نسخه چاپی

خوش چهره در واكنش به حذف یك صفر از واحد پولی كشور:

این اقدام دولت یك امر صوری است

عکس خبري -اين اقدام دولت يک امر صوري است

تبدیل واحد پولی كشور از ریال به تومان امری ظاهری است كه هیچ دردی از اقتصاد كشور درمان نمی كند.

به گزارش نما ،دولت یازدهم در اقدامی غیر منتظره و در حالی که بودجه سال 96 را بر پایه راله نوشته، با حذف یک صفر از پول، واحد پولی کشور را از رالر به تومان تبدیل کرد. امری که به گفته سیف رئیس کل بانک مرکزی تنها برای راحتی مردم درنظر گرفته شده و نه برای "رفرم یا اصلاح پولی به معنای حذف چند صفر و تغییر واحد پول" . اینکه این امر در این شرابط که رکود گسترده بر اقتصاد کشور حکمفرماست چقدر می تواند، مفید باشد، مبنای سئوالی شد که ما از یک اقتصاد دان پرسیدیم.
دکتر محمد خوش چهره وقتی سئوال ما را شنید با ذکر این که تغییر رخ داده، نمی تواند جای بحث داشته باشد، اظهار داشت: تبدیل واحد پولی کشور از ریال به تومان امری ظاهری است که هیچ دردی از اقتصاد کشور درمان نمی کند.
خوش چهره که خود یکی از پیشنهاد دهندگان اصلی طرح حذف صفر از واحد پولی کشور در مجلس هفتم بود، ادامه داد: حذف صفر زمانی مطرح می شود که اقتصاد کشور دچار بیماری باشد، در این حالت برای حفظ ارزش پول کشور در برابر ارزهای دیگر و کاهش هزینه ها این اقدام صورت می گیرد، لکن با توجه به کاهش زیاد ارزش پول کشور طی این سالها، حذف تنها یک صفر، امری صوری بوده که به هیچ کار نمی آید.
البته اگر نگاهی به تاریخچه حذف صفر از واحد پولی سایر کشورها بیندازیم خواهیم دریافت که تا چه میزان سخن دکتر خوش چهره مبتنی بر واقعیت است.
نخستين بارآلمان و پس از جنگ جهاني دوم که زير فشار اقتصادي ناشي از جنگ جهاني دوم و خسارتهاي برجاي مانده از آن، تورمي شديد را تجربه مي كرد صفرها را از مارك حذف كرد.
از آن زمان به بعد تاكنون، در 71 مورد دولتهاي در حال توسعه مجبور شده اند چندين صفر را از پول ملي خود حذف كنند.
در آرژانتين طي سال 1960 ميلادي، هر دلار آمريكا در برابر 1100 تا 3500 پزوي آرژانتين مبادله مي شد، اين كشور با حذف دو صفر از پول خود ارزش آن را در برابر دلار افزايش داد، در اوايل دهه 1980 ميلادي نيز هر دلار آمريكا در برابر 18000 تا 180000 پزو داد و ستد مي شد، دولت آرژانتين در سال 1983 چهار صفر از پول خود را حذف كرد.
در ژانويه 2005 نيز، تركيه ليره را با حذف شش صفر به يك ليره جديد تبديل شد، در ماه جولاي همين سال نيز روماني با حذف چهار صفر واحد پول جديد خود را معرفي كرد.آخرين نمونه در اين زمينه به زيمبابوه مربوط مي شود كه طي آن دولت اين كشور 10صفر را از پول ملي اين كشور حذف كرد.

۱۳۹۵/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...