نسخه چاپی

عبادالله محمد ولی در گفتگو با نما:

صنعت طلا و جواهر در انتظار حمایت دولت/ صنعت طلا به حال خود رها شده است

عکس خبري -صنعت طلا و جواهر در انتظار حمايت دولت/ صنعت طلا به حال خود رها شده است

ریاست اتحادیه تولیدكنندگان و صادر كنندگان طلا و جواهر نقره و سنگهای قیمتی، گفت: نسبت به صنعت طلا و جواهر آن طور كه باید و شاید دولت وظیفه اش را به درستی انجام نداد و حمایت های لازم را نداشت.

عبادالله محمد ولی؛ ریاست اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان طلا و جواهر نقره و سنگهای قیمتی در خصوص وضعیت حمایت دولت از تولیدکنندگان طلا و جواهر به نما ،گفت: متاسفانه در دو دهه گذشته برنامه ای نسبت به صنعت طلا و جواهر و مزیتهای این صنعت نداشتیم تا با حمایتهای که باید از این صنعت می شد، بتواند راه خود را ادامه دهد و در 20 سال گذشته غفلت کردیم بدلیل اینکه در کشور دچار جنگ بودیم، هشت سال دفاع مقدس و بحث تحریم قدرت های استکباری را داشتیم و قس علیهذا.
محمد ولی تصریح کرد: این صنعت می توانست بهتر از اینها برای کشور نقش بازی کند، ولی متاسفانه این صنعت را رها کردیم، زمانی که غفلت کرده و فرصت ها را از دست می دهیم، دیگر کشورها وارد عرصه می شوند و بخصوص طی 15 سال گذشته، بازار داخلی را کشورهایی مثل تایلند، چین، ایتالیا، هنگ کنگ و بالاخص ترکیه مورد هدف قرار دادند و بازار کشور را به عنوان یک بازار خوب و مطمئن برای تولید کنندگان خود شناختند و مصنوعات خود را وارد بازار می کنند.
ریاست اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر ادامه داد: با این وضعیت، اشتغال و تولیدات داخلی مورد تهدید قرار می گیرد و بازار به سمت مصنوعات خارجی می رود و شاهدیم روز به روز صنعت طلا و جواهر ضعیف تر می شود.
محمد ولی تصریح کرد: اگر به گردش اقتصادی طلا و جواهر در دنیا نگاه کنیم، چیزی بالغ بر 1400 میلیارد دلار است و اگر بر روی این صنعت هدف گذاری می کردیم و این صنعت را آن طوری که باید و حقش است مورد حمایت قرار می دادیم، یک درصد از گردش مالی این صنعت را که مبلغی در حدود 14 میلیار دلاری درآمد ارزی برای کشور بود، بدست می آمد.
وی تاکید کرد: در بحث اشتغال این صنعت، کشورهایی مانند ترکیه و اندونزی با جمعیتی به اندازه ایران، فقط در بخش تولید نیم میلیون نفر به صورت مستقیم درگیر این صنعت هستند.
وی خاطر نشان کرد: نسبت به این صنعت آنچه که باید و شاید دولت وظیفه اش را به درستی انجام نداد و حمایت نداشت و قوانین در این زمینه خیلی جاها بازدارنده بود، به جای اینکه تسهیل کننده باشد و بتواند این صنعت رو به جلو حرکت کند، اکنون چیزی از این صنعت باقی نمانده است و واحدهای تولیدی امیدی برای کسب و کار خود ندارند.
محمد ولی افزود: در ایران تولید کننده این صنعت برای تامین سرمایه به بانک مراجعه می کند، تسهیلات با سود 30 درصد به او می دهند که به صرفه نیست و همین جا قافیه را باختیم و عملا امروز در بازار رقابت داخلی، ترکیه مصنوعات خود را ارزان تر ارائه می دهد، چون در بحث هزینه ها دولت کنارش ایستاده و به عنوان مشوقهای صادراتی، در کنار واحدهای تولیدی قرار می گیرد.

۱۳۹۵/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...