نسخه چاپی

2 سال فعالیت بانكی با مجوزتاریخ گذشته

اولین بانك قرض الحسنه كشور در حالی به فعالیت ادامه خود می‌دهد كه طبق موافقت اصولی، مجوز دائم آن منوط به پذیره‌نویسی در بورس است كه تاكنون انجام نشده و دو سال از اتمام فعالیت مجاز این بانك می‌گذرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، نگاهی به موافقت اصولی تشکیل نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور به نام «بانک مهر ایران» نشان می‌دهد آغاز فعالیت بانک مذکور با توجه به مفاد موافقت نامه، مشروط و تداوم آن منوط به انجام تعهداتی بوده که ظاهراً رعایت نشده است.
بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان اولین بانک قرض الحسنه کشور که مدعی ترویج بانکداری اسلامی در کشور محسوب می‌شود در سال 87 با موافقت اصولی مشروط، آغاز به کار کرد که تاکنون 4 سال از فعالیت این بانک می‌گذرد.
این در حالی است که مجوز فعالیت این بانک از تاریخ شروع دو ساله بوده و ادامه کار آن مشروط به اجرای برخی تعهدات مانند پذیره‌نویسی در قالب سهامی عام ذکر شده تا بتواند پس از آن تحت شرایط قانون عملیات بانکی و دستورالعمل‌های بانک مرکزی قرار گیرد.
بانک مرکزی در شهریور سال 87 طی نامه‌ای با امضای طهماسب مظاهری رئیس کل وقت بانک مرکزی به بانک قرض الحسنه مهر ایران اعلام می‌کند: «با توجه به تعهد مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تغییر شخصیت حقوقی بانک مزبور از سهامی خاص به سهامی عام پس از سپری شدن دو سال از فعالیت آن بانک، بدینوسیله با فعالیت آن بانک در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور، قانون عملیات بانکی بدون ربا، مصوبات شورای پول و اعتبار، بخشنامه و دستورالعمل‌های بانک مرکزی و سایر مقررات ذی ربط موافقت به عمل آید.»
همچنین بانک مرکزی در این نامه تاکید کرده است: «مدت اعتبار این مجوز دو سال از تاریخ تاسیس و ثبت بانک است و صدور مجوز فعالیت دائم منوط به انجام تعهد صدر الذکر توسط آن بانک و رعایت مقررات ذی‌ربط به تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.»
در همین راستا مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران تایید می کند تاکنون سهام بانک در بورس عرضه نشده است.
مصطفی‌پور عنوان می‌کند: در ابتدای تأسیس بانک، سهامداران آن متشکل از چند بانک بودند که هم‌اکنون تعدادی از آنها خصوصی شده و به همین دلیل سهم بعضی از آنها بیش از 10 درصد شده که این مطابق قانون نیست.
وی می‌افزاید: به همین دلیل در تلاش هستیم بخشی از سهام بانک را در بورس عرضه کنیم و امیدواریم این مسأله امسال محقق شود.
این در حالی است که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران طبق نامه بانک مرکزی باید سهام خود را حداکثر تا شهریور 89 در بورس عرضه می‌کرد که تاکنون این اقدام انجام نشده و عملا مجوز فعالیت این بانک به اتمام رسیده است.
در حال حاضر با تصمیم سال گذشته دولت قرار است که بانک قرض الحسنه مهر ایران با صندوق مهر امام رضا(ع) ادغام شود که تکلیف آن نیز نامشخص است و اکنون نیز مدیر عامل این بانک با حفظ سمت به عنوان سرپرست صندوق مشغول به فعالیت است.

۱۳۹۱/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...