نسخه چاپی

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما:

موقعیت عربستان در بین كشورهای عرب متزلزل شده است

عکس خبري -موقعيت عربستان در بين کشورهاي عرب متزلزل شده است

كشورهای منطقه در حال حاضر متوجه شده اند كه عربستان تنها به دنبال تامین منافعش می باشد و آینده مردم منطقه برای آل سعود اهمیت چندانی ندارد.

عربستان که مدعی زعامت کشورهای عربی است، در سایه سیاستهای سرانش حال و روز خوشی را تجربه نمی کند. آل سعود که به سبب دلارهای نفتی لشکری از کشورهای عرب و مسلمان را به دنبال خود می دید امروز، می بینید که هر لحظه یکی از این کشورها از دایره اقماری وی خارج می شود و در برابر حوادث منطقه و جهان به طور مستقل عمل می کند. نمونه اخیر آن، مصر و عمان بودند که در جریانات سوریه بر خلاف میل عربستان عمل کردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم نیز بر این مسئله تاکید کرد و گفت: عربستان تا پیش از این خود را قدرت برتر منطقه و فرمانده جهان عرب می خواند اما امروزه این جایگاه تضعیف و متزلزل شده و آن را هر لحظه بیشتر از دست می دهد.
میر حسن آصفری در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی نما با بیان اینکه آل سعود تلاش داشتند، از حوادث منطقه در ترفیع جایگاه خود در جهان اسلام و منطقه بهره ببرند، اظهار داشت: با توجه به اینکه در رخدادهای اخیر یک ضلع آن عربستان بود و از سویی با عنایت به دلارهای نفتی آل سعود که به سمت کشورهای ضعیف تر گسیل می شد ، در نهایت تصورشان این بود که بیش از گذشته بر محوریت شان افزوده خواهد شد، اما آن چه در عمل رخ داد، اتفاق دیگری را رقم زد.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی از حرکت های تروریستی به عنوان یک حربه آل سعود برای رهبری بر کشورهای اسلامی نام برد و گفت: آل سعود برای اینکه قدرت خود را بر کشورهای عرب منطقه و بویژه حوزه خلیج فارس اعمال کند دست به هر اقدامی می زند و ایجاد و حمایت گروههای تروریستی یکی از اقدامات شناخته شده عربستان است.
نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس نهم، آرامش و امنیت را ضرورت منطقه و به طور خاص کشورهای عرب خواند و افزود: در این میان آرامش و امنیت فدای سیاست های خاندان آل سعود می شود و این کشور با اقدامات خود آتش جنگ در منطقه را شعله ور می کند و هم اکنون دود این آتش به چشم خود آل سعود هم می رود و دامن خود آنها را هم گرفته است.
وی نمونه عینی کشورهایی که از اقمار عربستان در حال خارج شدن هستند، را عمان خواند و گفت: کشورهای منطقه در حال حاضر متوجه شده اند که عربستان تنها به دنبال تامین منافعش می باشد و آینده مردم منطقه برای آل سعود اهمیت چندانی ندارد.
آصفری اقدامات آل سعود که در ظاهر برای تامین منافع عربستان در حال صورت گرفتن است را نیز اشتباه استراتژیک سران سعودی خواند و گفت: اگرچه این ها گمان می کنند به نفع خود و کشورشان قدم بر می دارند اما آنچه که در عمل رخ می دهد، ضرر و زیانی است که دامان خود آنها را می گیرد که کسری بودجه هنگفت فعلی عربستان و همچنین افزایش فقر در این کشور از نمونه های آن است.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به سیاست خصمانه آل سعود نسبت به ایستادگی کشورهای عرب منطقه اشاره کرد و گفت: عربستان این کشورها را تهدیدی برای امنیت منطقه می خواند و سپس تلاش می کند روابط سایر کشورها را با آن کشور تحت الشعاع قرار دهد.
وی امنیت را نیاز ضروری منطقه خواند و افزود: در حالی که جریان های عبری و غربی تلاش برای نفوذ بیشتر در منطقه را سرلوحه سیاستهای خود قرار داده اند، ملت های منطقه باید هوشیار باشند تا بیش از این گرفتار نشوند.
این فعال سیاسی به وجود ظرفیت عظیم انرژی فسیلی در منطقه هم گذری زد و گفت: درحالی که دولت های منطقه با اتخاذ سیاست مناسب می توانند، خود را به عنوان یک قدرت عظیم جهانی مطرح کنند اما به دلیل سیاست های نادرست آل سعود، نفت نه تنها عاملی برای قدرت کشورهای منطقه نشده که باعث ضعف هم شده است.
وی در پایان به حضور ترزا می در اجلاس اخیر سران عرب حوزه خلیج فارس هم اشاره کرد و اظهار داشت: آن ها بد نبال این هستند که اختلاف در منطقه ایجاد کنند و در کنار آن بتوانند منافع خود را تامین کنند که متاسفانه برخی کشورهای منطقه این را نمی فهمند.



۱۳۹۵/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...