نسخه چاپی

كشف مقاوم‌ترین باكتری جهان

دانشمندان موفق به شناسایی مقاوم‌ترین باكتری جهان در برابر بهترین آنتی‌بیوتیك‌های موجود شدند.

به گزارش نما؛ گروهی از محققان با کاوش در اعماق 300 متری یک غار آبی در مکزیک موفق به کشف این باکتری باستانی شدند. طبق آزمایش‌های انجام شده این باکتری در برابر بیش از 70 درصد از بهترین آنتی‌بیوتیک‌های موجود کاملا مقاومت می‌کند.

باکتری شکست‌ناپذیر که superbug نامگذاری شده، حداقل چهار میلیون سال در غار تکامل یافته است و دانشمندان با مطالعه بر روی آن به دنبال شناخت نحوه تشکیل مقاومت در باکتری‌ها هستند.

کشف مقاوم‌ترین باکتری جهان همچنین باعث سست شدن نظریه مقاومت اکتسابی باکتری‌ها در برابر استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک شده اند، چرا که این باکتری تاکنون با هیچ آنتی‌بیوتیکی مواجه نشده است.

دانشمندان معتقدند علت اصلی مقاومت بسیار بالای این باکتری به شرایط موجود در محیط زندگی مربوط می‌شود. در محیط زندگی این باکتری‌ به علت عدم وجود فتوسنتز تراکم مواد غذایی بسیار کم است، لذا رقابت برای کسب غذا باعث شده تا اینگونه به سمت مقاومت بیشتر تکامل یابد.

یکی از مهمترین دستاوردهای این اکتشاف، کمک به شناسایی راز مقاومت باکتری باستانی برای شکستن مقاومت در سایر گونه‌های بیماری‌زا است.

مقاومت این باکتری شگفت‌انگیز در برابر بهترین و موثرترین آنتی‌بیوتیک‌های جهان باعث تعجب دانشمندان شده است، چرا که سیستم دفاعی این باکتری باستانی حداقل چند میلیون سال عمر دارد.

دکتر هازل بارتون، متخصص میکروبیولوژی از دانشگاه اوهایو و یکی از اعضای تیم شناسایی مقاوم‌ترین باکتری جهان عنوان کرد: کشف اینگونه باکتری قطعا نظریه مقاومت اکتسابی باکتری‌ها را نفی می‌کند، چرا که تا قبل از این اکتشاف همه دانشمندان بر این باور بودند که باکتری‌ها تحت تاثیر استفاده درمانی از آنتی‌بیوتیک به سمت مقاومت بیشتر تکامل می‌یابند.

۱۳۹۵/۹/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...