نسخه چاپی

ترزا می: چشمان ما درباره ایران كاملا باز است

«ترزا می» در گفت‌وگو با شبكه سعودی «العربیه» گفت انگلستان برای مقابله با اقدامات ایران در منطقه تلاش می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «ترزا می» نخست‌وزیر انگلستان که امروز (چهارشنبه) در نشست شورای همکاری خلیج فارس اظهارات تندی را علیه ایران مطرح کرد، یک بار دیگر در مصاحبه با «العربیه» عربستان مواضعش علیه ضد ایران را تکرار کرد.

می در مورد آنچه که خبرنگار آن را نگرانی اعراب از «مداخلات ایران» خواند، گفت: «چشمان ما در مورد ایران کاملا باز است و من هم همین نگرانی‌ها را در مورد فعالیت‌های مخرب ایران دارم. ایران در چندین بخش از منطقه مشارکتی مخرب دارد.»

وی افزود: «فکر می‌کنم مهم است که با کشورهای خلیج [فارس] برای اطمینان از ثبات و امنیت منطقه همکاری کنیم. انگلستان اکنون با ایجاد پایگاه نظامی در بحرین، برای اولین بار از سال 1971، در شرق سوئز حضور نظامی دائمی پیدا کرده است.»

نخست‌وزیر انگلستان ادامه داد: «به عقیده من این امر مهمی است. این یک نماد مهم است که میزان اهمیتی را که ما برای امنیت این منطقه قائل هستیم، نشان می‌دهد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا ایران فعالیت‌های منطقه‌ای خود را متوقف کرده یا نه، گفت: «خوب روشن است که پیش از این کارهایی در ارتباط با ایران صورت گرفته است. توافقی که در رابطه با برنامه هسته‌ای صورت گرفت، به نحوی است که آن‌ها را از دسترسی به سلاح هسته‌ای بازمی‌دارد، که این خود حائز اهمیت است.»

وی افزود: «اما تصور می‌کنم که مهم است که همچنان فعالیت‌های مخرب ایران در دیگر حوزه‌ها را هم به چالش بکشیم. این همان کاری است که ما به عنوان انگلستان در حال انجام آن هستیم. اما در عین حال این هم مهم است که ما با کشورهای خلیج [فارس] همکاری کنیم تا از تأمین امنیت آن‌ها اطمینان یابیم، به این منظور ما در اینجا حضور نظامی فیزیکی داریم که به نظر من حائز اهمیت است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا انگلستان به کشورهای عربی پشت کرده، گفت: «نه، دولت انگلستان همچنان روابط خوب و قدرتمندی با خلیج [فارس] و کشورهای خلیج [فارس] دارد و من می‌خواهم این روابط را در آینده تقویت کنم.»

می افزود: «کشورهای خلیج [فارس] شرکای استراتژیک ما هستند، اما ایران اینطور نیست. فکر می‌کنم این روابط با کشورهای خلیج [فارس] را در چند حوزه می‌توان انجام داد. بله در حوزه امنیتی و همینطور در رابطه با شکوفایی و روابط تجاری‌ای که می‌تواند تقویت شود. همین حالا هم صادرات قابل توجهی از انگلستان به کشورهای خلیج [فارس] انجام می‌شود و کشورهای خلیج [فارس] هم سرمایه‌گذاری قابل توجهی در انگلستان انجام داده است. من می‌خواهم این روابط بیش از پیش تقویت شود.»

۱۳۹۵/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...