نسخه چاپی

اختصاصی نما:

تنبه برجامی؛ خوب ولی حالا چرا؟/ توهم دستیابی به توافق با شیطان بزرگ

عکس خبري -تنبه برجامي؛ خوب ولي حالا چرا؟/  توهم دستيابي به توافق با شيطان بزرگ

در حالی طرح تمدید 10ساله تحریم‌ها علیه ایران را تصویب شد كه این مصوبه مخالف توافق نامه برجام و نشانی آشكار از بد عهدی امریكایی هایی است كه پیش از این هم مكرر بدعهدی های خود را به ملت ایران ثابت كرده بودند.

هر چند مقام های دولتی به تمدید تحریم های ایران واکنش محکمی دادند اما نکته مهم درک و پاسخ دیرهنگام به عهدشکنی های امریکاست که به نظر قابل بررسی می نماید.

سرانجام نمایندگان کنگره آمریکا با اکثریت قاطع رأی موافق به طرح تمدید 10ساله تحریم‌ها علیه ایران رأی مثبت دادند. قانونی کهنمایندگان ایالات متحده به آن رای موافق دادند به "ISA"یا "داماتو" مشهور و در سال 1996 میلادی برای مجازات شرکت‌هایی که در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری می‌کنند.پس در حالی طرح تمدید 10ساله تحریم‌ها علیه ایران را تصویب شد که این مصوبه مخالف توافق نامه برجام و نشانی آشکار از بد عهدی امریکایی هایی است که پیش از این هم مکرر بدعهدی های خود را به ملت ایران ثابت کرده بودند.

در مدت بررسی این قانون و پس از آن مسؤلان کشور با موضع گیری های محکم، خط و نشان های جدی ای را برای نامرد های امریکایی کشیدندکه در راس همه آنها موضع گیری ها هشدارهای کوبنده رهبر معظم انقلاب بود. سخنرانی های ایشان به حق صلابت انقلابی ملت ایران را تمام قد به رخ غربی های عهدشکن کشید.

پس از مواضع قاطع رهبر انقلاب، به ترتیب هر یک از مسؤلان دولتی به اقدام خلاف عهد ایالات متحده واکنش نشان دادند. ابتدا این علی اکبر صالحی بود که به صراحت اقدام کنگره را خلاف عهد خوانده و آن را نقض برجام عنوان کرد.
پس از آن هم روحانی و ظریف، به تناسب محافل و دیدار های خود ضمن اعلام صریح نقض برجام از سوی امریکا از آمادگی ایران برای پاسخ گویی به این بدعهدی امریکایی ها سخن گفتند.

هرچند واکنش قاطع مسؤلان دولت به شیطنت اخیر امریکا قابل تحسین است، اما نکته ای در این میان وجود دارد که نباید از آن قافل شد و آن واکنش دیرهنگام دولتی ها به کارهای خلاف عهد امریکاست.

در طول مدت مذاکرات و پس از توافق، رهبری و دلسوزان کشور بارها نسبت به بدعهدی امریکایی ها و شرکایشان ابراز نگرانی کرده و در این باره هشدار می دادند.
پس از اجرای توافق از سوی ایران نیز بارها عناصر انقلابی و متعهد درباره بدعهدی های امریکا ابراز نگرانی می کردند. اما متاسفانه دولت این دلسوزی ها را با ادبیاتی ناشایست پاسخ می داده و از نیروهای انقلابی ای که در این خصوص نگرانی خود را بیان می داشتند با الفاظی مانند "کاسبان تحریم" و "دلواپسان" نام می بردند.
هرچند اکنون رفتار امریکایی ها موجب شد تا دولت تدبیر و امید که برخاسته از تفکر اصلاح طلبانه است، متنبه شود اما چه سود که این هوشیاری کمی دیر به وجود آمد. و به اصطلاح در اینجاست کهشعر معروف " آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا" به یاد انسان می افتد.
با این همه اما خوشبختانه مجلس نهم پاسخی مناسب را برای چنین روزی پیش بینی کرده بود که نتیجه آن همان میراثی ارزشمند با عنوان«قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی در نقض برجام» شد تا دولت را در برابر هرگونه بی وفایی ایالات متحده و شرکایش در اجرای برجام مسلح کرده و به اصطلاح نگذارد تا دست بسته بماند.
در ادامه مسیر عزتمند مجلسنهم، شواهد از برنامه ویژه مجلس دهم برای مقابله با شرارت های امریکا حکایت دارد.
حجت الاسلام ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موضوع برخورد با نقض برجام آمریکایی‎هابه خبرنگار نما گفت: "ما نمی‏دانیم تصمیم مقتضی رئیس جمهور چیست اما نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده‎است."
وی بیان کرد: "یکی ازبندهای این طرح دو فوریتی این است که دیگر در نقض برجام محدودیت‎ها از نقض یکجانبه برجام برداشته می شود چرا که وقتی طرف مقابل برجام را نقض کرده باشد ماهم حق نقض برجام را خواهیم داشت."
به هر حال هرچند برجام هزینه گزافی را برای ملت و نظام و ملت تحمیل کرد اما امید می رود تا سردمداران جریان اصلاحات از این اقدام شرورانه امریکا درس عبرتی شایسته گرفته باشند و دیگر از خواب خرگوشی اعتماد به امریکا و توهم دستیابی به توافق با شیطان بزرگ یک بار و برای همیشه بیدار شوند.

۱۳۹۵/۹/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...