نسخه چاپی

مطالبات معوق بازنشستگان تا پایان اسفند ۹۰ پرداخت می‌شود

در حالی‌كه جمعی از نمایندگان مجلس آخرین خواستار بررسی وضعیت پرداخت مطالبات بازنشستگان شده‌اند، مدیرعامل سازمان بازنشستگی كشوری اعلام كرد میزان مطالبات بازنشستگان كشوری بر ‌اساس مصوبه جدید هیئت وزیران در نهم بهمن ماه ۹۰ ، پیش از پایان اسفندماه جاری پرداخت می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، یکی از گلایه‌های بازنشستگان در دوره‌های گذشته تبعیض در پرداخت پاداش پایان خدمت به بازنشستگان بود به طوری که گروهی از آنها بعد از سال ۷۹ پس از تصویب قانون، بابت ۳۰ سال خدمت ۳۰ ماه پاداش گرفتند، اما آنهایی که قبل از سال ۷۹ به بازنشستگی رسیده بودند از دریافت این پاداش محروم بودند و مدام این موضوع را به مسئولان وقت دولت گوشزد می‌کردند، اما این موضوع محقق نمی‌شد.

این موضوع به‌ویژه با فرا رسیدن روزهای پایان سال، اهمیتی بیشتر پیدا می‌کند،‌ چرا که نیاز مادی بازنشستگان به منظور تأمین کالاهای اساسی خود در این ایام بیش از قبل خود را به نمایش می‌گذارد . به نظر می‌رسد سازمان بازنشستگی کشور یکی از نهادهایی به شمار می‌آید که موظف است.

اما این تنها محور مشکلات بازنشستگان نبوده و همانطور که گفته شد این قشر جامعه، مطالبات به تعویق افتاده‌ای دارند که سازمان را ملزم به پرداخت هرچه سریع‌تر آن می‌کند.

ایراندخت عطاریان مدیرعامل سازمان بازنشستگی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، به اقداماتی که تا کنون توسط این سازمان صورت گرفته اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۳۰ هزار بازنشسته کشوری در انتظار مطالبات خود از سازمان بازنشستگی کشور هستند که بر‌اساس محاسبات صورت گرفته توسط صندوق بازنشستگی کشوری مبلغ ریالی هر یک از بازنشستگان مشمول این قانون محاسبه شده است.



برای مطالبات بازنشستگان حداقل و حداکثر وجود دارد

وی افزود: میانگین مطالبات بازنشستگان کشوری بین یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون تومان است. البته حداقل و حداکثر مطالبات بازنشستگان متفاوت است، به‌شکلی که مبلغ ریالی برخی از بازنشستگان از میزان میانگین اعلام شده بیشتر و رقم تعداد دیگری از بازنشستگان بسیار پائین‌تر است.

عطاریان به بیان آماری از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: به گفته شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون و امور اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش با ۴۳۳ هزار نفر، وزارت بهداشت با ۱۲۱ هزار و ۷۳۳ نفر، وزارت راه و ترابری با ۵۵ هزار و ۳۸۴ نفر، وزارت جهاد کشاورزی با ۴۲ هزار و ۱۳ نفر و وزارت کشور با ۳۲ هزار و ۷۵۴ نفر به ترتیب مشمولان مطالبات ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری هستند.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی کشور با اشاره به تفکیک‌های صورت گرفته توسط صندوق بازنشستگی کشوری یادآور شد: استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و مازندران به ترتیب بیشترین مشمولان بازنشسته را برای دریافت مطالبات دارند.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور مبنی بر تسریع در پرداخت مطالبات بازنشستگان کشوری و مصوبه جدید هیأت وزیران در نیمه دوم بهمن ماه امسال این موضوع به عنوان اولویت اصلی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت.

عطاریان افزود: در نهایت پس از طی فرایند اداری در سازمان خصوصی‌سازی با حضور معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئولان سازمان خصوصی‌سازی قرارداد پرداخت مطالبات بازنشستگان منعقد شد.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی کشور گفت: با این قرارداد مطالبات بازنشستگان کشوری که در حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است، با طی شدن مراحل اداری و واریز مبالغ فروش رفته بخشی از سبد سهام به حساب صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت آن به بازنشستگان تا پایان اسفند انجام خواهد شد.

وی افزود: این مطالبات مربوط به اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری از تاریخ هشتم مهر۸۶ تا مهر ۸۷ است که بر‌اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و زمانبندی تعیین شده طی چند مرحله پرداخت خواهد شد.



در دو سال اخیر وضعیت اقتصادی و معیشتی بازنشستگان بهبود پیدا کرده است

به گفته عطاریان، در دو سال اخیر در پرداخت مطالبات بازنشستگان کشوری با حمایت رئیس جمهور اقدامات خوبی صورت گرفته که حاکی از بهبود در وضعیت این گروه از افراد جامعه بود.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی کشور، خدمتگزاری به بازنشستگان را به عنوان گنجینه‌های سرشار از تجربه و تخصص افتخار بزرگی برای خادمان دولت بیان کرد و گفت: با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری وضعیت اقتصادی و معیشتی بازنشستگان به طور کامل متحول شده است.

در حالی که عطاریان مدیرعامل سازمان بازنشستگی کشور، مدعی بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی کارمندان بازنشسته است، بسیاری از نمایندگان با توجه به کوتاهی در پرداخت این مطالبات واکنش‌های مختلفی از خود نشان دادند که در نوع خود جالب توجه است.



با انتظار تا پایان سال می‌توان درباره عملکرد سازمان بازنشستگی اظهار نظر کرد

موسی قربانی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، گفت: خبر پرداخت مطالبات از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود یک ماه گذشته اعلام شد اما باید منتظر شد و شاهد بود که تا پایان اسفند ماه امسال چه مقدار از این وعده‌ها محقق می‌شود.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درباره اینکه بهبودی در وضعیت این قشر جامعه حاصل شده، نمی‌توان بدون بررسی کارشناسی نظر داد و باید با توجه به آمار و ارقام پرداخت شده و مطالبات به تعویق افتاده اظهار نظر کرد.

وی افزود: اما به طور کلی با توجه به این موضوع که بازنشستگان جزو اقشار زحمتکش جامعه بوده و تلاش خود را برای ارتقای کار اداری و اقتصادی کشور کرده‌اند، می‌توان گفت که چندان رضایتمندی برای این گروه از جامعه حاصل نشده است.

برخی از نمایندگان هم مدعی نبود ضمانت اجرایی قوانین موجود را بسترساز مشکلات بازنشستگان اعلام کردند که قابل تأمل و تفکر است.

عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هشتم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت گفت: متأسفانه برای رسیدگی و تحقق مطالبات بازنشستگان قانونی الزام آور و با ثبات وجود ندارد و مجلس موظف است تا بعد از برگزاری انتخابات و آغاز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به این مطالبات رسیدگی کند.

نماینده مردم آمل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی رسیدگی به این مطالبات را تنها در شرایطی عملی و همیشگی عنوان کرد که تمام مشکلات و خلأ قانونی برای امور آنها، درقالب یک قانون الزام‌آور طرح و تصویب شود.

همچنین صمد فدائی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت،‌ یادآور شد: نمایندگان مجلس باید با تذکر و سؤال، مطالبات بازنشستگان را پیگیری کنند.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این صحبت یوسفیان ملا که خلأ قانونی را یکی از علل اصلی مشکلات می‌داند، ادامه داد: مشکلات بازنشستگان و تعویق در پرداخت مطالبات آنها با بحث قانون‌گذاری در این زمینه بی‌ارتباط است و مشکل اصلی در ضعف مدیریتی مدیران است.

دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به ضرب‌المثل قدیمی «با حلوا حلوا، کام آدم شیرین نمی‌شود»، گفت: با وعده‌های بدون اجرای مسئولان، مشکلات بازنشستگان به جایی نمی‌رسد و مسئولان ضمن ادعای بهبود وضعیت بازنشستگان باید مدارک و مستنداتی را ارائه کنند تا بتوان به حرف آنها استناد کرد و از عملکرد آنها تقدیر کرد.

۱۳۹۰/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...