نسخه چاپی

جمال شورجه در گفتگو با نما مطرح كرد:

«سلام بمبئی» سیلی به سینمای شبه‌روشنفكری

عکس خبري -«سلام بمبئي» بازگشت به سينماي کاباره‌اي

جمال شورجه گفت: تماس های بدنی كه در فیلم سلام بمبئی است با ضوابط شرعی ما اشكال دارد، تماس های بدنی كه در فیلم اتفاق می افتاد، بهتر بود تعدیل و حذف می شد.

جمال شورجه، کارگردان در خصوص نقد فیلم سلام بمبئی به نما گفت: این فیلمی ایرانی و هندی است، که در واقع نه می توان نام فیلم هندی بر آن گذاشت و نه فیلم ایرانی.
وی ادامه داد: سینمای هند ریتمی تند دارد، ملودرام و عشق جز اصلی فیلمهای هندی است، در این فیلم هم این نکته وجود دارد، البته عشق واقعی در سینمای ایران حلقه مفقوده و عشق زن و شوهر در سینمای کشور خیلی نادر وجود دارد، تا هست جدایی دعوا و در در نهایت هم طلاق، عموما فیلمها تلخ ساخته می شوند، در فیلم ها یا زنها تنها هستند یا مردان و یا جدا شدند، جوانان ترغیب به ازدواج و عشق و پایدار نمی شوند.
شورجه تصریح کرد: یکی از ویژگی های فیلم این است که عشق را در خانواده ها زنده می کند، البته عشق در فیلم، خیلی سر ریز شده است، دو شخصیت اصلی عاشق هم هستند و پای این عشق می سازند، می سوزند، ایثار می کنند و بخاطر دیگری دست از عشق می کشند و گر نه جان دیگری در خطر است، این حد برای فیلم کافی است، حداقل نباید احمد را که دوست علی است دچار عشق و عاشقی کند.
شورجه تاکید کرد: احمد را باید عاشق وجوه دیگر کشور هفت عجائب هند می کرد و یا به مسائل شخصی خود می پرداخت و نباید احمد را دچار عشق و عاشقی می کرد.
وی خاطر نشان کرد: کانه هر جوانی به خارج کشور برای تحصیل می رود، حتما باید پای دختر کشوری دیگر در زندگیش باز شود، این بخش فیلم زیادی و اضافه بود و فیلم را دراماتیک تر می کرد و این دو شخصیت احمد و علی شبیه هم نمی شدند.
شورجه با اشاره به اینکه یک مقدار بخش رقص در سلام بمبئی، زیاد بود و ادامه داد: کارگردان می توانست، با مونتاژ موازی و با یک سری صحنه های دیگر برای نشان دادن اینکه علی ازدواج کرده است، صحنه های رقص را تلطیف، کوتاه و مونتاژ می کرد.
وی افزود: با فرهنگ کشور این نوع رقصها بیگانه است، شاید در فرهنگ هندی باب و مسئله عادی باشد. عمده نکته مثبت فیلم، ترویج، ترغیب زن و مرد به عشق پایدار، تحکیم خانواده و دوست داشتن همدیگر است.
شورجه تصریح کرد: البته باید رعایت نمایش این عشق در فیلم تا حدی باشد، از حد بگذرد به لحاظ نمایشی تاثیر خود را از دست می دهد و مخاطب را ممکن است، بخصوص مخاطب جوان را دچار انحراف کند، که باید به هر قیمتی هست یکی را دوست داشته باشد، خصوصا دانشجویان خارج از کشور که مباحث شرعی از سوی دانشجویان دیگر رعایت نمی شود، زمینه مساعد و فراهم برای دوست یابی است.
وی تاکید کرد: باید طوری فیلم را بسازیم که حد و حدود شرعی و عرفی در فیلم ها رعایت شود و دعوت به یک نوع انحراف نشود، در مجموع نقیصه هایی که بیان شد، در فیلم باید اصلاح می کردند.
شورجه خاطر نشان کرد: تماس های بدنی که در فیلم است با ضوابط شرعی ما اشکال دارد، البته احمد نقش مقابلش همسرش بود، مانعی نیست همسرش است، اما تماس های بدنی که در فیلم اتفاق می افتاد، بهتر بود تعدیل و حذف می شد، اینکه بازیگر هندی دست آقای گلزار را بگیرد و یا لمسش کند.
وی خاطر نشان کرد: ولی در مجموع چند مورد اشکالات فنی و فیلمنامه ای اگر اصلاح می شد، فیلم بهتر از فیلم های تلخ، گزنده، نا امید کننده و سیاهی است که برخی کارگردانها برای جشنواره های خارجی می سازند.

۱۳۹۵/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...