نسخه چاپی

روسیه هواپیمای سوپرجت به ایران می‌فروشد

وزیر انرژی روسیه با اشاره به قرارداد برای احداث نیروگاه اتمی بوشهر و برقی‌سازی خطوط ریلی در ایران گفت: در حال حاضر برای فروش هواپیمای سوپرجت به ایران در حال مذاكره هستیم.

به گزارش نما به نقل از فارس، الکساندر نواک امروز در همایش تجاری ایران و روسیه در تهران با بیان اینکه در یک سال گذشته موفقیت‌های خیلی بزرگی داشته‌ایم، گفت: موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری دو کشور بین وزارتخانه‌های اقتصاد ایران و روسیه به امضا رسید.

وی افزود: همچنین تعرفه عرضه‌ها را برای برخی اقلام پایین آوردیم و کریدور سبز را راه‌اندازی کردیم.

نواک بیان داشت: موافقت‌نامه‌هایی هم بین سفارت دو کشور برای تسهیل روادید به امضا رسید.

وی با بیان اینکه محور نخست کار بین دو کشور حل مسائل حقوقی یکی از رویکردها بین ایران و روسیه برای پیشبرد تجارت بین دو کشور بود، گفت: کارهای زیادی برای توسعه همکاری‌ بانکی انجام شد و حتی صحبت از ارز ملی بین کشورها به میان آمد، به طوری که می‌خواهیم از ریال و روبل برای مبادلات استفاده کنیم.

وزیر انرژی روسیه تصریح کرد: بانک‌های مرکزی و نهادهای پولی شرایط را به بهترین شکل تغییر دادند و جابه‌جایی پول به بهترین شکل انجام می‌شود و 10 بانک بزرگ از طرف ایران و همچنین از طرف روسیه شروع به کار کرده‌اند و این روند ادامه خواهد داشت و تیمی برای این قضیه در نظر گرفته شده، تا مشکلات را حل کند.

نواک اظهار داشت: محور دوم توافق بر سر پروژه‌های بزرگ است به طوری که سال گذشته اولین یادداشت تفاهم امضا شد و الان روی جزئیات آن کار می‌شود.

وی بیان داشت: وزارت دارایی دو کشور برای تخصیص اعتبار 2.5 میلیارد دلاری کار می‌کند که این قرارداد برای احداث نیروگاه اتمی بوشهر و برقی‌سازی خطوط ریلی در ایران بوده و در کنار آن پروژه‌ها دیگر هم به امضا می‌رسد.

وزیر انرژی روسیه تصریح کرد:‌ در حال حاضر هم در حال مذاکره برای فروش هواپیمای سوپرجت به ایران هستیم.

نواک با تأکید براینکه ما فقط مشغول اجرای پروژه‌ها نبوده‌ایم بلکه شرایط را فراهم می‌کنیم که کار برای شرکت‌ها تسهیل شود، گفت:‌ امروز شرکت دولتی روسی با دو بانک ایرانی موافقت‌نامه امضا کرده است.

وی تصریح کرد: در حوزه انرژی هم سابقه همکاری طولانی در بحث ساخت نیروگاه‌های اتمی و برقی داریم و امروز بعد از لغو شدن تحریم‌ها شرکت‌های ما بین خودشان برای کار روی میدان گازی و نفتی توافق‌نامه امضا کردند.

وزیر انرژی روسیه بیان داشت:‌ ما امیدواریم این اقدامات محرکی برای فعالیت‌های اقتصادی باشد تا روی پیشرفت تکنولوژی کار کنیم.

نواک همچنین به محور سوم فعالیت‌ها بین ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: امضا موافقت‌نامه برای تجارت آزاد با اورسیا است که کارهای زیادی در این رابطه توسط کارشناسان انجام شده و کمیسیون تجاری اورسیا تصمیماتی را در این ارتباط اتخاذ کرده است و رهبران کشورهایی که در اتحادیه اورسیا حضور دارند تصمیماتی را برای منطقه آزاد تجاری اتخاذ می‌کنند.

وی همچنین با بیان اینکه از نتایج گزارشات امروز بین وزارتخانه‌های دو کشور راضی هستم، گفت: این رضایت نه تنها در بحث اقتصاد بلکه فرهنگ و روابط انسانی هم شامل می‌شود که در سطح بالا نتایج خوبی به دست آورده‌ایم.

وزیر انرژی روسیه افزود: من امیدوار به چشم‌انداز خوب بین روابط دو کشور ایران و روسیه هستم و منتظر استفاده شرکت‌ها از امکانات برای برقراری ارتباط تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک هستم.

۱۳۹۵/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...