نسخه چاپی

دفاع وزیر كار از افزایش قیمت دلار

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: براساس فرضیه‌های اقتصادی افزایش قیمت ارز به معنی گرانتر شدن قیمت كالاهای خارجی است كه این خود باعث كاهش میل به واردات و سودآوری بیشتر كالاهای صادراتی ایران می‌شود.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین عبدالرضا شیخ الاسلامی، افزود: همچنین می‌بایست سهم کالاهای وارداتی به لحاظ مصرفی، واسطه‌ای و اولیه را بررسی کرد در صورتی که حجم بیشتر واردات شامل کالاهای مصرفی باشد این موضوع به نفع ما است زیرا کالاهای ایرانی (تولید داخل) به دلیل ارزانی جایگزین کالاهای وارداتی خواهد شد و در نتیجه باعث افزایش تولید داخل و به ‌تبع آن افزایش اشتغال می‌شود.

وی با اشاره به مفید بودن یکسان‌سازی نرخ ارز،تصریح کرد که در مجموع باید اختلاف قیمت داخل و خارج کشور که ناشی از غیر واقعی بودن نرخ ارز است رفع شود و به‌عبارتی قیمت واقعی ارز در بازار تعیین شود.

شیخ الاسلامی در ادامه بیان داشت: شاید این موضوع در کوتاه‌مدت مشکلاتی به‌همراه داشته ‌باشد اما در بلند‌مدت به طور یقین یکسان‌سازی نرخ ارز به نفع تولید داخل خواهد بود.

وی افزود: وجود تحریم‌های اقتصادی و شدت یافتن آن در طول زمان مبادلات و مراودات بنگاه‌های اقتصادی با خارج از کشور را دشوار و پرهزینه می‌‌کند. مشکلات تامین مواد اولیه و واسطه در برخی از فعالیت‌های اقتصادی و عدم کفایت منابع مالی داخلی جهت راه‌اندازی طرح‌های بزرگ و زیربنایی به ویژه در صنایع نفت و گاز و سایر صنایع سنگین کشور نیز به طور قطعی سرعت رشد و توسعه اقتصادی در کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

شیخ الاسلامی معتقد است: شرایط یاد شده در کنار رکود اقتصادهای جهانی تولید را تحت تاثیر قرار داده و به تبع آن نیروی انسانی را در کسب فرصت‌های شغلی دچار مشکل خواهد کرد. بنابراین از این منظر تحریم‌های شدید اقتصادی دارای آثار منفی بر تحولات بازار کار کشور است اما اقدامات و تدابیر لازم برای کاهش اثرات نامطلوب تحریم‌ها بموقع اتخاذ شده و تداوم خواهد یافت.

وی اظهار داشت: بدیهی است روی دیگر سکه تحریم‌ها اتکا به قابلیت‌های نیروی داخل و جایگزینی تولیدات خارجی با محصولات تولید ملی است. واقعی شدن نرخ ارز به محدودیت واردات ارزان کالای خارجی خواهد انجامید و محصولات داخلی فرصت عرض‌اندام در بازار محصولات را خواهند یافت.بنابراین رونق تولیدات داخلی افزایش سطح اشتغال را به‌دنبال خواهد داشت.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در پایان تاکید کرد: در این مورد سعی شده منابع بانکی کشور برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال به‌منظور رشد اقتصادی و افزایش رفاه، بسیج شود. در این راستا با مدیریت شورای عالی اشتغال، تسهیلات قابل توجهی توسط سیستم بانکی تجهیز شده ‌است.

۱۳۹۱/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...