نسخه چاپی

حیرت كی روش از علاقه مردم به فوتبال

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درباره‌ی وضعیت فوتبال ایران و شرایط تیم ملی در راه صعود به جام جهانی سخن گفت.

به گزارش نما و به نقل از ايسنا، سايت ساكرنت گفت‌وگويي را با سرمربي تيم ملي فوتبال ايران انجام داده است. اين سايت خبر مصاحبه كارلوس كي‌روش را اينگونه تنظيم كرده است: كارلوس كي‌روش هدايت تيم‌هاي بزرگي را در دوران مربي‌گري‌اش پذيرفته است اما ترديدي وجود ندارد كه هيچ كشوري مثل ايران فوتبال را دوست ندارد. مرد پرتغالي بيش از يك سال در ايران است اما هنوز هم از هواداران ايراني شگفت‌زده است: "من در هيچ جاي ديگري چنين شور و اشتياقي را نديدم. اخير داربي تهران بين تيم‌هاي پرسپوليس و استقلال برگزار شد و صد هزار نفر براي تماشاي اين بازي به استاديوم آزادي آمدند. عده‌ي زيادي از مردم از شب قبل پشت در ورزشگاه آزادي مستقر شدند و شب را همانجا خوابيدند. فدراسيون و سازمان ليگ ايران براي اين تماشاگران تدارك صبحانه ديدند!"

البته مردم ايران هر چقدر به بازي فوتبال علاقه داشته باشند كه البته ميزان آن بسيار زياد نيز هست، به پاي علاقه‌ي آنان به تيم ملي كشورشان نمي‌رسد. ايران تاكنون سه بار در سالهاي 1978، 1998 و 2006 راهي جام جهاني شده است، اما در سال 2010 نتوانست در اين رقابت‌ها حضور داشته باشد. به جاي ايران كره‌شمالي بود كه توانست جواز حضور در اين رقابت‌ها را پيدا كند. همان تيمي كه در جام جهاني 2010 مقابل پرتغال يعني تيمي كه هدايتش را كارلوس كي‌روش بر عهده داشت با 7 گل در هم كوبيده شد.

سرمربي تيم ملي فوتبال ايران مي‌گويد كه مردم اين كشور بي‌قرار موفقيت تيم ملي فوتبال و حضور در جام جهاني 2014 برزيل هستند. كشوري كه يكي از صاحبان فوتبال جهان به شمار مي‌رود." دقيقا به همين دليل بوده كه ايران در ماه آپريل سال 2011 اقدام به استخدام كي‌روش كرده است. انتظار از من بردن تيم به جام جهاني 2014 است و اين انتظار دقيقا همان حرفه من است. انتظار فدراسيون فوتبال ايران از من با انتظاري كه خودم دارم كاملا مطابقت مي‌كند."

تيم ملي ايران روز سه شنبه ديدار حساسي خواهد داشت و مي‌تواند قدم بزرگي بردارد تا بخش عمده‌اي از انتظارات برآورده شود. پيروزي در بيروت مي‌تواند ايران را در حالي در صدر جدول گروه A رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني 2014 قرار دهد كه تنها 5 بازي ديگر باقي مانده است. دو تيم نخست هر گروه مستقيم راهي برزيل خواهند شد.

تيم ملي فوتبال ايران در مسير حركت به جام جهاني شروعي استثنايي داشت و در ديدار دوم هم بد نتيجه نگرفت. پيروزي در ازبكستان كه در ماه جون رقم خورد نتيجه‌اي فوق العاده بود و بهترين شروع ممكن به شمار مي‌رفت. البته اين برد كمي با چاشني شانس نيز به دست آمد. اما هيچ چيز نمي‌تواند شيرين‌تر از پيروزي با گل دقيقه‌ي 94 باشد. آن هم در شرايطي كه تيم در بيشتر دقايق بازي تحت تاثير بازي حريف قرار گرفته باشد و بازي هم در زمين حريف برگزار شود. اين بازي براي ايران حتي از ديدار دوم كه در زمين خودشان برگزار شد، موفقيت‌آميز‌تر بود چرا كه ديدار دوم گلي در بر نداشت.

" برد ازبكستان براي ما بسيار مهم و كليدي بود. من ازبك‌ها را يك رقيب جدي براي رسيدن به جام جهاني 2014 برزيل مي‌دانم. مقابل قطر ما نتوانستيم به گلي دست پيدا كنيم. در تمام طول 90 دقيقه‌ي بازي توپ و ميدان را در اختيار داشتيم اما نتيجه‌اي كه رقم خورد به مراتب ضعيف‌تر از عملكردي بود كه در ميدان به نمايش گذاشتيم."

نتيجه‌اي كه در دو دور نخست رقابت‌ها رقم خورده - دو پيروزي آسان كره جنوبي - باعث شده كه كي‌روش قطر و ازبكستان را نيز مدعي صعود از گروه بداند. البته لبنان به نظر نمي‌رسد كه بتواند جايي در بين دو تيم برتر گروه داشته باشد، اما مي‌تواند كار را براي برخي تيم‌ها سخت كند. خصوصا در بازي‌هايي كه در بيروت برگزار مي‌شود. " فكر مي‌كنم ما شانس زيادي داريم كه بتوانيم لبنان را در زمين خودش شكست بدهيم. البته آنها را دست كم نمي‌گيريم. البته اين را هم بايد بگويم كه من بازي آنها را برابر تيم‌هاي بزرگ ديده‌ام و مي‌دانم كه آنها حريف كوچكي نيستند و بازي مقابل آنها ساده نخواهد بود. سه امتياز اين بازي صعود ما به جام جهاني را تضمين نمي‌كند اما براي ما اهميت زيادي دارد كه هر سه امتياز اين بازي را به دست آوريم و در ماه اكتبر كه مي‌خواهيم با كره جنوبي روبرو شويم وضعيت خوبي داشته باشيم."

ايران و كره جنوبي شناخت بسيار زيادي نسبت به يكديگر دارند اما بايد به اين موضوع توجه كرد كه دو كشور اخلاف زيادي با يكديگر دارند. بازيكنان كره‌اي اخيرا توانسته‌اند در ليگ‌هاي بزرگي بازي كنند. بازيكنان كره‌اي به طور ميانگين تجربه‌ي بين المللي بسيار بيشتري نسبت به همتايان ايراني خود دارند.

" اين مسلما موضوع مهمي است. ايران در سطح آسيا ليگ قدرتمندي دارد. شرايط بازيكنان و دستمزدهاي آنان خوب است و شرايط براي حضور آنان در ليگ‌هاي اروپايي وجود ندارد. موقعيت‌هاي حرفه‌اي در ايران وجود دارد و كشورهاي امارات و قطر نيز هستند كه بازي‌هاي خوبي به نمايش مي گذارند. البته بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا در پيش است و موضوع مشكل خروجي برخي بازيكنان به دليل مساله سربازي نيز گاهي اوقات گريبانگير تيم ملي مي‌شود."

" اما موضوع اين است كه بازيكنان ايران تجربه‌ي كمي دارند. در بازي با تونس ( كه ايران دو بار برتري‌اش را از دست داد) به وضوح ديده شد كه در بازي‌هاي بين المللي و مهم لازم است كه بازيكنان 90 دقيقه با شدت و جنگندگي بالا كار كنند و تمركزشان را حفظ كنند. ما اين تجربه را لازم داريم. در ماه‌هاي اخير من چندين نماينده در كشورهاي اروپايي داشته‌ام تا شرايط براي حضور چند بازيكن ايراني در ليگ‌هاي اروپايي فراهم شود، اما اين چند بازيكن زياد نيستند. من مدام به بازيكنان جوان تلنگر مي‌زنم كه بايد در صحنه‌هاي بين المللي فوتبال حضور داشته باشند و براي يادگيري بيشتر تلاش كنند."

كارلوس كي‌روش البته معتقد است كه قوانين بين‌المللي مناسب كشورهايي مانند ايران نيست. او مي‌گويد كه قانون را كشورهايي مانند آلمان، آرژانتين، پرتغال و انگليس نوشته‌اند و به فكر كشورهايي مانند ايران و قطر و نيجريه و ... نبوده‌اند. در كشورهاي صاحب فوتبال اين ليگ‌ها هستند كه بازيكنان را براي تيم ملي آماده مي‌كنند اما در كشورهاي در حال توسعه اين تيم ملي است كه بازيكنان را براي باشگاه‌ها آماده مي‌كند.

" اگر تيم ملي تنها يك بازي دوستانه بين ماه‌هاي جون و نوامبر داشته باشد و بازيكنان فقط 4 روز پيش از بازي در اختيار تيم ملي قرار بگيرند خوب مشخص است كه با اين وضعيت نمي‌توان مقابل تيم‌هايي مانند آرژانتين و پرتغال و برزيل بازي كرد. اگر قرار باشد در چنين شرايطي قانون فيفا براي در اختيار قرار دادن بازيكنان باشگاه‌ها به تيم ملي رعايت شود، آشفتگي به وجود خواهد آمد. زماني كه من در ژاپن بودم بازيكنان چند ماه پيش از آعاز جام جهاني 1998 چندين ماه براي تيم‌هايشان بازي نكردند و كره جنوبي هم براي جام جهاني 2002 برنامه‌ي ويژه‌اي را پياده كرد. باشگاه‌ها و فدراسيون موظفند كه براي حمايت از تيم ملي با يكديگر تعامل زيادي داشته باشند".

" البته همه چيز در حال پيشرفت است و ما هم در داخل زمين و هم در خارج از زمين برنامه‌هاي خوبي داريم. داريم تمام تلاشمان را انجام مي‌دهيم تا بتوانيم بازيكنان را براي برنامه‌هاي خاصي كه براي تيم ملي در نظر گرفته‌ايم پرورش دهيم. همچنين ما موظف هستيم تا شرايط بيرون از زمين فوتبال مانند امكانات، تجهيزات و مسائل مربوط به سفر را حل و فصل كنيم. هنوز به جايي كه بايد نرسيده‌ايم اما پيشرفت خوبي داشته‌ايم."

" ما مشكلاتي هم بابت تحريم‌هايي كه عليه ايران اعمال شده است داريم. مثلا زماني كه مي‌خواهيم بازي دوستانه‌اي با يك كشور انجام دهيم مشكلاتي براي گرفتن ويزا داريم و گاهي اوقات حتي تهيه بليت هم با مشكل روبرو مي‌شود. آخرين بار كه براي انجام بازي تداركاتي به خارج از كشور سفر كرديم دو بازيكن تيم نتوانستند به دليل عدم صدور ويزا تيم را همراهي كنند. اين موضوع ناراحت كننده‌اي است كه از يك بازيكن جوان بخواهي به تيم ملي كمك كند و آن بازيكن نتواند اين كار را انجام دهد."

" من مي‌خواهم تيم ملي ايران را به جام جهاني 2014 برزيل ببرم. شانه‌هاي من بار سنگين انتظار 75 ميليون ايراني را تحمل مي‌كنند. اين موضوع اصلا كار راحتي نيست و من هر روز به آن فكر مي‌كنم. فقط يك چيز در ذهنم وجود دارد و آن موفقيت است."

۱۳۹۱/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...