نسخه چاپی

خطر سرایت بیماری بیلارزیوز از كشورهای همسایه وجود دارد

رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینكه خطر سرایت بیماری بیلارزیوز از كشورهای همسایه به كشور ما وجود دارد، هماهنگی و ارائه آموزشهای لازم در این راستا ضروری است.

به گزارش نمابه نقل از مهر، حسین معصومی اصل پیش از ظهر شنبه در حاشیه برگزاری کارگاه بین المللی مراقبت بیماری بیلارزیوز در جمع خبرنگاران گفت: بیماری بیلارزیوز یک نوع بیماری انگلی است که توسط حلزون به انسان منتقل می شود.
وی با بیان اینکه برای ریشه کن کردن این بیماری در کشور به ویژه در استان خوزستان فعالیتهای گسترده ای از سال 1345 انجام شده است، افزود: از سویی به دلیل توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و افزایش موازین بهداشتی به خصوص در روستاها و ارائه آموزشهای لازم، بروز این بیماری در سالهای گذشته به صفر رسیده است.

معصومی اصل تصریح کرد: این بیماری پیش از سال 1380 فقط در استان خوزستان دیده می شد که در حال حاضر 12 سال از ریشه کنی این بیماری در استان می گذرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه مواردی از این بیماری در حال حاضر در کشورهای مصر، یمن و عراق دیده شده، عنوان کرد: خطر سرایت بیماری بیلارزیوز از این کشورها به ویژه کشور عراق با توجه به تردد مسافران و زوار وجود دارد.

رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، هماهنگی و ارائه آموزشهای لازم به منظور جلوگیری از انتشار این بیماری در کشور را ضروری دانست و گفت: به این ترتیب رفت و آمد زوار و مسافران بین دو طرف باید مورد کنترل قرار گیرد و موازین بهداشتی رعایت شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه از 12 سال پیش تاکنون هیچ موردی از بیماری انگلی بیلارزیوز در کشور مشاهده نشده باید با اقدامات اساسی مانع از بروز مجدد این بیماری در کشور شویم.

معصومی اصل در خصوص این بیماری توضیح داد: تماس با آب آلوده اولین و مهمترین عامل بروز این بیماری است.

وی ادامه داد: بیماری بیلارزیوز، بیماری انگلی است به طوری که عامل بیماری دوره زندگی خود را در بدن حلزون سپری می کند و سپس از بدن حلزون خارج و وارد آبهای آلوده می شود.

وی افزود: انگل این بیماری بعد از ورود به آب از طریق پوست وارد بدن فردی که با آب آلوده تماس داشته می شود و بعد از دو ماه به کرم بالغی تبدیل می شود که در اطراف مثانه لانه می کند.

رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت علائم این بیماری را سوزش و مشاهده خون در ادرار عنوان کرد و گفت: در صورتی که این بیماری مزمن و طولانی شود، نارسایی کلیه، عفونتهای مزمن و سرطان مثانه را به دنبال خواهد داشت.

وی به مردم توصیه کرد: از شنا کردن در آبهای مشکوک و آلوده و ادرار کردن در آبهای جاری پرهیز کنند و در صورت سفر به کشورهای همسایه موازین بهداشتی را رعایت و در آبهای آلوده شنا نکنند.

۱۳۹۱/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...