نسخه چاپی

تماس كری با ظریف درباره سرنوشت برجام

وزیر خارجه آمریكا می‌گوید همانگونه كه «این دولت» قول داده بوده، از اختیارات خود برای تعلیق موارد ضدبرجامی قانون تحریم‌های ایران استفاده می‌كند و در تماس با همتای ایرانی، به وی نیز در این خصوص اطمینان قلب داده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، در خصوص ساز و کار پایبند ماندن آمریکا به تعهدات برجامی خود پس از تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران، توضیحاتی ارائه داد.

کری در ابتدای این بیانیه، ادامه اجرای برجام را هدفی راهبردی و اولویت‌دار برای آمریکا و همه متحدانش در گوشه و کنار دنیا خوانده و نوشته : «برجام کشور ما و همه دنیا را با تضمین ناتوانی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، امن‌تر کرد.»

جان کری در ادامه، مدعی شده که اوباما با تمدید تحریم‌های ایران مخالف بوده زیرا دولت آمریکا حتی برای تنبیه ایران بر سر اختلافات غیرهسته‌ای هم، اختیار و توان حقوقی کافی برای اعمال تحریم‌های جدید را داشته و خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا با این حال بر بی‌تأثیر بودن تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران بر برجام تأکید کرده و نوشته: «تمدید قانون تحریم‌های ایران، به هیچ وجه تأثیری بر میزان تخفیف توافق شده تحریم‌های ایران و یا توانایی شرکت‌ها برای تجارت همسو با برجام با ایران نمی‌گذارد. قانون تحریم‌های ایران در هنگام مذاکره در خصوص برجام و همچنین در تمام طول مدت اجرای آن، به قوت خود باقی بود.»

جان کری در ادامه توجیهات خود، به یکی از نقاط ضعف جدی برجام یعنی دولت محور بودن و اختیار هر دولت جدید آمریکایی برای برخورد دلخواه با توافق اشاره کرده و نوشته که «این دولت» کماکان همه اختیارات لازم برای تعلیق بخش‌های ضدبرجامی قانون تحریم‌های ایران را برای خود حفظ می‌کند.

این یعنی جان کری بر اساس اختیارات قانونی خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا، تعلیق اجرای برخی از تحریم‌ها را از دولت آمریکا خواستار می‌شود ولی مشکل اینجاست که وزیر خارجه بعدی آمریکا، هر کسی که باشد، بر اساس همین اختیارات می‌تواند ادامه تعلیق اجرای آن تحریم‌ها را خواستار نشود.

جان کری در ادامه به دیگر تحرکات خود در هفته‌های آخر تصدی پست وزیر خارجه آمریکا پرداخته و نوشته: «من با ظریف، وزیر خارجه ایران و همتایانمان در 1+5 تماس گرفته‌ام و به آنها گفته‌ام که نیازی نیست تعلیق فعلی تحریم‌ها، با انقضای دوره قانون تحریم‌های ایران (و اجرایی شدن دوره جدید آن) تجدید شود؛ این کار را امروز انجام دادم تا همگان از وجود حداکثر شفافیت (در رفتار ما) مطمئن شوند.»

۱۳۹۵/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...