نسخه چاپی

حوزه های علمیه بنا به تاكید رهبر انقلاب باید تولید علم كنند

عکس خبري -حوزه هاي علميه بنا به تاکيد رهبر انقلاب بايد توليد علم کنند

یكی از مراجع تقلید شیعیان گفت: رهبر معظم انقلاب تأكید دارند كه در حوزه‌های علمیه باید تولید علم صورت گیرد و كه البته این به معنای جمع آوری مطالب و دسته بندی و انتشار آن‌ها نیست.

به گزارش نما به نقل از مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در سالن همایش مدرسه عالی دالشفاء قم برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: در این دنیایی که همه جای آن ناآرامی وجود دارد، خدا را شکر در کشوری آرام زندگی می‌کنیم و برنامه تحصیلی در حوزه علمیه نیز در همین بستر آرام و با ثبات از امروز آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه قم به کانون بسیار بزرگ علمی جهان اسلامی تبدیل شده است، افزود: در این حوزه علمیه علما، مفسران و متکلمان و طلاب در رشته‌های مختلف علوم دینی مشغول فعالیت هستند که باید خداوند را به خاطر این همه توفیق شکر بگوییم.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه شکر حقیقی، مصرف کردن به جا و درست نعمت است افزود: طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه باید با الهام از آیات نورانی قرآن برنامه سال تحصیلی جدید را با نورانیت، ایمان، علم و تقوا شروع کنند.

وی عنوان کرد: حوزه‌های علمیه همانند دانشگاه نیست چرا که دانشگاه مفاهیم مخصوص به خود دارد.

انگیزه‌های الهی در بین حوزیان از بین نرود

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه با انگیزه‌های الهی کار‌ها صورت می‌گیرد اضافه کرد: حوزه‌های علمیه با دانشگاه‌های امروز فرق زیادی داشته و دانشگاه‌ها رویه خاص خودشان را دارند.

وی تصریح کرد: همین انگیزه‌های علمی و خدایی بود که بزرگان زیادی در حوزه تربیت یافتند که همه باید تلاش کنیم و نگذاریم انگیزه‌های الهی در بین حوزیان از بین برود.

این مرجع تقلید شیعیان در ادامه به طلاب سفارش کرد: ما میراث بزرگی از گذشتگان حوزه در دست داریم که این علوم و دانش‌های مختلف و آثاری که به جا مانده نه تنها باید حفظ شود بلکه باید بر آن‌ها افزوده شود.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که در حوزه‌های علمیه باید تولید علم صورت گیرد و که البته این به معنای جمع آوری مطالب و دسته بندی و انتشار آن‌ها نیست.

حوزه‌ها باید جوابگوی نیازهای نظام اسلامی باشند

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه هم اکنون معضلات علمی بسیار زیادی وجود دارد که حل نشده است افزود: در خصوص مطالب موجود در فقه با وجود اینکه کارهای زیادی انجام شده اما همچنان جای کار دارد.

وی گفت: بعد از انقلاب در‌های جدیدی به سوی حوزه‌ها باز شده و گره‌هایی در مباحث فقهی وجود دارد که باید گشایش یابد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امروز حوزه‌ها باید جوابگوی نیازهای نظام اسلامی باشند و باید کاری کنیم که بر میراث گذشتگان بیفزاییم و به آیندگان تحویل دهیم و سهم خود را ادا کنیم.

حوزه‌های علمیه باید فقیه پرور باشند

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید فقیه پرور باشند، افزود: حوزه‌های علمیه در کنار پرورش فقیه باید مفسر قرآن، متکلم و جوابگوی شبهات هم تربیت کند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه هر زمانی پیام مخصوص به خود دارد که باید پیام زمان را شنید، اظهار داشت: انبیاء هر کدام دارای معجزاتی هماهنگ با مسائل پیشرفته زمان خود بودند و از این رو معجزه حضرت مسیح در زمانی بود که علم طب پیشرفت کرده بود و در زمان پیامبر(ص) نیز فصاحت و بلاغت سرآمد همه مسائل آن زمان بود که معجزه قرآن نیز در همین راستا نازل شد.

وی تصریح کرد: انبیاء پیام زمان خود را می‌شنیدند و مطابق نیاز زمان گام بر می‌داشتند که ما هم باید پیام زمان خود را بشنویم.

این مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: نیاز‌ها نسبت به گذشته زیاد شده و شبهاتی که از سوی دشمنان هر روزه القاء می‌کنند فراوان است که در این راستا حوزه‌های علمیه باید در برابر این خواسته‌های زمان پاسخگو باشند.

جای حوزه در همایش‌های بین المللی ادیان و مذاهب خالی نباشد

وی ابراز داشت: در دنیا در خصوص ادیان و مذاهب همایشاتی مختلفی برگزار می‌شود که جای حوزه علمیه نباید در آنجا خالی باشد و باید با حضور در آن پیام مکتب اهل بیت را به گوش دنیا رساند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه از همه وسایل ارتباط جمعی باید برای نشر معارف اسلام استفاده کرد، افزود: طلاب برای برقراری ارتباط با سایر ملل باید از ابتدای دوران طلبگی لااقل با زبان عربی آشنا و بر آن مسلط باشند.

وی عنوان کرد: امروز در بسیاری از کشورها بستر لازم برای نشر معارف دینی و اسلامی فراهم است که این امر نیازمند مبلغانی مسلط به زبان‌های زنده دنیا است.

سنت‌های حاکم بر حوزه باید محفوظ بماند

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه سنت‌های حاکم بر حوزه باید محفوظ بماند تصریح کرد: طلاب باید صدای اسلام را به گوش همه دنیا برسانند و در این مسیر اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی در ادامه با تاکید بر انکه حوزه‌های علیمه از گذشته مستقل بوده و در آینده نیز باید همین روش را دنبال کند افزود: اما راحل و مقام معظم رهبری بار‌ها در خصوص استقلال حوزه صحبت کردند که این موضوع باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: اگر حوزه وابسته به دولت شود نمی‌تواند حرف‌های حساب خود را بیان کند و تصمیمات دولت بر روی حوزه اثر می‌گذارد که این عیب است.

وی با بیان اینکه باید برای تامین نیازهای حوزه بر روی منابع مشخصی فکر کرد افزود: وابستگی‌های مالی به دولت مشکل افرین خواهد بود و شهریه طلاب نیز باید از‌‌ همان محل وجوهات شرعی تامین شود.

تاکید بر ضرورت توجه رعایت اخلاق در بین حوزیان

آیت الله مکارم شیرازی توجه به مسائل اخلاقی را در حوزه علمیه و بین حوزویان مهم دانست و افزود: طلاب خواهر و برادر حوزه علمیه باید بدانند که امتیاز حوزه به این است که علم و عدالت و اخلاق باید در کنار هم باشد و ما امروز در زمانی زندگی می‌کنیم که اسباب فساد اخلاقی بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید هم خود و هم جامعه را تهذیب کنند افزود: ساده زیستی، قناعت، سخن گفتن با ادب و تواضع همواره باید در طلاب و روحانیون نمود داشته باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه با تقدیر از تلاش‌های آیت الله مقتدایی مدیر سابق حوزه‌های علمیه اظهار داشت: در دوران مدیریت ایشان خدمات و اقدامات خوبی در حوزه صورت گرفته که امروز این مسئولیت بر عهده آیت الله حسینی بوشهری قرار داده شده که ایشان هم دارای تجربیات مدیریتی فراوانی در حوزه هستند.

۱۳۹۱/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...