نسخه چاپی

آل اسحاق در گفتگو با نما:

تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان تاثیری بر اقتصاد كلان ندارد

عکس خبري -تبديل واحد پول ملي از ريال به تومان تاثيري بر اقتصاد کلان ندارد

تبدیل ریال به تومان بار اقتصادی و عملیاتی ندارد، تنها اینكه در مسائل حسابداری و نگهداری حساب، به جای اینكه ارقام به ریال نوشته شود، راحت تر به تومان نوشته می شود، كما اینكه در حال حاضر انجام هم می شود و در صحبتهای عمومی ملاك تومان هست نه ریال.

یحیی آل اسحاق؛ در خصوص تبدیل ریال به تومان و تبعات اقتصادی آن به نما، گفت: مسئله تغییر واحد پولی در حدود 4 سال است که در کشور مطرح می باشد، یک زمانی مطرح بود که چند عدد از صفر را بردارند و یا عنوانش را عوض کنند، 4 سال قبل در دولت پیشین، این موضوع مطرح شد، ولی بعدا بخاطر اختلاف سلیقه ها به بایگانی رفت و در بانک مرکزی نهایتا به دلایل مختلف مسکوت ماند.
وی ادامه داد: در این دولت هم عوارض ضمنی اش مطرح شد، ولی عنوان کردند، این کار الزاماتی دارد، تا لوازم کار انجام نشود، این طرح انجام شدنی نیست، این طرح در حوزه های مختلف اثر دارد و از نقاط مثبتی و منفی برخوردار است، در حال حاضر که قانون نظام بانکی در مجلس مطرح شد، دولت خواست، همزمان با طرح این قانون در مجلس، این موضوع هم مطرح شود.
وی با اشاره به اینکه قانون نظام بانکی که در دولت تصویب شد، یک بند از این قانون، این است که ریال را به تومان به عنوان واحد پولی تبدیل کنند و خاطر نشان کرد: البته این طرح باید در مجلس تصویب شود، مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد، تا به مرحله اجرا برسد.
آل اسحاق، تاکید کرد: تبدیل ریال به تومان بار اقتصادی و عملیاتی ندارد، تنها اینکه در مسائل حسابداری و نگهداری حساب، به جای اینکه ارقام به ریال نوشته شود، راحت تر به تومان نوشته می شود، کما اینکه در حال حاضر انجام هم می شود و در صحبتهای عمومی ملاک تومان هست نه ریال، نکته دیگر چاپ اسکناس است، یعنی اگر مبنا بر ریال باشد، اسکناسهای جدیدی باید چاپ شود که هزینه های چاپ اسکناس بالا است، الان با توجه به اینکه نیاز به اسکناس با وجود عابر بانک ها یک مقداری کم شده است، لذا این مشکل هم خیلی محلی از اعراب ندارد.
وی طرح تبدیل ریال به تومان را بر تورم بی اثر دانست و ادامه داد: اگر سه صفر را از واحد پولی بر می داشتند شاید بر تورم اثر گذار بود، با این طرح دولت صرفا میانبری زده است، که خیلی اثری ندارد، فقط در مسائل حسابداری، حسابرسی و افکار عمومی مقداری تاثیر گذار است و انجام این طرح مسبوق به سابقه بوده است و کارشناسان از چهار سال قبل روی این موضوع بحث می کرده اند.
آل اسحاق در پایان گفت: این اقدام نیاز به الزامات ویژه ای دارد، یعنی حدود یازده مورد مثبت و شش مورد منفی دارد، که باید در انجام این طرح مراعات و دقت بشتری کرد.

۱۳۹۵/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...