ماهواره ای/مردم برای دریافت جایزه پول واریزمی كردند

به گزارش نما - شرق نوشت: در پی طرح شکایت معاونت حقوقی سازمان صداوسیما مبنی‌ بر اینکه فرد یا افرادی با جعل عنوان وابستگی خود به این سازمان اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کردند، پرونده‌ای با موضوع «جعل و کلاهبرداری» تشکیل شد و به دستور بازپرس شعبه دهم دادسرای ناحیه سه تهران، برای رسیدگی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار. گرفت.

در شکایت ارائه‌شده از سوی معاونت حقوقی سازمان صداوسیما عنوان شده بود: «...در پی طرح شکایت تعدادی از مخاطبان رسانه ملی از این سازمان عنوان شده است که فرد یا افرادی تحت عنوان مشارکت در مسابقه پیامکی این سازمان و از طریق کانال‌های ماهواره‌ای مورد کلاهبرداری قرار گرفتند...».

کارآگاهان با کمک تعدادی از مال‌باختگان، موفق به شناسایی تعدادی از حساب‌های عابربانکی شدند که مال‌باختگان اقدام به واریز پول به این حساب‌ها کرده بودند. با بررسی تراکنش مالی حساب‌های اعلام‌شده از سوی مال‌باختگان، ده‌ها حساب بانکی دیگر شناسایی و مشخص شد تمامی حساب‌ها از لحاظ حقوقی متعلق به افرادی است که عمدتا به‌واسطه اعتیاد شدید به مواد مخدر یا نیازمندی مالی در ازای دریافت مبلغی حدود ٢٠٠ تا ٣٠٠‌ هزار تومان اقدام به افتتاح حساب کرده و کارت‌های عابربانک خود را بدون درنظرگرفتن تبعات احتمالی در اختیار فردی ناشناس قرار داده‌اند.

کارآگاهان در شرایطی که ظاهرا هیچ‌گونه اطلاعاتی برای یافتن متهمان پرونده وجود نداشت، موفق به شناسایی فردی شدند که اقدام به افتتاح تمامی این حساب‌های بانکی کرده بود.

این متهم ٢٦ساله به نام «فرزین. ی» در منطقه حکیمیه دستگیر و در بازرسی از مخفیگاهش ده‌ها کارت عابربانک متعلق به افراد مختلف کشف و توقیف شد. فرزین پس از انتقال به اداره چهاردهم پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «حدودا دو سال پیش با فردی به‌نام شهرام آشنا شدم. شهرام گفت کار ماهواره‌ای انجام می‌دهد و پیشنهاد داد در ازای حقوق ماهانه دو‌ میلیون تومان برایش کار کنم. شهرام به من گفت از طریق مدارک افراد کارتن‌خواب یا معتاد حساب باز کنم. من نیز کارت‌ها را در اختیار شهرام می‌گذاشتم. شهرام روزی صد کارت عابربانک به من تحویل می‌داد تا پول‌هایی را که داخل حساب‌ها می‌آید، خالی کنم. من نیز پول‌ها را شب به شب به شهرام تحویل می‌دادم. دو سال است که شهرام را می‌شناسم و حدود هشت ماه است که برایش کار می‌کنم. در این مدت هر شب حدود ١٠‌ میلیون تومان از حساب کارت‌ها برداشت می‌کردم و تمامی این پول‌ها را در اختیار شهرام می‌گذاشتم. در مجموع، در این مدت حدودا دو‌ میلیارد تومان به این شیوه و شگرد از حساب‌ها برداشت کردم و به شهرام تحویل دادم».

با شناسایی متهم اصلی پرونده، محل تردد او در محدوده خیابان شریعتی – بالاتر از پل رومی شناسایی و او نیز دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل شد.

شهرام که از مجرمان سابقه‌دار در زمینه کلاهبرداری است و آخرین بار اواخر سال گذشته از زندان آزاد شده، پس از انتقال به اداره چهاردهم پلیس آگاهی درخصوص شیوه و شگرد فعالیت خود به کارآگاهان گفت: «ماهانه مبلغ ١٥‌ میلیون تومان برای انتشار زیرنویس، به حساب شبکه‌های ماهواره‌ای واریز می‌کردم و آنها نیز پس از دریافت پول مسابقه پیامکی یا نظرسنجی را در برنامه‌های خود زیرنویس می‌کردند. در زیرنویس چندین شماره برای ارسال جواب مسابقه اعلام شده بود. زمانی که افراد به تصور خودشان برای شرکت در مسابقه اقدام به ارسال جواب مسابقه می‌کردند، شماره‌هایشان در اختیار من قرار می‌گرفت. من نیز از طریق چند اپراتور خانم که برای همین کار استخدام کرده بودم، با آنها تماس می‌گرفتم و عنوان می‌کردم در مسابقه پیامکی برنده جوایز ارزشمندی مانند تلویزیون، رایانه، گوشی همراه مدل‌بالا و... شده‌اند. ما به این افراد اعلام می‌کردیم برای دریافت جوایز خود لازم است مبلغ ١٣٠‌ هزار تومان بابت هزینه ارسال جایزه به حساب‌های اعلامی از سوی اپراتورها واریز کنند و به این شیوه و ترفند، صدها نفر اقدام به واریز پول به حساب‌های عابربانک‌ها می‌کردند؛ در پایان نیز فرزین تمامی پول‌ها را از حساب خارج می‌کرد و در اختیار من می‌گذاشت».

سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکراستقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به این موضوع که هرگونه درخواست از افراد برای پرداخت یا واریز پول به بهانه هزینه ارسال جوایز مسابقات پیامکی اعلام‌شده در شبکه‌های ماهواره‌ای، قطعا شیوه و شگردی برای کلاهبرداری است، اعلام کرد: «مال‌باختگانی که با این شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، می‌توانند برای طرح شکایت به نشانی اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند. همچنین مال‌باختگانی که در سایر شهرها یا استان‌های کشور مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند نیز می‌توانند با شماره تماس ٥١٠٥٥٤٣١ تماس بگیرند و برای طرح شکایت خود و انجام سایر هماهنگی‌ها اقدام کنند.

۱۳۹۵/۹/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...