نسخه چاپی

نارضایتی كشاورزان از عملكرد غیر قانونی دولت

مدیرعامل بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌كاران با بیان این كه دولت طبق قانون باید هر سال مطابق با نرخ تورم، قیمت تضمینی گندم را افزایش دهد، گفت: با نرخ ۷ درصدی تورم، افزایش 2.4 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم پس از ۲.۵ ماه معنا ندارد.

به گزارش نما؛ علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، با انتقاد از نحوه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت، خاطرنشان کرد: دولت طبق قانون مصوب سال 1368 مجلس شورای اسلامی مکلف است که نرخ محصولات کشاورزی را با آنالیز وضعیت قیمت و هزینه‌های تولید برآورد کرده و در نهایت قیمت خرید تضمینی را بر اساس نرخ تورم اعلام کند.

وی تصریح کرد: در این راستا ما نمایندگان مجلس را مقصر می‌دانیم که چرا ناظر بر اجرای قانون نیستند و چرا کمیسیون کشاورزی با وجود آن که می‌داند نرخ تورم حداقل 7 درصد است و وزارت جهاد کشاورزی هم افزایش 9 درصدی نرخ تضمینی گندم را پیشنهاد کرده بود، اما در نهایت نرخ تضمینی 2.4 درصد افزایش یافته است.

به گفته مدیرعامل بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران، جالب‌تر اینجاست که با این وجود دولت هنوز نرخ خرید تضمینی گندم را هنوز رسماً اعلام نکرده و آقای نوبخت در جایی عنوان کرده‌است که گندم به کیلویی 1300 تومان خریداری خواهد شد، در حالی که دو نیم ماه است که از سال جاری زراعی و زمان اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی می‌گذرد.

وی گفت: این درست نیست، در حالی که می‌خواهیم جشن خودکفایی گندم را برگزار کنیم، این گونه با کشاورزان برخورد کنند، چرا که در فصل داشت و برداشت نیز علاوه بر تورم امسال با تورم سال آینده هم روبه‌رو خواهیم شد که از همین اکنون دستمزد کارگران حداقل 10 درصد افزایش خواهد داشت. مضاف بر آنکه خود دولت قیمت کود شیمیایی را از 10 تا 66 درصد افزایش داده و بذر گندم نیز از کیلویی 1470 تومان به 1560 تومان یعنی چیزی حدود 8 درصد افزایش داشته است.

ایمانی با اشاره به برخی سخنان مبنی بر قیمت جهانی گندم که پایین‌تر از قیمت داخلی است، اظهار داشت: ما در این مملکت با هزینه‌های بالای تولید زندگی می‌کنیم و ما هم چندان تمایلی به افزایش قیمت نداریم و اگر می‌خواهند قیمت‌ها کاهش پیدا کند،‌ باید روی افزایش بهره‌وری، بهبود عملکرد و در نتیجه کاهش هزینه تولید سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران از تنظیم نامه‌ای توسط گندم‌کاران به مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: به آقای رئیس‌جمهور و آقای نوبخت نامه نوشتیم و نتیجه‌ای ندیدیم، در نتیجه از آنجایی که مقام معظم رهبری پشتیبان خودکفایی ملی در راستای اقتصاد مقاومتی هستند،‌ نامه‌ای را تنظیم کرده‌ایم تا خدمت ایشان ارسال کرده که شاید نتیجه بگیریم.

وی اضافه کرد: در عین حال وزیر جهاد کشاورزی به دنبال رایزنی با رئیس‌جمهور برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم تا 7 درصد است.

۱۳۹۵/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...