نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما از جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران :

جشنواره سینما حقیقت سندی ماندگار برای معرفی فرهنگ های متفاوت /سینمای مستند حقایق را از كوچه ها و خانه ها به روی پرده می آورد

عکس خبري -جشنواره سينما حقيقت سندي ماندگار براي معرفي فرهنگ هاي متفاوت /سينماي مستند  حقايق را از کوچه ها و خانه ها به روي پرده مي آورد

از آنجایی كه فیلم مستند بی واسطه است و در آن قضاوتی صورت نمی گیرد ،مستند ساز به خوبی میتواند سوژه های روز جامعه را بدون دخل و تصرفی برای جامعه بازگو كند .

به گزارش نما، این روزها پردیس سینمایی چارسو میزبان مستندسازانی از چهار گوشه جهان ،در دهمین جشنواره بین المللی فیلم مستد ایران سینما حقیقت است.تاریخ سینمای مستند را با تاریخ سینما همزمان می دانند که این گونه سینمایی از بدو تولد تا کنون دوره های متفاوتی را گذرانده و رشد فراوانی یافته است ،حال فرصتی به دست آمد تا پای صحبت تنی چند تن از مستند سازان بنشینیم ،تانظرشان را در خصوص این گونه از ژانر سینمایی جویا شویم .
منوچهر طیاب مستند ساز ،نویسنده و منتقد سینمای ایران در مصاحبه با خبرنگار نما گفت : سینمای مستند امروزه ودر دنیای ارتباطات از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زبان سینما زبانی بین المللی است و من فکر می کنم سینمای مستند می تواند سندی ماندگار برای معرفی فرهنگ های های متفاوت باشد ،یک فیلم مستد گاهی می تواند تحولی عظیم در عرصه های فرهنگی و جتماعی ایجاد کند .ین جشنواره در طی این ده سال راه خودش را پیدا کرده اما یقینا باگذشت سال ها بهتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه ساخت مستند می تواند برای بالا بردن آگاهی و فرهنگ قشر گسترده ای از جامعه کاربرد داشته باشد گفت: حتی فیلم های مستندی که زبانشان فهمیده نمی شوند اگر درست ساخته شده باشند می توانند ضمن داشتن همین کارایی به هر شخص در برداشت شخصی خودش کمک کنند.
اثباتی از مستند سازانی که در این جشنواره فیلم مستند ارائه کرده است در گفتگو با خبرنگارنما گفت : از آنجایی که فیلم مستند بی واسطه است و در آن قضاوتی صورت نمی گیرد ،مستند ساز به خوبی میتواند سوژه های روز جامعه را بدون دخل و تصرفی برای جامعه بازگو کند .
این مستند ساز افزود: ما استعدادهای خیلی خوبی در این زمینه داریم اما برخی به بهانه دیجیتالی شدن سیستم ها بدون تحقیق و با عجله بسیار روی موضوعاتی کار می کنند که هیچ ارزشی ندارد، این که هرکسی دوربین به دست یگیرد و به ضبط صحنه هایی از زندگی بپردازد آن هم بدون تحقیق و مشاهده های قبلی فاقد ارزش است.
امینی از دیگر مستند سازان از کشور افغانستان درباره اهمیت جشنواره یبن المللی فیلم مستد به خبرنگار نما گفت : ذات سینمای مستند این است که حقایق را کوچه و پس کوچه ها و خانه ها بیرون بیاورد و با یک زبان بین المللی با ملت ها صحبت کند واین از ویژگی های منحصر به فرد سینمای حقیقت است .
گفتنی است که در این دوره از جشنواره بین المللی فیلم حقیقت 184 فیلم داخلی و خارجی نمایش داه خواهد شد. در بخش بین الملل جشنواره 59 فیلم از 35 کشور جهان برای کسب تندیس فیروزه‌ای سینماحقیقت در سه گروه مستندهای کوتاه، نیمه‌بلند و بلند به رقابت می‌پردازند.
آلمان با 6 فیلم؛ ایتالیا و آمریکا با 3 فیلم؛ فرانسه، انگلیس، لهستان، روسیه، سوئیس و کلمبیا با دو فیلم؛ اسپانیا، پرتغال، ترکیه، کرواسی، اوکراین، رومانی، جمهوری چک، اسکاتلند، مکزیک، جمهوری آذربایجان، لتونی، تایوان، لبنان، قرقیزستان و پاکستان هم با یک فیلم، در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره سینماحقیقت شرکت دارند.
در این دوره از جشنواره فیلم مستند 21 فیلم هم در بخش بزرگداشت سینمای مستند کرمان، 22 فیلم در بخش جایزه شهید آوینی که به فیلم های مقاومت ،انقلاب اسلامی و و دفاع مقدس اختصاص دارد و 10 فیلم در بخش خرد و تجربه نمایش داده خواهد شد. 13 فیلم هم در بخش خارج از مسابقه حضور دارند.
همچنین در این دوره از جشنواره غرفه بازار فیلم هم برای خرید و فروش فیلم های ایرانی و خارجی برپاشده است .
دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» تا 21 آذرماه 1395، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در پردیس سینمایی چارسو ادامه دارد .

۱۳۹۵/۹/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...