نسخه چاپی

مسیر دستكاری رؤیاها باز شد !

محققان MIT موفق به نفوذ به مغز موش‌های آزمایشگاهی و دستكاری رؤیاهای موش با استفاده از نشانه‌های صوتی شدند.

به گزارش نما به نقل از ايسنا، كنترل روياها از طريق دستكاري خارجي ذهن در حين خواب مي تواند به درك بهتر رابطه تثبيت خواب كامل/ حافظه كمك كرده و امكان مهندسي روياهاي انسان در آينده را فراهم كند.

محققان موسسه تكنولوژي ماساچوست (MIT) با استفاده از شرطي سازي موش ها از طريق تمرين دادن حيوانات داخل يك ماز، موفق به دستكاري روياي موش ها شدند.

در زمان حركت موش داخل ماز صداهايي براي هدايت حيوان پخش مي شد؛ بدين صورت كه با پخش يك آهنگ خاص و چرخش به سمت چپ، موش به غذا مي رسيد و با پخش صداي ديگر و چرخش به سمت راست، موش به يك پاداش دست پيدا مي كرد.

در زمان انجام اين تست ها فعاليت سيستم عصبي موش بدقت مورد تجزيه و تحليل قرار مي گرفت و پس از يك روز تمرين دادن موش در درون ماز و شرطي سازي با آهنگ، مرحله دستكاري روياها آغاز شد.

ناحيه هيپوكامپ مغز انسان در زمان خواب، وقايع و حوادث روي داده در طول روز را مرور مي كند و اين عملكرد نيز در مغز موش هاي آزمايشگاهي نيز وجود دارد.

تحقيقات نشان مي دهد، موش ها پس از يك روز تمرين، در هنگام شب روياي ماز را مي بينند و اگر نشانه صوتي مانند چرخش به سمت راست يا چپ براي موش ها پخش شود، رويا تغيير كرده و حيوان خواب وضعيت خود را در آن مقطع ماز و دستيابي به غذا يا پاداش مي بيند.

اين يافته مي تواند در آينده به ابداع روش هاي جديد دستكاري روياها براي ويرايش فرايند تثبيت حافظه منجر شود.

۱۳۹۱/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...