نسخه چاپی

سازمانی كه نمره قابل قبول گرفت

رئیس كنفدراسیون صادرات ایران گفت: اقدامات گمرك در طول دو سال اخیر بسیار چشمگیر و عالی بوده و روند صادرات به آسانی انجام می‌شود.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، محمد لاهوتی در گفت‌وگو با نشریه گمرک افزود: طی دو سال اخیر می‌توان گفت که هر روز شاهد تسهیلات گمرکی به منظور کاهش روند صادرات بودیم و اکنون با الکترونیکی شدن گمرک پروسه صادرات در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: در بخش صادرات با اقداماتی که گمرک انجام داده مشکلی نیست و روش‌های خوبی برای کوتاه کردن زمان صادرات انجام شده است. این فعال اقتصادی با اشاره به معضل استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف گفت: برای مقابله با این موضوع باید از بازرگانان باسابقه که در طول چند سال کارت‌های بازرگانی آنها تمدید شده تسهیلات بیشتری در اختیارشان قرار گیرد و از آنها به صورت رسمی تقدیر شود.

لاهوتی ادامه داد: اگر این تسهیلات به افراد با سابقه و صادرکنندگان نمونه اعطا شود شاهد کاهش هزینه‌ها در بخش‌های مختلف هستیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه اهم مشکلات در بخش واردات کشور است، افزود: زمانی که کالا وارد انبارهای گمرک می‌شود تازه مراحل اداری ترخیص آغاز می‌شود که ادارات مختلف باید تایید ورود بدهند.

وی با تأکید بر اینکه در این رویه گمرک نقش واسطه‌ای دارد و مقصر نیست، اضافه کرد: یکی از مشکلات بخش واردات این است که اسناد کشور مبدا را قبول ندارند و باید حتماً توسط سازمان‌های داخلی تاییدیه ورود بگیرند و همین امر هزینه‌های گمرک و واردکننده را افزایش می‌دهد. هزینه‌های گمرک به دلیل اشغال فضای انبار و هزینه‌های واردکننده به دلیل خواب کالا افزایش می‌یابد.

لاهوتی گفت: وجود چنین مشکلاتی باعث شده تا فضای کسب‌وکار کشور در رنکینگ جهانی کاهش داشته باشد و از بهره‌وری کافی برخوردار نباشد.

وی افزود: برخی کارها در حیطه وظایف گمرک نبوده و به این سازمان تکلیف شده که باید چنین اقداماتی را انجام دهد. لاهوتی ادامه داد: ما هنوز در کشور فاکتور را به عنوان یک سند رسمی نپذیرفتیم و اگر چنین قانونی وجود دارد در کشور اجرا نمی‌شود و همین امر موجب شده تا بخش واردات با چالش همراه شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات به معضل نبود صندوق‌های مکانیزه اشاره کرد و گفت: کشورهای پیشرفته با استفاده از صندوق‌های مکانیزه در هر زمانی متوجه می‌شوند که کالا دست چه کسی است. رویه کار صندوق فروش به این طریق است که از زمان واردات تا مصرف‌کننده مشخص است کالا در چه بخشی قرار دارد و با استفاده از این روش مالیات آن دریافت می‌شود.

۱۳۹۵/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...