نسخه چاپی

لاریجانی: ایران طرفدار دیپلماسی و اهل مذاكره است /طرفدار گفتگوی سیاسی در حل مسائل منطقه‌ایم

به گزارش نما - خانه ملت نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام بخش‌های جامعه اسلامی دچار درگیری‌های نفسگیر و پرهزینه هستند، گفت: عده‌ای سعی کردند از طریق مسلمانان و اختلافات فردی استفاده کرده و فتنه بزرگ و افتراق بین مسلمانان ایجاد کنند.

علی لاریجانی در شورای اداری شهرستان‌های غرب استان گلستان (کردکوی، بندر ترکمن، بندرگز و گمیشان) گفت: برای من باعث مسرت زیاد است که امروز در کنار شما هستم و از شهرهای مختلف منطقه غرب استان گلستان بازدید کردم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در عصری زندگی می‌کنیم که تلاش می‌شود با هدایت‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری منهج که پیامبر و سایر علمای دینی برای مسلمانان به عنوان راه رستگاری ترسیم کرده‌اند بپیماییم، افزود: در شرایط امروز در دنیا تقابل‌های شکننده‌ای وجود دارد که در تاریخ اسلام کمتر چنین تقابل‌هایی مشاهده شده و تقریبا تمام بخش‌های جهان اسلام دچار درگیری‌های نفسگیر و پرهزینه هستند که جزء ذات شرایط فعلی ما نبوده است.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه مسلمانان اعم از شیعه و سنی همه پیروان رسول الله هستند، ادامه داد: پیامبر (ص) شرایط گذشته را متحول کرد که این شرایط می‌تواند جوهره انسان را در تمام اعصار تغییر دهد، شرایط در اعصار مختلف غبارآلود شد اما شرایط کنونی تناسبی با شرایطی که پیامبر برای مسلمانان ترسیم کرد‌ ندارد.

وی با بیان اینکه شرایط امروز جهان اسلام مربوط به درگیری‌های فرقه‌ای نیست، یادآور شد: یک عامل دیگر در حال حاضر وارد شد و شرایط را تغییر داد که این تغییر از بطن جامعه اسلامی نبود. این عامل قصد داشت که از شرایط مسلمانان و اختلافات فردی استفاده کند و یک فتنه بزرگ و افتراق در بین مسلمانان ایجاد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دوراندیشی امام خمینی (ره) و ایجاد هفته وحدت توسط ایشان افزود: امام خمینی در جمله‌ای تأکید کردند کسانی که اختلاف بین شیعه و سنی را راه می‌اندازند نه شیعه و نه سنی هستند، افراطی‌گری مربوط به کسانی است که دشمن اسلام هستند و مسلمانان در اصول اختلاف ندارند و همه به سمت یک قبله نماز خوانده و در فروعات ضروری یکسان هستند پس چرا ماده منفجره سیاسی در دنیای اسلام به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه راه رسول الله ایجاد برادری بین مسلمانان بود، ادامه داد: ایجاد برادری برای این مورد تأکید قرار گرفت که بتوان از انرژی همه مسلمانان به خوبی استفاده کرد و این وضعیتی که در منطقه وجود دارد منهج نبوی نیست و برای جهان اسلام بسیار پرهزینه است.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه روش جمهوری اسلامی در برابر تحولات منطقه، روش عقلایی بود، تصریح کرد: عده‌ای ما را متهم کردند و این روش برای جمهوری اسلامی بسیار پرهزینه بود اما رهبران بسیاری از کشورها اذعان کردند که جمهوری اسلامی امنیت‌ساز و طرفدار وحدت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی طرفدار گفت وگوی سیاسی در حل مسائل منطقه‌ای است، افزود: بسیاری از کشورها به دنبال جنگ و جدال هستند، همه باید در این ایام مبارک به مسلک پیامبر رجوع کرده و کدورت‌ها را رفع کنند تا کسانی که ناخالصی دارند اهدافشان برملا شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسئولان کشورهای اسلامی معتقدند که جمهوری اسلامی به دنبال حل مسئله است، ادامه داد: همین وضعیت در مسئله هسته‌ای وجود داشت، ممکن است افرادی که تجربه نداشتند، شیطنت‌هایی هم کردند اما نظام جمهوری اسلامی نشان داد که به دنبال گفت وگو است و حتی در سخت‌ترین شرایط با دشمن مذاکره می‌کند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه ایران تناظر بلاوجه ندارد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی از میراث ملی کشور صیانت می‌کند اما اهل مذاکره است و در بخش هسته‌ای هر چند آمریکایی‌ها نقص‌هایی داشتند اما در صحنه بین‌المللی مشخص شد که ایران به تعهدات خود عمل می‌کند و پای چارچوب‌های خود ایستاده است.

رییس مجلس ادامه داد، مذاکرات هسته ای ایران نشان داد که می توان سخت ترین مسایل را در صحنه بین المللی با گفت گو حل کرد؛ حتی اگر مذاکره با دشمن باشد این موضوع به این معنی است که ایران طرفدار منطق دیپلماسی و اهل مذاکره است.

۱۳۹۵/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...