نسخه چاپی

عضو سابق كمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با نما :

حذف یك صفر در دولت بدون هیچ مطالعه صورت گرفته است/ حذف صفرهای پول ملی؛گول زدن خود است

عکس خبري -حذف يک صفر در دولت بدون هيچ مطالعه صورت گرفته است/ حذف صفرهاي پول ملي؛گول زدن خود است

محمد حسن نژاد عضو سابق كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حذف یك صفر در هیئت دولت بدون هیچ مطالعه صورت گرفته است و بیان آن بدین جهت است كه ذهن مردم را از تورم ایجاد شده و مشكلات اقتصادی پیرامون خود منحرف و سرگرم اینگونه مسائل پیش پا افتاده بكنند.

به گزارش نما؛ محمد حسن نژاد عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار نما با اشاره به نگرانی در افكار عمومي و كارشناسان اقتصادي پيرامون ایجاد حذف صفر‌ها و تغییر واحد پولی، گفت : در اینکه ارزش مالی کشور در مقایسه با سایر ارزها کمتر است هیچ شکی وجود ندارد ولی رابطه ای بین حذف صفر و افزایش ارزش پولی کشور و بهبود اقتصاد وجود ندارد فقط از نظر محاسبات و تبادلات مالی برای مردم راحت تر است.
وی ادامه داد:برای سامان بخشیدن به اقتصاد بیمار کشور باید اقدامی بنیادی صورت بگیرد و اینکه گفته می شود با حذف صفر تورم کاهش پیدا می کند کاملا اشتباه است و حذف صفر در کشور ترکیه به تنهایی موچب کاهش تورم نشده است بلکه با مدیریت مناسب عرضه و تقاضا و سیاست های حساب شده به این جایگاه رسیده اند..
نماینده سابق مرند و جلفا در مجلس تصریح کرد:حذف یک صفر در هیئت دولت بدون هیچ مطالعه صورت گرفته است و بیان آن بدین جهت است که ذهن مردم را از تورم ایجاد شده و مشکلات اقتصادی پیرامون خود منحرف و سرگرم اینگونه مسائل پیش پا افتاده بکنند.
کشور هسایه ما با تجربه کودتا و عملیات ترورییستی ارزش پول ملی کشورش به اندازه ای که پول ملی ما در یک ماه اخیر کاهش پیدا کرد تغییر نکرد.!
وی تاکید کرد:زمانی که در آن به سر می بریم دیگر مانند قبل مقدار طلا پشتوانه پول ملی کشور و ارزش آن را تعیین نمی کند بلکه ارزش پول را قدرت اقتصادی ، میزان تولید و کارخانه های فعال یک کشور در جهان تعیین می کند، وقتی که نقدینگی طی 4 سال بیش از 2 برابر شده است حال و روز اقتصاد از این بهتر نمی شود..
حسن نژاد در واکنش به ادعا دولت مبنی به کنترل تورم گفت:تورم در کشور کنترل نشده است بلکه کاهشی شده است به عنوان مثال سال گذشته قیمت اجناس 20 درصد افزایش پیدا می کرد در حال حاضر 10 درصد افزایش پیدا می کند.در کل چند نوع تورم وجود دارد که ایران بدترین نوع تورم را دارد..

زمانی است که با ایجاد رونق اقتصادی مردم ثروتمند می شوند و برای خرید تقاضا افزایش پیدا می کند و به تبع آن کالا کم و گران می شود.نوع دیگر تورم زمانی رخ می دهد که مردم قدرت خریدی چندانی ندارند ولی کمبود کالا وجود دارد و جامعه به اجبار حاضر است برای دریافت آن هزینه بیشتری پرداخت کند.
نوع سوم تورم رکود است و گریبانگیر کشور ما و از بدترین نوع آن است، زمانی رخ می دهد که ناشی از کمبود کالا در کشور بوده و با فقیر کردن مردم قدرت خرید را از آنها سلب می کنیم و چون مردم قدرت خرید ندارند دولت می گوید تورم کنترل شده است.
شاید در مجلس این لایحه تغییر کند و به حذف سه یا چهار صفر بینجامد
غلامحسین شیری عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار نما گفت:حذف یک صفر از نظر بهبود اقتصاد و افزایش ارزش پول ملی تاثیری ندارد و حذف آن فقط محاورات مردم را برای "تومان" رسمیت خواهد بخشید.
نماینده سابق مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:اگر دولت قصد بالا بردن ارزش پول ملی در مقایسه با ارزهای خارجی دارد باید صفرهای بیشتری را حذف کنند که این کار هم نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد و قبل از مطرح کردن حذف یک صفر از واحد پول کشور باید با کمیسیون های تخصصی مجلس،اساتید دانشگاه ها و کارشناسان اقتصادی مشورت صورت می گرفت.
وی با سطحی دانستن این طرح تصریح کرد:این اقدام دولت به مهار تورم کمکی نخواهد کرد و بیشتر شبیه یک آزمایش برای جلب نظر مردم است.
بعضی از کارشناسان مسائل اقتصادی اعتقاد دارند:اگر دولت قصد حذف صفر از پول ملی را دارد، بد نیست که به یک باره سه یا چهار صفر از پول ملی حذف کند تا از منافع بالا بهره برداری کند و یک بار هزینه بدهد. این موضوعی است که برخی از نمایندگان مجلس آن را پیگیری کرده اند و شاید در مجلس این لایحه تغییر کند و به حذف سه یا چهار صفر بینجامد

۱۳۹۵/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...