نسخه چاپی

تاثیر آلودگی هوا در بروز كمبود ویتامین D

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه از هر 5 زن ایرانی بالای 50 سال یك نفر دچار پوكی استخوان است، گفت: مناطقی از تهران كه بیشتر دچار آلودگی هوا بوده میزان كمبود ویتامینD مردم 1.5 برابر بیشتر است.

به گزارش نما به نقل از فارس، باقر لاریجانی در نشست خبری که در ارتباط با سمینار بین‌المللی تازه‌های پیشگیری،‌تشخیص و درمان پوکی استخوان برگزار شد، اظهار داشت: این سمینار 25 و 26 آ‌ذر ماه در مرکز همایش‌های بیمارستان امام خمینی (ره) و به همت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: همزمان با این سمینار جشنواره سلامت استخوان با همکاری شهرداری تهران و نهادهای مردمی همچون انجمن پوکی استخوان برپا خواهد شد و از طریق آن سعی می‌کنیم اطلاعات عمومی مردم را در جهت پیشگیری از پوکی استخوان گسترش دهیم.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: همچنین 25 آذر جلسه‌ شبکه دیابت و پوکی استخوان کشور را خواهیم داشت و جایزه دیابت را به 4 نفر از محققین و افرادی که در زمینه دیابت فعالیت کرده‌اند ارائه خواهیم داد.

لاریجانی در ارتباط با وضعیت فعلی پوکی استخوان در کشور گفت: یازده هزار نفر را در مقاطع مختلف از لحاظ ریزفاکتورهای مرتبط با پوکی استخوان بررسی کردیم که مشخص شده حدود 80 درصد زنان بالای 50 سال درجاتی از پوکی استخوان را دارند.و

وی با اشاره به اینکه از هر زن بالای 50 سال یک نفر مبتلا به پوکی استخوان و سه نفر دچار کمبود تراکم استخوان است گفت: در آقایان بالای 50 سال نیز نیمی از آنها درجات پوکی استخوان را دارند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: همچنین براساس تحقیقات مشخص شده میزان مصرف کلسیم در مردم ایران 60 درصد کلسیم مورد نیاز و میزان ویتامین D آنها 15 درصد ویتامین مورد نیاز است.

لاریجانی با بیان اینکه 50 تا 70 درصد مردم ما کمبود ویتامین D دارند گفت: این میزان در زنان باردار بیشتر بوده و می‌توان گفت 90 درصد آنها با این مشکل مواجه‌‌اند.

وی عنوان کرد: کمبود تراکم استخوان می‌تواند منجر به شکستگی شود و براساس آمارهای موجود در هر ساعت 6 نفر در کشور دچار شکستگی لگن به دلیل کمبود تراکم استخوان می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بدترین عارضه پوکی استخوان در شکستگی مهره‌های لگن ایجاد می‌شود و به طور کلی 2 میلیون نفر حدودا در معرض شکستگی استخوان قرار دارند.

لاریجانی افزود: امید به زندگی در کشور رو به افزایش بوده و جمعیت بالای 50 سال بیشتر شده است لذا پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی 1.5 برابر میزان شکستگی استخوان نسبت به زمان کنونی افزایش یابد.

وی به تاثیر ورزش و تغذیه مناسب جهت پیشگیری از پوکی استخوان اشاره کرد و یادآور شد: شیرهای مورد مصرف مردم باید غنی از ویتامین D شود و فرهنگ استفاده از این موضوع گسترش یابد البته با آگاهی‌های صورت گرفته در دهه گذشته میانگین ویتامین D مردم 1.5 برابر و مصرف کلسیم نیز بیشتر شده است و در این مدت مقداری از کاستی‌ها رفع شده است.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: متاسفانه آلودگی هوا بحث مهمی است و می‌تواند با پوکی استخوان در ارتباط باشد به طوری که در مناطقی از تهران که بیشتر هوا آلوده است کمبود ویتامین D مردم آن مناطق 1.5 برابر بیشتر است.

لاریجانی توصیه کرد: همه افراد بالای 65 سال وضعیت استخوان‌های خود را بررسی کرده و سایر افراد نیز اقدامات لازم را جهت پیشگیری از این بیماری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه 60 هزار سال عمر مفید مردم در کشور به دلیل پوکی استخوان و عوارض آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد گفت: ورزش و فعالیت مناسب روزانه سبب پیشگیری از این بیماری خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولسیم دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: در حال طراحی نرم‌افزاری با همکاری بنیاد‌ بین‌المللی پوکی استخوان هستیم که بدون انجام سنجش تراکم استخوان اشکالات استخوانی فرد را بتوانیم تشخیص دهیم.

۱۳۹۵/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...