نسخه چاپی

مسكو توافق با آمریكا بر سر حلب را تكذیب كرد

معاون وزیر امور خارجه روسیه گزارش‌های منتشر شده درخصوص توافق مسكو و واشنگتن بر سر فراهم آوردن امكان خروج شبه‌نظامیان از مناطق شرقی حلب را تكذیب كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: معاون وزیر امور خارجه روسیه گزارش‌های منتشر شده درخصوص توافق مسکو و واشنگتن بر سر فراهم آوردن امکان خروج شبه‌نظامیان از مناطق شرقی حلب را تکذیب کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد که کشورش و آمریکا توافقی درباره صدور اجازه خروج از مناطق محاصره‌ شده شرق حلب برای شبه‌نظامیان نداشته‌اند.

اظهارات ریابکوف در حالی مطرح می‌شود که پیش از این برخی رسانه‌ها نظیر خبرگزاری رویترز از توافق مسکو و روسیه برای باز کردن مسیرهای خروج برای غیرنظامیان و شبه‌نظامیان در شرق حلب خبر داده بودند.

ریابکوف به خبرگزاری نووستی گفت: آنچه توسط برخی رسانه‌های غربی منتشر شده، لزوما درست نیست. مسأله خروج شبه‌نظامیان موضوع توافق‌های جداگانه‌ای با آمریکا است که تاکنون به آن دست نیافته‌ایم.

وی ادامه داد:‌ علت اصلی این امر این واقعیت است که آمریکا بر پارامترهایی غیرقابل قبول در خصوص برقراری آتش‌بس تأکید دارد که امکان جابجایی آزادانه افرادی را که نیروهای سوری با آن‌ها می جنگند، فراهم می‌سازد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد، نیروهای کشورش در سوریه هر آنچه در توان دارند را به کار می‌بندند تا امکان خروج افرادی که مایل به ترک حلب هستند، به طور امن فراهم شود.

با این حال وی اظهار کرد: تاکنون جناح‌های مخالف سوری طرح مشترکی را در این‌ باره پیشنهاد نکرده‌اند و مشخص نیست که رسانه‌هایی که در این‌باره گزارش‌هایی منتشر می‌کنند، به چه منابعی استناد دارند.

ریابکوف همچنین خاطرنشان کرد: نشست کارشناسان آمریکایی و روسی درباره سوریه که در ژنو برگزار شد، با پیشرفت آهسته‌ای مواجه بوده و به توافقی منتهی نشده است.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مخالفان سوریه گزارش داده بود، مسکو و واشنگتن درباره خروج افراد مسلح از شرق حلب ظرف ۴۸ ساعت آینده توافق کرده‌اند.

این خبرگزاری افزود: به موجب پیشنهاد مطرح شده مخالفان و غیرنظامیان می‌توانند در امنیت کامل از منطقه درگیری خارج شوند.

این منبع مخالف مدعی شده بود که این توافق به افراد مسلح اجازه می‌دهد به همراه خانواده‌هایشان با حفظ سلاح‌های سبک‌ خارج شوند.

مخالفان مسلح گفته بودند، مخالفان پیام مکتوبی را دریافت کرده‌اند که شامل پیشنهادی در زمینه خروج افراد مسلح به مکانی است که خودشان بخواهند.

یکی از مخالفان گفت: روسیه متعهد شده‌ تا هیچ کسی هیچ آسیبی ندیده یا بازداشت نشود. این پیشنهاد شامل ترک تمامی افراد مسلح از شرق حلب به صورت نظارتی است.

همچنین در جزئیات این پیشنهاد آمده است، دولت سوریه تضمین کرده هر غیرنظامی که بخواهد می‌تواند در شرق حلب بماند و به تمامی افراد مسلح و غیرنظامی تضمین علنی داده می‌شود تا از طریق گذرگاه‌های امن از شهر خارج شوند.

به موجب این پیشنهاد پس از تکمیل شدن روند خروج افراد مسلح از شرق حلب طرفین درگیری تحت نظارت آمریکا و روسیه آتش‌بس را از سرگرفته و گام‌ها برای آغاز مذاکرات بین سوری‌ها برداشته می‌شود.

۱۳۹۵/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...